-
Så skall Sälen utvecklas
Sälenfjällen som Sveriges största alpina destination med över 4,8 miljoner gästnätter, 60 000 bäddar och 2400 medarbetare är i en expansiv utvecklingsfas, med besöksnäringen som en stark motor. Näringslivet och Malung- Sälens kommun samverkar i löpande arbete men också i projektform för att gemensamt bidra till utvecklingen. Samarbete sträcker sig också över gränsen mot Norge och Trysil.
Scandinavian Mountains Airport Center, med en flygplats och regionalt köpcenter, tar snart form i Sälenfjällen, nära den norska gränsen.
Satsningen och investeringarna från de privata näringslivet i området kring Sveriges största alpina destination Sälen och Norges största alpina destination Trysil har pågått under flera år och är en del av motorn för destinationsutvecklingen och internationaliseringen i området. Satsningen från näringslivet är en del av den gemensamma utvecklingen för tillväxt, fler invånare i kommunen och arbetstillfällen.
Scandinavian Mountains har över 100 000 bäddar, närmare 7 miljoner gästnätter, 4 400 medarbetare och 3,3 miljoner skiddagar.Om Sälen som resmål
Sälen är ett brukssamhälle som blev ett resmål år 1928. Den största turistgruppen har många år varit privatresenärerna – och fritidshusägarna, en del stugor är inne på sin femte generations boende.1937 fick destinationen sitt första fjällhotell – Högfjällshotellet.
Idag är vinterturismen störst där alpin och längdskidåkning lockar många turister främst från storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö men också folk från Danmark.
Gemensamt turistbolag
Som Turismnytt tidigare har skrivit om så har ett nytt kommunalt destinationsbolag för hela Dalarna bildats. Läs mer om det här.I nuläget är det inte klar hur organisationen kommer att se ut.
I Sälenfjällen fortsätter det privata destinationsbolaget, Destination Sälenfjällen med över 120 bolag i samverkan, www.salenfjallen.se att arbeta för utveckling i besöksnäringen, och samarbetar med det kommunala bolaget i Dalarna.
Skistar är den största aktören inom besöksnäringen i Sälen-området. Här finns huvudkontoret för SkiStars 6 destinationer och här arbetar cirka 60 personer.
Under vintersäsongen har man också cirka 850 säsongsanställda inom SkiStar Sälen.”- Som stor aktör har man en roll i att vara med i utvecklingen av en destination och nu är vi inne i en spännande tid”, säger Jonas Bauer destinationschefen Sälen. Han fortsätter: ”- Men man får inte glömma bort att vi är beroende av de mindre företagen för att lyckas”.
Ski Lodge LindvallenSkistar arbetar kontinuerligt med utvecklingsarbete. Just nu finns det många planer: bygget av en Ski Lodge (liknande den i Lindvallen) i Hundfjället, fler boenden i Timmerbyn i Lindvallen, nytt stugboende i Tandådalen och så all förberedelser inför öppnandet av Scandinavian Mountains Airport Center som kommer att ställa höga krav på internationellt värdskap.
Scandinavian Mountains Airport Center kommer att upparbeta avtal med taxi- och bussbolag för att kunna erbjuda gästerna bästa möjliga transport till och från flygplatsen. Skistar har också planer på att göra den nuvarande busslinjen Skid & Badbussen till skid-bad-shoppingbuss. Det kommer att innebära att det blir nya busslinjer som når fler platser.
I marknadsföringsarbetet samarbetar Scandinavian Mountains AB med bland annat Visit Sweden och Innovasjon Norge för att locka till sig internationella gäster.
SälenGuiden – visar vägen
SälenGuiden är en gästguide i både tryckt och digitalt format som trycks i 30.000 ex per år. I SälenGuiden samlas alla aktiviteter som man kan göra under sin vistelse i Sälen, och här finns uppgifter om butiker, restauranger och allmän service, läkarvård m.m. På Sälenguiden.se finns också ett antal artiklar om Sälen, om intressanta personligheter och evenemang.Distributionen av katalogen sker idag företrädesvis där genomströmningen av gäster är stor, bland annat livsmedelsaffärer, gallerior, butiker och restauranger. SälenGuiden grundades under 90-talet och är välkänd för de flesta som har besökt Sälen någon gång. Med sitt fickvänliga format i A6 är den en uppskattad hjälp för information av både gäster och personal på fjället.
