-
Blogginlägg från Marcus Ståhl om Google och annonsering
Detta bör du känna till innan du annonserar via Google Ads
Google är ett börsnoterat bolag. Börsbolagens huvudsyfte är alltid att ge avkastning till sina ägare. Den vetskapen tycker jag att du som annonsör ska ha med dig när du väljer att annonsera på deras plattform, för det rekommenderar jag verkligen att du gör.För att Google utifrån sin affärsmodell ska lyckas ge avkastning till sina ägare behöver man skapa en riktigt bra produkt som människor vill använda.Check! Googles sökmotor är inget annat än en revolution för mänskligheten. 97% av Sveriges befolkning uppger att de använder Google. Vem skulle trott det 1998 när företaget startades i ett garage i USA?För att Google utifrån sin affärsmodell ska lyckas ge avkastning till sina ägare behöver de skapa sätt att kapitalisera på sina användare.Check! 2019 omsatte Google 161 miljarder dollar (stanna gärna upp och reflektera över den summan). Majoriteten av omsättningen kommer från företagets annonslösningar.För att Google utifrån sin affärsmodell ska lyckas ge avkastning till sina ägare behöver de skapa en tjänst som företag är beredda att betala för och som ger ett upplevt värde.Check på den också! Google har tillgång till enorma mängder data. Den datan kan vi som vanliga simpla företagare få ta del av via ett (ganska) enkelt gränssnitt direkt i vår dator eller mobil. Det skapar en konkurrensfördel för Google mot exempelvis lokalmedier, tryckta medier och många andra traditionella annonskanaler.Det finns flera sätt att synas i Googles sökresultat. Sökmotoroptimering är en en långsiktig investering som innebär att du får organiskt förtjänad trafik utan att annonsera, men även det kräver en insats och därmed budget. Här kan du läsa mer om sökmotoroptimering. Google Ads däremot ger dig som annonsör möjlighet att redan idag synas högst upp på specifika sökord som du själv väljer.Några saker du som annonsör ska vara medveten om:
Exempel 1. När man lägger upp sökordskampanjer på Google finns det olika matchningstyper. Om du som företag vet att du vill synas på ordet ”Hotell Östersund” men samtidigt inte vill synas på ”vandrarhem Östersund” eller ”Boende Östersund” väljer du matchningstypen ”Exakt matchning”. Vill du låta Googles algoritm göra jobbet väljer du istället Bred matchning. Då ska du vara medveten om att Google algoritm kommer att addera sökningar på helt andra söktermer så som varumärkesnamn, både ditt eget och andras. Det kommer fortfarande att vara relevanta ord men i mycket bredare termer. Även om du väljer Exakt matchning ska du vara medveten om att inte ens det innebär att det är exakt. Då syns du på ord med samma innebörd, alltså synonymer.Exempel 2. Google har lanserat något som heter Smarta Kampanjer. Jag ställer mig lite frågande till för vem de egentligen är Smarta? Det är väldigt lätt att komma igång och det utlovas att Googles algoritm ska fixa biffen. Dessa kampanjer ger inte alls samma möjligheter till uppföljning och du kan egentligen synas lite varstans men utan att du i efterhand kan följa upp i detalj var och hur du syntes. De har nyligen lagt till en söktermsrapport vilket förvisso förbättrar möjligheten något men det är långt i från samma mätbarhet som tidigare varit Google styrka. Att annonsera med en smart kampanj behöver inte alltid vara fel men du ska vara medveten om skillnaden. När kostnaden per klick bara är några öre kan man också dra öronen åt sig, är det kanske ett klick du hade förtjänat ändå organiskt?Dynamiska annonser och kampanjer
Google har också lanserat något som heter Dynamiska annonsinriktningar som kortfattat innebär att de scannar av din sajt efter relevant innehåll, sen skapar systemet automatiskt kampanjer utifrån ditt innehåll. Även detta är något som du aktivt måste stoppa och det är min rekommendation att du gör det. Det kan vara mitt kontrollbehov som skiner igenom:) Men jag tycker att jag personligen kan affären och förstår kundernas behov bättre än Googles algoritm.Vi byråer har också ett ansvar
För att kunna motivera vår existens använder byråer ofta argumentet att du kan räkna hem investeringen med en ökad konvertering. Till allt fler kunder har jag börjat säga tvärt om. Jag lovar att sänka er konvertering. Lägg inte annonspengar på att kapitalisera på ert egna varumärke och er organiska trafik. På bilden nedan ser ni grafen för varumärkestrafiken från Googles organiska sökresultat. I december annonserades det med ”bra konvertering”, i januari stoppades all annonsering abrupt och se vad som hände.. Trafiken fortsatte komma till kundens sajt. Den andra bilden visar hur intäkterna från den organiska trafiken ökade kraftigt vid samma tidpunkt.———————————————————————————————————————–Med hjälp av den typen av annonsering är det lätt för byrån att visa otroligt fina nyckeltal och resultat. Det är också problematiskt då byrån ofta har ett stort kunskapsövertag på kunden. Precis som bilmekanikern eller läkaren har vi ett förtroende att förvalta.Och innan du på byrå får ett raseriutbrott vill jag reservera mig för att det kan finnas branscher där denna typ av annonsering inte bara är av ondo. Det finns också otroligt många kompetenta byråer där ute som genuint gör allt för att optimera sina kunders resultat.Vill du synas på dina konkurrenters namn?
