-
Besöksnäringen får ny Innovationshub i Stockholm
Tiotusentals människor har i Coronakrisens spår blivit utan jobb. För att ge alla dessa människor en framtid i branschen och lägga grunden för en ny och innovativ besöksnäring startar entreprenören Ulrich John ett helt nytt innovations- och utbildningscenter i Stockholm – Royal Park Hospitality Hub Sthlm.
Det handlar om att rädda besöksnäringen
Etableringen sker i samarbete med Hyper Island och ett flertal andra aktörer. Syftet är att skapa en hub för kunskapsutveckling och utbildning i kombination med nätverkande och innovation. Detta är ett första steg i en omvandling av hela besöksnäringen.
För att skapa en dynamisk miljö har Royal Park Hospitality Hub ingått joint-venture med The Park, ett co-working företag som tillhandahåller lokaler för kontorsservice, nätverkande, events och konferenser. The Park har co-working byggnader med 850 medlemmar och 350 företag runtom i Stockholm.
”Vi måste tänka om och hitta nya lösningar i den här krisen. Samarbetet med Hyper Island och The Park gör att vi kan skapa en plats för mobilisering, aktivitet och innovation, men det skapar också utbildningsmöjligheter för att snabbt kunna återanställa personer i branschen. Det handlar om att rädda Sveriges största industri.” Säger Ulrich John, initiativtagare till Royal Park Hospitality Hub Sthlm.
Fyller ett stort gap utbildningsmässigt
I hubben och utbildningscentret samordnas resurser, finansiering, rådgivning och utbildningsinsatser i samarbete med statliga myndigheter, branschorganisationer, finansieringsinstitut och näringsliv. Syftet är att bygga en ny och mer hållbar besöksnäring.
”Det här är ett jättespännande initiativ som fyller ett stort gap utbildningsmässigt. I denna världsomfattande samhällskris måste vi tänka om och vara snabba i att hitta nya, innovativa lösningar så att alla som drabbats hårt i krisen ser en framtid.” Säger Mikael Ahlström, grundare av the Park, partner i Hyper Island och ledamot i regeringens samverkansgrupp för livslång lärande.
Den nya innovationshubben innehåller:
- Utbildning online
- Fysisk utbildning
- Train the trainers
- Task force – teams
- Företagscoaching /-stöd
- Innovation och prototypstudio
- Inkubator
- Think Tank
- Rekryteringsplattform
- Kapitalanskaffning / investerarmöten
- Text: Royal Park Hospitality Hub
- Foto: Royal Park Hospitality Hub
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-