-
Bodviken vid Höga kusten lyfts fram av Visit Sweden som en reseanledning
Knappt är nyheten känd om den snöskoupptrampade sträckan längs Högakustenleden, som passerar längs Bodviken, förrän Visit Sweden lyfter fram det i sin internationella marknadsföring, för att öka intresset för Sverige som resmål.
”Initiativet som Örnsköldsviks kommun tillsammans med STF lokalt har tagit är ett alldeles utsökt exempel på hur man tillvaratar det intresse som vår internationella reklamkampanj för Sverige som resmål skapar.” Säger Visit Swedens VD Susanne Andersson, som inte skulle ha något emot att själv ta en tur längs den upptrampade leden. ”Här omvandlar man en till synes outnyttjad resurs till en exotisk upplevelse. Ett erbjudande som bockar av det mesta som nyfikna Sverigeresenärer letar efter.”
Lyfter fram det som vi vet uppskattas
Det var i december som Visit Sweden lanserade en stor internationell kampanj om Sverige som resmål. Mindre kända destinationer och platser lyftes fram som alla har en sak gemensamt – att de är mer kända som produkter i IKEAs sortiment. Däribland Bodviken.
Omkring 2 miljarder människor har på mindre än två månader nåtts av kampanjen och cirka 1400 artiklar har skrivits i medier i över 60 länder.
“Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att man är välkommen till Sverige när det blir möjligt att resa igen.” Avslutar Susanne Andersson.
Allt fler kommuner, besöksnäringsaktörer och regioner väljer att haka på kampanjen. Genom att etablera eller utveckla besöksmål och kommunikation.
Några av Visit Swedens publiceringar om Bodviken:
Facebook: https://www.facebook.com/49607452291/posts/10159993088762292/?d=n
Instagram: https://www.instagram.com/p/CY_BChToMF9/
Detta letar Sverigeresenärer efter:
Lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans mer hållbart än tidigare.
Visit Sweden marknadsför Sverige som ett resmål främst i: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien och Kina.
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-