-
Bodviken vid Höga kusten lyfts fram av Visit Sweden som en reseanledning
Knappt är nyheten känd om den snöskoupptrampade sträckan längs Högakustenleden, som passerar längs Bodviken, förrän Visit Sweden lyfter fram det i sin internationella marknadsföring, för att öka intresset för Sverige som resmål.
”Initiativet som Örnsköldsviks kommun tillsammans med STF lokalt har tagit är ett alldeles utsökt exempel på hur man tillvaratar det intresse som vår internationella reklamkampanj för Sverige som resmål skapar.” Säger Visit Swedens VD Susanne Andersson, som inte skulle ha något emot att själv ta en tur längs den upptrampade leden. ”Här omvandlar man en till synes outnyttjad resurs till en exotisk upplevelse. Ett erbjudande som bockar av det mesta som nyfikna Sverigeresenärer letar efter.”
Lyfter fram det som vi vet uppskattas
Det var i december som Visit Sweden lanserade en stor internationell kampanj om Sverige som resmål. Mindre kända destinationer och platser lyftes fram som alla har en sak gemensamt – att de är mer kända som produkter i IKEAs sortiment. Däribland Bodviken.
Omkring 2 miljarder människor har på mindre än två månader nåtts av kampanjen och cirka 1400 artiklar har skrivits i medier i över 60 länder.
“Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att man är välkommen till Sverige när det blir möjligt att resa igen.” Avslutar Susanne Andersson.
Allt fler kommuner, besöksnäringsaktörer och regioner väljer att haka på kampanjen. Genom att etablera eller utveckla besöksmål och kommunikation.
Några av Visit Swedens publiceringar om Bodviken:
Facebook: https://www.facebook.com/49607452291/posts/10159993088762292/?d=n
Instagram: https://www.instagram.com/p/CY_BChToMF9/
Detta letar Sverigeresenärer efter:
Lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans mer hållbart än tidigare.
Visit Sweden marknadsför Sverige som ett resmål främst i: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien och Kina.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-