Det står dig som annonsör fritt att annonsera på nästan vilket ord som helst. Om någon söker på din största konkurrents namn kan det visserligen finnas en god chans för dig att vända över den kunden, men är det verkligen så du vill vinna dina kunder? Jag är övertygad om att du och hela din bransch långsiktigt vinner på att välja bort den typen av gråzons-annonsering. Och om du inte aktivt lägger in dina konkurrenters namn som negativa sökord så vågar jag lova att Google kommer välja dessa ord, varför? Jo för att konverteringen är relativt sett enkel. Men det är lite som att kissa i byxorna och det vi vi alla hur det slutar…Direktkonvertering är väl inte allt?
Vi annonsörer har blivit så sugna på att konvertera att vi nästan glömt bort syftet med vår marknadsföring. Marknadsföring ser jag som en långsiktig investering.I jakten på konvertering glömmer vi bort det sanna värdet av marknadsföring och stirrar oss istället blinda på några siffror och förkortningar som nu är våra nyckeltal.Avslutande tips till dig som småföretagare eller marknadsförare
- Aktivera Google Analytics och försök att ha ett kritiskt tänkande varje gång du sneglar på statistiken. Se till att mätningen är igång innan du börjar annonsera.
- Dra nytta av Googles tjänster och annonsmöjligheter men var noga med hur ni syns och vad ni betalar för.
- Är du osäker på hur man gör eller lider av tidsbrist? Anlita en byrå, men var nyfiken och ställ frågor.
Vill du snacka mer om Google och hur ni kan förbättra er synlighet? Ring Marcus och boka in en virtuell kaffe redan idag! Eller varför inte en föreläsning om hur företag i besöksnäringen kan dra nytta av Googlekraften.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Marcus Ståhl
-
Preliminär ansökan inlämnad om att arrangera Fotbolls EM för damer 2029
SvFF och DBU har lämnat in en preliminär ansökan för att arrangera Fotbolls EM 2029. En av de tilltänka värdstäderna är Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Mest under Destination och Insatser/Utmärkelser/Initiativ samt Evenemang, men även Boende
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Affärsmodell.
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen på Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destination Kalmar.
-
Nu öppnar naturum Hornborgasjön och Infocenter Trandansen
Den 15 mars öppnar naturum Hornborgasjön och Café Doppingen för säsongen. Den 19 mars öppnar även Infocenter Trandansen.
-
Hagabadet i Göteborg utses till ett av världens främsta spa
Luxury Lifestyle Awards har utsett Hagabadet i Göteborg till ett av världens 100 främsta spa – en prestigefylld utmärkelse.
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterade TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på den finns vackra Stockholms skärgård.
-
Kalmar – nu öppnar ansökan till årets sandskulpturfestival
Nu öppnar ansökan till Kalmar International Sandsculpture Festival 2025, ett unikt evenemang som arrangeras i juli.
-
Richard Wiegmann tar över som VD för Visit Group
Visit Group välkomnar Richard Wiegmann som ny VD. Han ska ta bolaget till nästa nivå av innovation och internationell expansion.
-
Turistrådet Västsverige – lyckat årsmöte för Ett enat Bohuslän
Den 7 mars samlades närmare 70 personer på Smögens Hafvsbad för årsmötet för Ett enat Bohuslän, som är ett unikt samarbete.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Tillväxtverket presenterar nya turismräkenskaper på nationell, regional och kommunal nivå – uppdaterad
OBS! Artikeln baserad på pressmeddelande från Tillväxtverket är nu kompletterad med en lite mer ingående rapport ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10-25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Evenemang, men äv...
-
Har Stockholm inte lärt sig något från processen med införandet av en miljözon klass 3?
För den som följt arbetet med att införa en miljözon klass 3 i Stockholm är det väl bekant att denna process präg...
-
Stockholms skärgård på TIME:s lista över världens bästa platser
Idag presenterar TIME listan ”The World’s Greatest Places 2025”. Med på listan finns Stockholms skärgård. ...
-
-
Gästbloggare
-