Företaget drivs från en röd stuga i trä av paret Maggie och Peter Ahlbin i Sälens by. På kontoret arbetar också deras dotter deltid som är fotograf, till vardags är hon pistör på fjället hos SkiStar.
Som ett litet företag är man en del av helheten i Sälen vilket förutsätter att man samarbetar med både små och stora aktörer på plats. Ahlbins foto & reklam som gör SälenGuiden har hela näringen som uppdragsgivare. Dessutom kommer det i jämn ström uppdrag utifrån från aktörer som t.ex. bygger eller har egna event på fjället.
Kläppen – familjeföretaget som växer
Kläppen är den sydligaste skidanläggningen som man kommer till i Sälenfjällen.Kläppen grundades 1982 av familjen Eriksson och är ett gott exempel på hur en enskild persons idé kan förverkligas.
Det var Per Eriksson som gick runt på Kläppenberget i solskenet och fick stora visioner för platsen. Idag har Per lämnat över sitt livsverk till sonen Gustav. Även Gustavs fru Lena arbetar här.
Vi sätter oss ned i den stora loungen i huvudbyggnaden, där också företagets kontor finns. Här arbetar 30 personer heltid och 250 säsongsanställda. Restauranger och mat har man valt att lägga ut på entreprenad till lokala entreprenörer – och det märks tycker vår reporter som ätit en god lunch av lokal råvaror i restaurangen.
Skidanläggningen fokuserar på att locka folk som besöker Sälen för skidåkningens skull. ”- Om man vill ha nöjen så rekommenderar vi att man åker till de andra anläggningarna i Sälenfjällen”, säger Magnus Noppa, marknadschef. Han fortsätter: ”- Vi fokuserar på att erbjuda härlig skidåkning, trevliga restauranger och familjeaktiviteter där man har tid att umgås”. Bland annat har man maskotarna Trolle och Trolla till sin hjälp att underhålla de yngsta besökarna.
Trolla och Trolle
Foto: Adam KlingetegI år var den stora nyheten en stor gondol som snabbt och tyst transporterar alla upp till toppen.
Här kan alla njuta av en trygg åktur upp till berget utan att behöva tänka på att till exempel på att ens funktionshinder sätter stopp. Gondolen var en investering på totalt 95 miljoner kronor, varav Tillväxtverkets bidrag var på 10 miljoner kronor. Resten finansierade familjeföretaget själva.
Toppstugan är en skapelse i trä och erbjuder lokala smaker i en trevlig hemtrevlig miljö med en storslagen vy. Planer finns att bygga ut för att ge plats för fler.
Men satsningarna stannar inte där. I ett gott samarbete så låter man fastighetsbolag uppföra fler boenden, vilket behövs. I år blev 16 lägenheter färdigbyggda. Många av de privatägda stugorna lämnas in för uthyrning. Under vintern 2016/2017 var det 85 % beläggning på de 4.700 bäddarna som man erbjudit sina gäster.
Det finns också planer på 34 nya pister inplanerade. När de är på plats kommer besökarna att kunna välja backe efter väderförhållande.
Här är snötillgången inte några problem. Man har en viss mängd vatten som man får ta från älven och så har man byggt en damm på toppen.
Sommaren är en lugnare period men antal besökare ökar även då. Det är cykling och vandring som lockar. Men under några sommarveckor stänger man hela anläggningen då det inte är lönsamt att hålla öppet. ”- Kanske det blir någon förändring framöver men det är inget som vi har med i planerna i dagsläget”, säger Magnus Noppa. Han fortsätter: ”- Möjligheter finns att locka hit gäster som behöver njuta av naturen på ett mindre ansträngande sätt – som till exempel äldre och sjuka. ”- Vi är mycket lyhörda vad folk vill ha”, avslutar Noppa.
I dagsläget är det 20 % danskar och resten svenskar från Mälardalen och Södra Sverige som gästar Kläppen.
Som alla de stora aktörerna så har man ett nära samarbete med de andra skidanläggningarna i Sälen och även med kommunen.
Explore – ny aktör som tar besökarna ut i naturen
Företaget Explorer har sedan många år varit aktivt i Åre-fjällen men i år har man även öppnat upp i Sälen.Här är det Terese Hulterström som leder verksamheten. Affärsidén är att ge naturupplevelser för storstadsbor.
Terese Hulterström, Explore SälenBolaget erbjuder bland annat Snowtubing (man sitter ned i en uppblåst ring och åker nerför en backe) och snöskovandringar. Då det är första året så anordnar bolaget lättare fika för sina gäster i naturen.
