-
Avis Sverige ska halvera sina koldioxidutsläpp till 2025
Stockholm, 8 mars 2022. Hyrbilsföretaget Avis Sverige sätter nu upp ett av bilbranschens mest ambitiösa klimatmål.
Avis Sverige ska fram till 2025 halvera dagens utsläpp från 50 gram/km till 25 gram/km. Det är en både snabbare och större minskning än vad bade Sveriges riksdag och Fossilfritt Sverige har satt som mål.
Vågar sätta ett av bilbranschens tuffaste mål
Avis Sverige har de senaste åren snabbt ställt om sin flotta för att minska koldioxidutsläppen. I början av 2019 låg genomsnittsutsläppet per kilometer på strax under 100 gram, vilket kan jämföras med runt 50 gram per kilometer under sista kvartalet 2021.
Bakom den snabba minskningen ligger att flottan nu består av en majoritet av laddbara bilar, antingen laddhybrider eller rena elbilar.
“Vi hade tidigare ett mål på att nå 60 gram till 2025. Det har vi redan nått mycket tack vare vårt initiativ Go Green, där våra kunder alltid är garanterade en miljöbil. Vi ser nu att både biltillverkare och konsumenter vill ha en snabb omställning och det gör att vi nu vågar sätta ett av bilbranschens tuffaste mål – att ha 25 grams utsläpp per kilometer redan 2025.” Säger Andrew Smith, chef för Avis i Sverige och Danmark.
Vill vara ett företag som agerar för att göra skillnad
För att sätta Avis Sveriges mål i jämförelse med andra miljömål i bilbranschen, så är Sveriges riksdags klimatmål för inrikes transporter att de ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Det innebär för nya personbilar att de ska ner från drygt 150 gram till 45 gram koldioxidutsläpp per kilometer.
Ett annat nationellt mål för minskade klimatutsläpp är Fossilfritt Sveriges färdplan där målet är satt till att 80 procent av nybilsförsäljningen ska bestå av laddbara fordon till 2030 – detta är samma kvot för laddbara fordon som Avis Sverige med sitt nya mål kommer uppnå redan 2025.
“Avis jobbar efter devisen att ”we try harder”. Detta gäller även vårt engagemang för miljön. Vi vill inte bara vara ett företag som följer utvecklingen i klimatomställningen utan vara ett av företagen som nu agerar för att göra skillnad.” Lägger Andrew Smith till.
För att göra det enkelt för Avis kunder i Sverige att minska utsläppen när de hyr bil lanserades Go Green 2020, som redan vid bokningen gör att kunden alltid är garanterad en miljöbil.
- Text: Avis
- Foto: Avis
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna och mytomspunna platsen Tosseber...
-
-
Gästbloggare
-