-
Museet som vill sprida den nordiska barnbokslitteraturen
Museet Junibacken, beläget på Djurgården i Stockholm, storsatsar för att ge fler möjlighet att ta del av den nordiska barnbokslitteraturen. Museet ska byggas ut för att kunna erbjuda mer lek, utställningar, musik, teater och events. Tillbyggnaderna sker åt två håll, en mot söder och en mot öster. Tillbyggnaden i söder kommer att vara inspirerad av gamla fiskebodar i trä som låg på platsen förut. Utomhus gör man mer plats för evenemang och en terrass byggs med utsikt mot Stockholms vatten. Tillbyggnaden med terass och kontor i söder är inspirerad av de gamla fiskebodar i trä som ursprungligen låg på platsen. Ill: AIX Arkitekter.
Personalen kommer också att få ett nytt kontor vilket förbättrar arbetsmiljön
Investeringen omfattar totalt 25 miljoner kronor.
Vill sprida kunskap om barnbokslitteraturen
Syftet med investeringen är att höja upplevelsen och kunna ta emot fler barn och vuxna att lära sig om den nordiska barnbokshistorien.
”- För oss kommer alltid barnens lek och upplevelser i första hand och här vill vi ge dem fler och nya spännande möjligheter att lära känna och möta den nordiska barnboksskatten tillsammans med föräldrar och andra vuxna. Med större yta och nytt innehåll kan vi också ge alla våra besökare en ännu bättre och roligare upplevelse”, säger Björn Edlund, Vd för Junibacken.
Digitalisering tas in
En ny utmaning som man har antagit är att ta in digitalisering i berättelserna.
”- En viktig uppgift som vi ser nu är att visa att det inte finns någon motsättning mellan de nya digitala berättelserna och det traditionella bokläsandet. Vi tror att själva lockelsen i att själv vilja läsa istället kan förstärkas genom att berättelsen upplevs i en ny form – och det ska den nya investeringen bidra till”, säger Björn Edlund.
Museet kommer att vara öppet som vanligt under byggtiden som pågår fram till i december 2018.
Om Junibacken
Junibacken öppnade 1996. På museet arbetar man mycket med scenografi och teater för att uppmuntra barnens fantasi och skapande och vilja att läsa.
Här finns Sveriges största barnbokhandel, lekmiljöer, en cirkusrestaurang, en barnteater och ett Sagotåg. Figurer som berättas om är till exempel Madicken, Emil, Karlsson på taket och flera andra av Astrid Lindgrens älskade karaktärer.
Junibacken utsågs i februari 2017 till Stockholms barnvänligaste museum av företaget Evimetrix.
Källa: Junibacken- Text: Maria Lindqvist
- Foto: AIX Arkitekter
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-