Snowtubing
Foto: Explore SälenMarken som man genomför aktiviteterna i hyr man av Stöten likaså kontoret på plats i Stöten. Detta gör att man kan låna personal från Stöten vid arbetstoppar och få hjälp med marknadsföring.
Alpinbowling
Foto: ExploreSälenTerese har arbetat som lärare i många år och tar med sig familjen och flyttar till Sälen i sommar. Hon brinner för att ta fram aktiviteter för hela familjen – från ung till gammal.
Hon är öppen för samarbeten med andra aktörer i Sälen. ”- Men det kan vara svårt att skapa samarbeten när man är inflyttare”, säger Terese. I dagsläget försöker hon nätverka och är bland annat med i SITEs guidenätverk. Att samverka och koppla ihop alla företag via destinationsbolaget är ett sätt att så fort och smidigt som möjligt knyta nya kontakter för alla nya företagare.
”- Framöver kommer vi att behöva bli fler i personalen. Där ser jag framemot ett samarbete med arbetsförmedlingen”, avslutar Terese.
Stöten – har expansionsmöjligheter
Stöten är beredd på att ta emot fler internationella gäster – man är en av de närmaste skidanläggningarna till nya Scandinavian Mountains Airport Center.Här finns det möjligheter att bygga ut rejält – runt hela berget! I år investerade man i en ny stor lift – utan offentligt ekonomiskt stöd.
Hit kommer besökaren för att njuta av skidåkning, gärna i grupp eller med sin familj. Det finns pister för alla nivåer av skidåkning. Och här kan man åka offpist.
I området har man en livsmedelsaffär, en badanläggning och ett hotell som drivs av Best Western. De flesta bor dock i liftnära stugor och lägenheter. Planer finns att bygga nya boenden framöver – från 5.000 bäddar till 11.500 bäddar. Samarbeten finns med flera fastighetsbolag.
Stötens ledning deltar ofta i nätverksträffar och engagerar sig på många olika plan i Sälenfjällen.
Magnus Dovallius, marknadschef Stöten
Foto: Stöten”- På senare år har man märkt av att fler danskar och engelsmän hittar hit. ”- De är alldeles lyriska och tycker att vi erbjuder bättre upplevelser än Alperna”, säger Magnus Dovallius, marknadschef Stöten. Han konstaterar att den svenska marknaden är mättad.
Projektet som ser till hållbarhetsperspektivet
SITE Destination (Destinationsutveckling av Sälen, Idre, Trysil och Engerdal) är ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Norge.Vid projektkontoret i Sälen by arbetar projektadministratör Camilla Lind och projektledare Maud Åhn. De arbetar tillsammans i Idre och Sälenområdet med att ha en sammanhållande roll när det gäller hållbar utveckling i Idre-Sälen.
Fokus är att certifiera destinationerna enligt Bärekraftig destination reisemål, enligt en metod framtagen av Innovasjon Norge (motsvarigheten till Tillväxtverket i Sverige).
Certifieringen bygger på principer som bevarar natur och kultur, stärker sociala värden och ökar den ekonomiska hållbarheten.
Projektet delfinansieras av EU och den norska staten genom interregprogrammet samt Region Dalarna.
Projektet sträcker sig fram till den 30 juni 2018 men både Älvdalens- och Malung-Sälens kommun har tagit beslut om att skriva under ett avtal som säger att projektets arbete med certifieringen skall fortlöpa även efter det projekttidens slut.
Så certifierar man sin verksamhet
Innan en certifiering av en verksamhet så måste man kartlägga status för hållbarhetsarbetet just nu. Man måste vara medveten om att certifieringsprocessen och hållbarhetsarbete tar tid i anspråk men att det är ett måste om man skall kunna vara med på marknaden.Genom en certifiering så binder man sig till att göra en genomgång var tredje år vilket tryggar fortsatt hållbarhetsutveckling.
Högfjällshotellet – därför certifierades hotellet
Ett exempel på en lyckad certifiering hittar man på Högfjällshotellet i Sälen.Varför ville de att verksamheten skulle certifieras?
” - Vi såg det som ett ”måste” då vi i och med den kommande flygplatsen kommer ta fler och fler utländska gäster till oss samt att de övriga hotellen inom koncernen redan var Svanenmärkta och vi ville vara en svananmärkt koncern”, säger Jessica Larzon, Marknadsansvarig för Högfjällshotellet.Vad kostade det att certifiera er verksamhet?
