-
Årets Guldpalmfinalister främjar besöksnäringen i Trelleborg
Besöksnäringens betydelse för lokalsamhället är omistlig med tanke på den ökade sysselsättningen, skatteintäkterna och den tilltalande atmosfär den bidrar till. Genom att främja besöksnäringens utveckling strävar Visit Trelleborg efter att ytterligare stärka kommunens hållbara framsteg. De nominerade till årets Guldpalm har blivit utvalda för deras betydande bidrag till denna fortsatta utveckling.
Aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling
Visit Trelleborg delar varje år ut ett pris till en besöksnäringsaktör som gör Trelleborg till en bättre plats att besöka. Strålkastarljuset ska sprida lite extra glans över de aktörer som gjort något särskilt för att bidra till en hållbar samhällsutveckling. Det kan vara någon som strävar efter att locka besökare året runt eller som vågat göra en satsning som gjort avtryck inte bara i Trelleborg, utan hela Skåne. Det kan också vara någon som är en stjärna på samarbete och frikostigt bjuder på sig själv och sin kompetens och på så sätt bidrar till att fler kan blomstra.
”En hållbar och attraktiv destination kräver att var och en tar ansvar för Trelleborgs framtid. Jag ser en enorm potential i att använda turismen som ett verktyg i de stora samhällsbyggnadsprojekten som kommer att forma vår kommun under lång tid framöver.” Säger Erik Lundström, ordförande för Visit Trelleborg.
Invånare och besökare har nominerat sina favoritföretag
I år har allmänheten, bestående av lokala trelleborgare och destinationens besökare nominerat sina favoritföretag till Guldpalmen. Av 60 nomineringar har sedan en jury, bestående av tidigare vinnare och representanter från Visit Trelleborg, utsett tre finalister. Juryn består av följande personer:
Al Fluin – Ägare Palm Tree Hotel. Brahim Hsissi – VD för Smygehus Havsbad. Erik Lundström – ordförande för Visit Trelleborg. Maarja Edman – VD för Visit Trelleborg.
Finalisterna till årets Guldpalm är:
◆ Slättarps Gård.
◆ Weinbergs.
◆ Victoria Salongen.”Hos dessa tre aktörer ser vi just det som vi önskar premiera. Genom sin kreativitet och vilja till samarbete bidrar de till en smart och hållbar destination som är attraktiv för såväl besökare som oss trelleborgare.” Konstaterar Erik Lundström.
Juryn har uttryckt lika stor uppskattning för alla tre nominerade företag. Slättarps Gård har särskilt lovordats för sitt aktiva och långsiktiga arbete med att skapa en samlande upplevelse, där en traditionell gårdsmiljö utgör en inbjudande fond. Hos Weinbergs har juryn värdesatt den kreativa ansatsen inom både mat och dryck samt den omsorgsfulla designen i ett rustikt sammanhang, som numera är vida känt bortom den skånska myllan. Victoriasalongens entré på scenen har mottagits med stor entusiasm lokalt och har bidragit till att höja den kulinariska nivån avsevärt. Enligt juryn fungerar de tre nominerade som en inspirationskälla för många andra inom branschen.
Årets vinnare av Guldpalmen tillkännages på skyltsöndagen den 3 december.
Läs mer om Trelleborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Visit Trelleborg
-
Höstens stora återkomst – Postmuseum nyöppnar 19 oktober
Efter en omfattande renovering av den historiska byggnaden i Gamla stan öppnar Postmuseum åter sina dörrar i höst.
-
Skövde satsar på Welcome House för nyinflyttade och besökare
Welcome House Skövde är mötesplatsen där nyinflyttade, besökare, invånare och nyfikna får tips, vägledning och kontakter.
-
Jubileumsnatt på Vår Gård: En resa av innovation och skönhet
Den 28 september är det dags för folkfest på Vår Gård. Hotellet i Saltsjöbaden uppmärksammar 100 år av hängivet arbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Clarion Hotel Karlatornet är redo för incheckning
Clarion Hotel Karlatornet slog upp portarna den 1 september och välkomnade de första gästerna ti...
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Ulrika Krynitz och Håkan Strotz startade Urnatur 2007 på gården i Ödeshög. Då hade de byggt någr...
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
Taylor Swifts konserter i somras lockade 131 100 turister till Stockholm, vilket inte bara förstärkte staden närv...
-
-
Gästbloggare
-