-
Bodviken vid Höga kusten lyfts fram av Visit Sweden som en reseanledning
Knappt är nyheten känd om den snöskoupptrampade sträckan längs Högakustenleden, som passerar längs Bodviken, förrän Visit Sweden lyfter fram det i sin internationella marknadsföring, för att öka intresset för Sverige som resmål.
”Initiativet som Örnsköldsviks kommun tillsammans med STF lokalt har tagit är ett alldeles utsökt exempel på hur man tillvaratar det intresse som vår internationella reklamkampanj för Sverige som resmål skapar.” Säger Visit Swedens VD Susanne Andersson, som inte skulle ha något emot att själv ta en tur längs den upptrampade leden. ”Här omvandlar man en till synes outnyttjad resurs till en exotisk upplevelse. Ett erbjudande som bockar av det mesta som nyfikna Sverigeresenärer letar efter.”
Lyfter fram det som vi vet uppskattas
Det var i december som Visit Sweden lanserade en stor internationell kampanj om Sverige som resmål. Mindre kända destinationer och platser lyftes fram som alla har en sak gemensamt – att de är mer kända som produkter i IKEAs sortiment. Däribland Bodviken.
Omkring 2 miljarder människor har på mindre än två månader nåtts av kampanjen och cirka 1400 artiklar har skrivits i medier i över 60 länder.
“Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att man är välkommen till Sverige när det blir möjligt att resa igen.” Avslutar Susanne Andersson.
Allt fler kommuner, besöksnäringsaktörer och regioner väljer att haka på kampanjen. Genom att etablera eller utveckla besöksmål och kommunikation.
Några av Visit Swedens publiceringar om Bodviken:
Facebook: https://www.facebook.com/49607452291/posts/10159993088762292/?d=n
Instagram: https://www.instagram.com/p/CY_BChToMF9/
Detta letar Sverigeresenärer efter:
Lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans mer hållbart än tidigare.
Visit Sweden marknadsför Sverige som ett resmål främst i: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien och Kina.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-