-
Bodviken vid Höga kusten lyfts fram av Visit Sweden som en reseanledning
Knappt är nyheten känd om den snöskoupptrampade sträckan längs Högakustenleden, som passerar längs Bodviken, förrän Visit Sweden lyfter fram det i sin internationella marknadsföring, för att öka intresset för Sverige som resmål.
”Initiativet som Örnsköldsviks kommun tillsammans med STF lokalt har tagit är ett alldeles utsökt exempel på hur man tillvaratar det intresse som vår internationella reklamkampanj för Sverige som resmål skapar.” Säger Visit Swedens VD Susanne Andersson, som inte skulle ha något emot att själv ta en tur längs den upptrampade leden. ”Här omvandlar man en till synes outnyttjad resurs till en exotisk upplevelse. Ett erbjudande som bockar av det mesta som nyfikna Sverigeresenärer letar efter.”
Lyfter fram det som vi vet uppskattas
Det var i december som Visit Sweden lanserade en stor internationell kampanj om Sverige som resmål. Mindre kända destinationer och platser lyftes fram som alla har en sak gemensamt – att de är mer kända som produkter i IKEAs sortiment. Däribland Bodviken.
Omkring 2 miljarder människor har på mindre än två månader nåtts av kampanjen och cirka 1400 artiklar har skrivits i medier i över 60 länder.
“Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att man är välkommen till Sverige när det blir möjligt att resa igen.” Avslutar Susanne Andersson.
Allt fler kommuner, besöksnäringsaktörer och regioner väljer att haka på kampanjen. Genom att etablera eller utveckla besöksmål och kommunikation.
Några av Visit Swedens publiceringar om Bodviken:
Facebook: https://www.facebook.com/49607452291/posts/10159993088762292/?d=n
Instagram: https://www.instagram.com/p/CY_BChToMF9/
Detta letar Sverigeresenärer efter:
Lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans mer hållbart än tidigare.
Visit Sweden marknadsför Sverige som ett resmål främst i: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien och Kina.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Mest under Destination, Tåg, Museer/utställningar samt Stöd/insatser/utmärkelser/initiativ
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
Gräv där ni står och fokusera på det ni har, det kan vara stadskärnan, en företeelse eller ett evenemang
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Godisvarumärket BUBS har öppnat sin allra första konceptbutik, ”BUBS Sthlm”
-
Jag, konstnärinnan Lotte Laserstein – En personlig utställning på Kalmar Slott
Konstnärinnan Lotte Laserstein har under senare år fått en renässans. I vinter visas en utställning om hennes konstnärskap på Kalmar Slott
-
Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur
Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur
-
Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset
Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset
-
First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna
Fortsätter sin satsning på vinterturism
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget
-
Naturturismföretagen stärker ekonomin – redo att möta Jordbruksverket i rätten
Föreningens likviditet är nu säkrad inför rättsprocessen mot Jordbruksverket
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg s...
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs hotell & restaurang utanför Göteborg fortsätter att utvecklas som en av Västsverige...
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Norrbotten har nu tagit nästa steg i arbetet med att stärka länets besöksnäring. Swedish Lapland Visitors Board g...
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i d...
-
-
Gästbloggare
-