-
Avis Sverige ska halvera sina koldioxidutsläpp till 2025
Stockholm, 8 mars 2022. Hyrbilsföretaget Avis Sverige sätter nu upp ett av bilbranschens mest ambitiösa klimatmål.
Avis Sverige ska fram till 2025 halvera dagens utsläpp från 50 gram/km till 25 gram/km. Det är en både snabbare och större minskning än vad bade Sveriges riksdag och Fossilfritt Sverige har satt som mål.
Vågar sätta ett av bilbranschens tuffaste mål
Avis Sverige har de senaste åren snabbt ställt om sin flotta för att minska koldioxidutsläppen. I början av 2019 låg genomsnittsutsläppet per kilometer på strax under 100 gram, vilket kan jämföras med runt 50 gram per kilometer under sista kvartalet 2021.
Bakom den snabba minskningen ligger att flottan nu består av en majoritet av laddbara bilar, antingen laddhybrider eller rena elbilar.
“Vi hade tidigare ett mål på att nå 60 gram till 2025. Det har vi redan nått mycket tack vare vårt initiativ Go Green, där våra kunder alltid är garanterade en miljöbil. Vi ser nu att både biltillverkare och konsumenter vill ha en snabb omställning och det gör att vi nu vågar sätta ett av bilbranschens tuffaste mål – att ha 25 grams utsläpp per kilometer redan 2025.” Säger Andrew Smith, chef för Avis i Sverige och Danmark.
Vill vara ett företag som agerar för att göra skillnad
För att sätta Avis Sveriges mål i jämförelse med andra miljömål i bilbranschen, så är Sveriges riksdags klimatmål för inrikes transporter att de ska minska med 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Det innebär för nya personbilar att de ska ner från drygt 150 gram till 45 gram koldioxidutsläpp per kilometer.
Ett annat nationellt mål för minskade klimatutsläpp är Fossilfritt Sveriges färdplan där målet är satt till att 80 procent av nybilsförsäljningen ska bestå av laddbara fordon till 2030 – detta är samma kvot för laddbara fordon som Avis Sverige med sitt nya mål kommer uppnå redan 2025.
“Avis jobbar efter devisen att ”we try harder”. Detta gäller även vårt engagemang för miljön. Vi vill inte bara vara ett företag som följer utvecklingen i klimatomställningen utan vara ett av företagen som nu agerar för att göra skillnad.” Lägger Andrew Smith till.
För att göra det enkelt för Avis kunder i Sverige att minska utsläppen när de hyr bil lanserades Go Green 2020, som redan vid bokningen gör att kunden alltid är garanterad en miljöbil.
- Text: Avis
- Foto: Avis
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
-
Gästbloggare
-