-
Boendeformen som lockar allt fler företagskunder
De flesta företagskunder väljer att bo på hotell när de är på resande fot. Men det är en boendeform som man kan se ökar i popularitet – campingplatserna.
På First Camp vill man följa utvecklingen och erbjuder boende för företagskunder:
”- I takt med att allt fler efterfrågat ett praktiskt, trivsamt och bekvämt boende med god livskvalitet har vi insett att vi behöver paketera vårt erbjudande, och våra 400 modernt utrustade stugor i citynära naturmiljöer. Parkering utanför dörren, möjlighet att sköta sitt hushåll själv i omgivningar som ofta erbjuder både natur och rekreationsområden lockar många som reser i jobbet”, säger Unni Åström, VD, First Camp.
Främst är det försäljare och entreprenadbolag som väljer att bo på campingplatserna. Ett bekvämt boende samtidigt som företagen kan minska sina resekostnader.
Starkt uppåtgående boendeform
”- Redan 2016 bokade företagen 65 324 gästnätter hos oss. Det är ännu för tidigt att summera 2017 men vi ser en starkt uppåtgående trend. Inom fem år är jag övertygad om att vi minst dubblerat denna siffra och börjar närma oss ett läge där halva vår omsättning är utanför det klassiska turistsegmentet”, säger Unni Åström, VD, First Camp.
På First Camps anläggningar står företag för 20% av bokningarna – detta trots att man inte har marknadsfört boendeformen mot den målgruppen.
First Camp lanserar nu företagserbjudandet Smart Stay. Erbjudandet vänder sig till företag som vill hyra ett bekvämt och prisvärt boende för sina anställda. I nuläget har campingkedjan över 400 citynära och modernt utrustade stugor för självhushåll.
Källa: First Camp- Text: Maria Lindqvist
- Foto: First Camp
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-