-
Blekinge första stopp på Visit Swedens besöksnäringsturné
Vem gör vad när det kommer till att stärka varumärket Sverige och vårt land som besöksmål? Hur kan Blekinge få större attraktionskraft genom samverkan med Visit Sweden? Under torsdagen besökte bolagets VD, Susanne Andersson, Blekinge och träffade representanter från besöksnäringen under ett lunchmöte på Eriksberg Hotell & Safaripark.
Torsdagens träff i Blekinge var Susanne Anderssons första på en planerad besöksturné till Sveriges alla 21 regioner för att berätta om Visit Swedens uppdrag, få till en dialog om fördelar, möjligheter och hur vi tillsammans får ut bästa effekt av de insatser som görs. På alla nivåer.
Lunchen på Eriksberg samlade ett tjugotal personer från Blekinges besöksnäring. Allt från entreprenörer och tjänstemän från regionen till samarbetspartners och representanter från destinationer.
Blekinge och Sverige tillsammans
Susanne Andersson, VD sedan i våras men tidigare vice ordförande i bolagets styrelse, presenterade Visit Sweden som bolag med en översikt av struktur, arbetssätt och målsättningar.
Men allra mest värdefull var den öppna och inbjudande diskussion som kom sen. En konstruktiv dialog där Visit Blekinges Ola Söderdahl och Susanne frågade lunchsällskapets näringsrepresentanter om hur de ser på nuläget och framtiden. På utmaningar och möjligheter att stärka besöksmålen Blekinge och Sverige på en och samma gång.
Marinmuseum, Sweden Rock Festival, Eriksberg Hotell & Safaripark, Mörrums Kronolaxfiske, Blekingeleden, Blekinge Arkipelag/ARK56, Bergs restauranger, Scandic Karlskrona, Lufthansa och Visita kom alla med kloka inspel om hur pandemin påverkat verksamheten. Både positivt och negativt.
Nationell styrning och gemensamma utspel
Visit Sweden ska marknadsföra Sverige som helhet, numera både nationellt och på fokusmarknader utomlands. Som statligt bolag kan de inte samarbeta direkt med enskilda aktörer och destinationer, det skulle räknas som statsstöd. Men om en idé kommer via Visit Blekinge går det däremot bra.
Det finns en struktur och ett system som vissa tycker är stelbent. Besöksnäringen och dess aktörer har ingen tradition av nationell styrning utan har byggts av företag och branschföreningar som vuxit. Men det är styrningen som ger oss möjlighet att växa.
Strategin sätter riktningen
Visit Sweden är, precis som Visit Blekinge, ett marknadsföringsbolag. Huvuduppdraget är att få fokusmarknaderna att bli nyfikna på Sverige och välja att resa hit.
De använder sig ofta av PR-drivna kampanjer som skapar stor uppmärksamhet och gör ett större utspel varje år. Ett som tar merparten av årsbudgeten i anspråk. Den 18 oktober presenterade Regeringen sin nya strategi för hållbar turism och växande besöksnäring.
“Strategin sätter riktningen för Visit Swedens arbete men vår insats kan bara få tillräckligt stor effekt om regionerna jackar i sin marknadsföring i våra kampanjer. När vi har presenterat årets stora utspel kommer alla regioner och destinationer få möjlighet att tänka kring hur de kan koppla på sig på temat. Det är så vi kan samarbeta för att nå maximal effekt. Och vi måste både jobba hårt för att få svenskarna att stanna på hemmaplan och för att locka tillbaka de internationella gäster som vi tappat under pandemin.” Sa Susanne Andersson.
Vad behövs?
Gänget som möttes för lunch denna soliga oktobertorsdag var överens om att Blekinge har enormt mycket att erbjuda och att aktörerna gör ett fantastiskt jobb.
“Fortsätt att vara så bra som ni är. Fortsätt erbjuda ert högklassiga värdskap och fina upplevelser i våra makalösa miljöer.” Sa Ola Söderdahls svar på frågan ”Vad kan vi i Blekinges besöksnäring göra för att öka Sveriges attraktionskraft?”.
Och när det handlar om vad Visit Sweden rent konkret kan göra för att underlätta arbetet ute i regionerna så är kunskapsdelning central. De kan dela med sig av expertis kring hur en ny potentiell marknad kan utvärderas eller marknadsföring av flygresor hit. När väl besökarna kommer hit får besöksnäringen ta hand om dem.
“Det är en ansvarsfördelning med stor potential. Jag vet ju hur duktiga våra aktörer är på den biten. Jag ser fram emot att bygga Blekinges varumärke i nära samarbete med dem och med Visit Sweden. Det här var en riktigt bra start.” Sa Ola Söderdahl avslutningsvis.
- Text: Visit Blekinge
- Foto: Linda Sjunnesson
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-