-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet i Stockholm en nyfiken, ifrågasättande, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar. En ung chef får ta chansen att vara med under två veckor och utforma museets verksamhet när ordinarie chef går på semester.
Provar ett nytt grepp genom att låta unga bli delaktiga
Varje år söker många unga sommarjobb när skolan är slut och lovet börjar. I år när Historiska museets chef Åsa Marnell tar semester behövs det en ersättare – en junior museichef som kan leda och utveckla arbetet under två veckor.
”Det här är ett led i museets inriktning att göra historia betydelsefullt för fler. Vi provar ett nytt, annorlunda grepp genom att låta unga bli delaktiga”. Säger museichef, Åsa Marnell.
I arbetsuppgifterna ingår det bland annat att coacha chefer och medarbetare i att planera och utforma verksamheten så att den passar barn och unga. Men även att identifiera, analysera och dokumentera åtgärder som kan göra Historiska museet bättre. Samt att bidra till att utveckla nya former för dialog och medskapande.
Viktigt med olika typer av människor på arbetsplatsen
Du som söker ska vara mellan 15 och 17 år. Förutom dina personliga egenskaper är ditt perspektiv som ung din viktigaste egenskap eftersom museet vill bli ännu bättre på att göra aktiviteter som kan locka just barn och unga.
”Vi tycker att det är viktigt med olika typer av människor på vår arbetsplats och vi välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter”. Säger Åsa Marnell.
Anställningen omfattar heltid under vecka 27 och 28, samt en dag i vecka 33. Du får lön enligt avtal och jobbar 35 timmar i veckan. Historiska museet ligger på Narvavägen i Stockholm. På museet arbetar cirka 30 personer och arbetet leds av en museichef och två enhetschefer. Det är ett vikariat då den ordinarie chefen hoppas få komma tillbaka efter sin ledighet.
Historiska museet är hela Sveriges museum för historia och arkeologi. De har över tio miljoner föremål, gamla och nya, i samlingarna. Föremålen berättar om personer som levt långt före oss och hur deras liv såg ut. Genom att lära oss av historien får vi som människor nya perspektiv på vår egen nutid och framtid.
Läs mer om Historiska museet på Turismnytt här.
- Text: Historiska museet
- Foto: Jens Mohr
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-