-
Biluthyrningen i Sverige ökar
Biluthyrningen i Sverige ökar. Det är främst storstadsbor som inte äger en bil som hyr bilar när de skall åka på semester. Därtill gynnas branschen när folk måste hyra bil när deras egen bil är på verkstad. Digitaliseringen har också gjort att det är lättare att hyra bilar då man infört självservicekiosker.
”- Det är återigen privatmarknaden som växer mest. Det ser vi framför allt genom den ökade efterfrågan under sommarperioden, helger och lov. Dessutom märker vi av trenden att fler inser fördelarna med att hyra och dela bil istället för att äga”, säger Patrik Cajtoft, COO och tillförordnad vd på Hertz Biluthyrning.
Hertz biluthyrning ökade sin omsättning med 6% under 2016. Man hyrde ut 470.000 bilar under året, en uppgång med 5%. Den starkaste månaden för biluthyrningsföretagen är augusti.
Marknaden vill öka ännu mer
”- Under 2017 fortsätter vårt fokus på digitalisering, bland annat genom uppkopplade bilar. Ett annat fokusområde är tillgänglighet, där vi jobbar mycket med det personliga kundbemötandet och även utökar öppettiderna på vårt Sales Center under vardagar och helger”, säger Patrik CajtoftKälla: Hertz
Läs också artikeln:
Så skall stockholmarna bildela till fjällen
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-
