-
Bra snötillgång ger bättre snöunderlag och fler gäster
Snöläget för skidorterna är bättre än på många år. På Stötens skidanläggning erbjuder man nu sina skidgäster fantastiskt snöunderlag:”- Aldrig någonsin under mina år i Stöten har vi kunnat erbjuda bättre skidåkning än såhär”, säger Magnus Dovallius, marknadschef Stöten i Sälen AB.I Stöten kom det mycket snö på en kort tid och temperaturerna har hållit sig på minussidan. Den första snön kom redan i början av november. Detta samtidigt som södra delen av landet fått mer regn än under tidigare säsonger.
Magnus Dovallius”- På bara ett par dagar fick vi stora mängder snö. Detta, i kombination med vårt för säsongen helt nya snösystem, gör att förutsättningarna för riktigt bra skidåkning aldrig varit bättre hos oss den här tiden på året”, säger Magnus Dovallius.Nytt snöläggningssystem bidrar till bra snöunderlag
Stöten har investerat i ett nytt snöläggningssystem för 35 miljoner kronor. Systemet ger både bättre snöunderlag, minskar snöläggningstiden och gör det möjligt att öppna fler backar tidigare på säsongen. I år har man också haft tur då det kom mycket natursnö. Nu hoppas man på att temperaturen håller sig på minussidan och att det kommer ännu mer snö.
Snöproduktion i Stöten. Foto: Magnus DovalliusI nuläget har man nästan alla nedfarter öppna i Stöten.
Bokningsläget ser mycket bra ut. Antal bokningar ökade i december med trettiofem procent – kanske på grund av den goda snötillgången. Antalet bokningar för hela vintersäsongen har ökat med femton procent hittills.
”- Vi erbjuder Sälens bästa skidåkning och har skapat en anläggning för åkare på precis alla nivåer. När det nu formligen vräkt ner snö under en längre tid hos oss är det klart att det får effekt”, avslutar Magnus Dovallius.
Läs tidigare artiklar om Stötens skidanläggning och Sälen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Stöten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-