-
Bloggare – ett marknadsföringsknep?!
Fler och fler bjuder in bloggare till sin destination. Detta kan vara ett kostnadseffektivt sätt att locka till sig fler besökare. Men funkar det?
Swedish Lapland bjöd in internationella bloggare att besöka dem. Tjugosex bloggare valde att tacka ja och fick ett smakprov av den arktiska sommaren. Resultatet blev en stor uppmärksamhet på sociala medier.
Det var Visit Skellefteå, Visit Luleå, Heart of Lapland, Boden Turism, Destination Jokkmokk och Swedish Lapland Visitors Board som tillsammans med Visit Sweden, SJ och flera andra samarbetspartners arrangerade besöket. På programmet stod till exempel vandring i Bjuröklubb naturreservat,bastubad vid Kukkolaforsen med Svenska Bastuakademin, cykling med fatbike, kajakpaddling med mera.
”- Bloggarna som besökt oss kommer att dela med sig av sina upplevelser både under och efter resan i de digitala plattformar som vår målgrupp Den globala resenären använder för att drömma om eller planera för nästa resa. Att en person beskriver en upplevelse eller aktivitet i Swedish Lapland är bättre än att vi skriver om oss själva – folk litar på folk”, resonerar Johanna Ögren, digital communication manager på Swedish Lapland Visitors Board.
”- Närvaro i digitala plattformar med text, bilder och film är absolut nödvändigt för att ta kunna bearbeta den internationella resemarknaden, genom den här aktiviteten kan företagen växla upp sina insatser”, fortsätter Johanna.
Pressresan för bloggarna är en aktivitet i det regiongemensamma samverkansprojektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland (DCB).
”- Tack vare projektet (DCB) har vi kunnat formera besöksnäringen i Swedish Lapland så att vi kan arbeta över kommun- och länsgränser. Att genomföra ett sådant här besök tillsammans med fem lokala destinationsbolag och nationella samarbetspartners är verkligen stimulerande. Samverkan gör oss effektivare och det blir också mycket enklare för externa parter att arbeta tillsammans med oss”, avslutar Erica Mattsson, vd på Swedish Lapland Vistors Board.
Källa: Swedish Lapland Visitors Board
- Text: Maria Lindqvist
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-