-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route är ett Interreg Aurora-projekt som arbetar för att öka kännedomen och efterfrågan på resor över Kvarken och Bottenviken runt. De presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia. Samarbetet innebär att en skräddarsydd/modifierbar rundtur runt Bottenviken och över Kvarken nu lanseras som en del av företagets utbud.
Lanseringen skedde under Matka-mässan i Helsingfors den 15–16 januari.
Ett samarbete för att främja regionen
Syftet med Bothnian Coastal Route är att stärka regionens synlighet och skapa attraktiva turförslag för både individuella resenärer och grupper från den europeiska resemarknaden. En del i projektet är att etablera samarbeten med Destination Management Companies (DMC). Som kan utveckla och sälja resepaket med fokus på områdets unika kultur- och naturvärden.
”Best of Scandinavia är en aktör med enastående renommé på de europeiska marknaderna. Företaget har dessutom en lokal närvaro i vårt område, med djup kunskap om destinationer och företag runt Bottenviken. Vi är mycket glada över att vår resa nu finns med i deras portfölj.” Säger Erja Back, projektledare vid Visit Umeå. En av parterna i projektet.
Ny rundtur som inspirerar
Den nya rundturen runt Bottenviken är flexibel och kan anpassas efter kundernas önskemål. Den inkluderar allt från naturupplevelser och äventyr till kulturella och kulinariska inslag. Med fokus på att ge resenärer en genuin inblick i regionens unika karaktär.
”En central uppgift för oss i projektet är att skapa nätverk mellan besöksnäringen och återförsäljarledet. En incoming byrå som lanserar ett turförslag i Bothnian Coastal Route-området är en bekräftelse på målmedvetna insatser från projektets sida.” Säger Marianne Sjöström, projektchef för Bothnian Coastal Route-projektet på Kvarkenrådet.
Samarbetet med Best of Scandinavia markerar ett viktigt steg i projektets arbete med att sätta Bottenviken på kartan som en attraktiv och hållbar destination för resenärer från hela Europa.
Här kan ni läsa mer om Umeå på Turismnytt.
- Text: Visit Umeå
- Foto: Fredrik Larsson/Bothnian Coastal Route
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-