-
Blogginlägg: 9 steg att förbättra din digitala synlighet redan imorgon!
Säsongen är inte slut än och det finns mängder av gäster (och intäkter) att vinna fortfarande. Jag vill därför dela med mig av några mycket konkreta och enkla grejer du kan göra för att förbättra din marknadsföring redan imorgon.
Det här är inga projekt som du ska lägga flera veckor på utan enkla förbättringar som kan leda till affärer redan i år.
- Be en vän/destinationsbolag eller samarbetspartner att dela minst ett inlägg från dig! Ni kanske kan göra ett inlägg var och tipsa om varandra? Ni båda når en ny målgrupp helt gratis, win win! Kör redan idag vettja!
- Gå in och kommentera minst 20 inlägg på Facebook eller Instragram. Då tänker jag inte på dina egna inlägg utan gäster eller potentiella gäster. På det sättet skapar ni engagemang, dialog och når troligen ett par nya potentiella gäster! Exempelvis kan du hitta passande inlägg genom att följa hashtags (används fram för allt på Insta).
- Kolla i Google Analytics vilken sida på din hemsida som får mest trafik och gör sedan några mindre förbättringar på den sidan. It’s all about the details! Lägg upp en till bild, skriv en ny lite längre text, lägg till en extra välkomnande rubrik en bit ner på sidan med en tydlig call to action!
- Tagga minst 5 andra konton i dina kommande Instragraminlägg. Tagga de som du tror eventuellt skulle kunna vara intresserade av att dela ditt inlägg, då kan de lätt publicera det som händelse och de får en ping om att ni lagt upp något nytt.
- Uppdatera din Google Företagsprofil, du vet att du ska göra det men om sanningen ska fram så har du troligen glömt det under de senaste veckornas stress:) Ta nu en halvtimme och uppdatera din profil. Säkerställ att telefonnummer och öppettider mm stämmer men uppdatera också beskrivningen av era tjänster. Ju mer info desto större chans att nå spontangästerna.
- Spela in en kort film (det här passar nog bäst för små och medelstora bolag), du står själv framför kameran och ger en genuin och personlig beskrivning till varför man ska besöka er. Spela in filmen i stående format och dela på Instagram och Facebook. Glöm inte att tagga enligt tipset ovan.
- Anlita en lokal influencer. Jag tänker att de flesta regioner/kommuner har någon lokal lämplig influerare som ni kan samarbeta med? Kanske någon som älskar er plats? Någon som redan besökt er i sommar? Ett konkret skräddarsytt erbjudande kan rekommenderas för att eventuellt lyckas få mätbarhet på samarbetet.
- Investera i Google ads. Jag kan inte komma på något så effektivt och snabbt som att betala en liten slant per klick för de som sökt efter just dina typer av produkter.
- Gör något crazy! Lägg upp ett kul weekend-paket på er hemsida, lägg till en galen rätt på menyn eller kanske dags att skaka liv i en tävling på sociala medier + hemsida? Gör något som sticker ut så att ni får folk att snacka om er och stanna upp i sitt konstanta scrollande!
Jag hoppas att tipsen gör att ni får åtminstone en extra gäst:) Lycka till!
Behöver ni hjälp med er marknadsföring? Vi på Fjällbyrån har specialiserat oss på just marknadsföring för besöksnäringen och har experter i vårt team som kan hjälpa er med allt från Synlighet på Google, innehåll till sociala medier till ny hemsida och strategi.
Du vet väl att Turismnytt får 10% av första fakturan om ni uppger Turismnytt som källa.
Läs mer om Marcus Ståhl och hans tidigare inlägg här
- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Fjällbyrån
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Junior VM i ishockey i Göteborg vinner Gyllene Hjulet
JVM i ishockey 2024, det första stora ishockeyevenemanget som hållbarhetscertifierades, utsågs till årets hållbara event i Gyllene Hjulet.
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roliga nyheter.
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som fördjupar förståelsen för dryckens roll i svensk historia.
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år besökte Turismnytt en klass från YH Akademin inom programmet Gastronomiledare framtidens mat och protein.
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang samt Konst...
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Nu är det klart att Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. Med Scandinavium som arena kom...
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof har tagit över restaurangverksamheten på golfklubben ...
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Beläget vid Brunnsviken i Hagaparken tar en ny destination form, Hagastrand. Här möts nordisk tr...
-
-
Gästbloggare
-