-
Besöksnäringen får ny Innovationshub i Stockholm
Tiotusentals människor har i Coronakrisens spår blivit utan jobb. För att ge alla dessa människor en framtid i branschen och lägga grunden för en ny och innovativ besöksnäring startar entreprenören Ulrich John ett helt nytt innovations- och utbildningscenter i Stockholm – Royal Park Hospitality Hub Sthlm.
Det handlar om att rädda besöksnäringen
Etableringen sker i samarbete med Hyper Island och ett flertal andra aktörer. Syftet är att skapa en hub för kunskapsutveckling och utbildning i kombination med nätverkande och innovation. Detta är ett första steg i en omvandling av hela besöksnäringen.
För att skapa en dynamisk miljö har Royal Park Hospitality Hub ingått joint-venture med The Park, ett co-working företag som tillhandahåller lokaler för kontorsservice, nätverkande, events och konferenser. The Park har co-working byggnader med 850 medlemmar och 350 företag runtom i Stockholm.
”Vi måste tänka om och hitta nya lösningar i den här krisen. Samarbetet med Hyper Island och The Park gör att vi kan skapa en plats för mobilisering, aktivitet och innovation, men det skapar också utbildningsmöjligheter för att snabbt kunna återanställa personer i branschen. Det handlar om att rädda Sveriges största industri.” Säger Ulrich John, initiativtagare till Royal Park Hospitality Hub Sthlm.
Fyller ett stort gap utbildningsmässigt
I hubben och utbildningscentret samordnas resurser, finansiering, rådgivning och utbildningsinsatser i samarbete med statliga myndigheter, branschorganisationer, finansieringsinstitut och näringsliv. Syftet är att bygga en ny och mer hållbar besöksnäring.
”Det här är ett jättespännande initiativ som fyller ett stort gap utbildningsmässigt. I denna världsomfattande samhällskris måste vi tänka om och vara snabba i att hitta nya, innovativa lösningar så att alla som drabbats hårt i krisen ser en framtid.” Säger Mikael Ahlström, grundare av the Park, partner i Hyper Island och ledamot i regeringens samverkansgrupp för livslång lärande.
Den nya innovationshubben innehåller:
- Utbildning online
- Fysisk utbildning
- Train the trainers
- Task force – teams
- Företagscoaching /-stöd
- Innovation och prototypstudio
- Inkubator
- Think Tank
- Rekryteringsplattform
- Kapitalanskaffning / investerarmöten
- Text: Royal Park Hospitality Hub
- Foto: Royal Park Hospitality Hub
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-