”- Det kan jag inte riktigt svara på än då vi endast haft vår certifiering sen i december 2016. Vi är medvetna att det i en uppstartsprocess kostar oss pengar men vi tror att vi i långa loppet kommer att spara/tjäna inte bara pengar utan även på miljön”, säger Larzon.Tog ni hjälp av konsulter eller genomförde ni certifieringen själva?
”- Vi tog hjälp av en konsult, tack & lov. Annars hade vi nog fått anställa en extra person då det är oerhört mycket data som ska samlas in samt t.ex. vägning av sopor, genomgång av leverantörer osv. som sak göras”.Vad var era största utmaningar?
”- Att bibehålla fokus och att inte tro att vi är klara bara för att vi fått svanenmärkningen, nu gäller det att hålla i. En annan svårighet är att vi inte har öppet året om samt att vi jobbar med säsongspersonal och därmed har mycket ny personal varje år”, säger Larzon.Har ni hunnit se några resultat till följd av certifieringen?
”- Det är svårt att svara på eftersom vi endast har varit certifierade sedan i december 2016 men som sagt, förhoppningsvis sparar vi på det här”, svarar Larzon.Scandinavian Mountains – en sammanhållande länk
Scandinavian Mountains försöker skapa en världsdestination bestående av Sälenfjällen och Trysil, tillsammans med Idre och Engerdal.Med en sådan utveckling som pågår i Sälen-området så finns det många utmaningar att övervinna.
En är att ta fram fler barmarksaktiviteter så att man får en jämnare beläggning under året. Här arbetar man i tätt samarbete med olika aktörer som man träffar under regelbundna nätverksmöten.
Cykling är ett intresse som har ökat stort i Sverige och som lockar alla åldrar, vandring likaså. Därför arbetar man mycket med att utveckla lederna. Här har man hämtat in inspiration från Skottlands naturturism.
Men man vill fortsatt att Sälen skall vara känd som vinterdestination.
”- Vi ska inte konkurrera med fina sommardestinationer som t.ex. Gotland och Västkusten – deras gäster är också våra gäster och man kan ju inte vara på två platser samtidigt, säger Charlotte Skott, Scandinavian Mountains. Hon fortsätter: ”- Därför fyller vi på med internationella gäster via vår nya etablering Scandinavian Mountains Airport, med direktlinjer via flyg från valda länder. Det är så besöksnäringen kan växa i hela Sverige, genom att bredda utbudet och locka nya målgrupper, eller få gästen att komma flera gånger per år. Sverige som målgrupp är för litet för att vi ska kunna växa. Vi behöver fylla på med gäster från internationellt håll för att kunna uppnå de mål- och visioner som finns inom besöksnäringen i Sverige och hos oss i vårt område”, säger Charlotte Skott.
Man arbetar för att se till att det finns både stora och små företag – och att de samarbetar. Sen gäller det att komma överens med markägare så att man kan fortsätta utvecklingen.
Så styr man turistflöden
Men kan det inte bli för mycket turister i Sälen? Man har ju hört om långa köer på både livsmedelsaffärerna och i liften!Nej, är svaret när vi frågar både Skistar Sälens destinationschef Jonas Bauer och Scandinavian Mountains kommunikations- och utvecklingschef, Charlotte Skott. På Skistar jobbar man långsiktigt med utvecklingen och går igenom nyttjandet av de olika destinationerna och anläggningarna och tar fram lösningar för att styra turistflöden.
Idag bygger man en destination ur ett helhetsperspektiv där boende, transport och aktiviteter hänger ihop, och då är antalet gäster i fokus hela tiden och deras önskemål och behov, säger Charlotte Skott.
Om Malung-Sälens kommun
Malung-Sälens kommun har en yta om 4.300 kvadratkilometer och har 10.000 invånare.Men under högsäsong kan man ha upp till 100.000 invånare tack vare de inkommande turisterna. Kommunens tjänstemän har många angenäma utmaningar att lösa tack vare detta.
I kommunen är det Socialdemokraterna, Centern som styr tillsammans med Vänsterpartiet.
Kurt Podgorski
Foto: Malung-Sälens komunVi träffar Kurt Podgorski, avgående kommunordförande Malung-Sälens kommun och näringslivschef Maggie Grundén på kommunens kontor i Sälens by.
Några områden som kommer med utvecklingen av destinationen är att man måste se till att det finns infrastruktur, boende, skolor, vägar och V&A.
När det gäller vatten så har man nyligen upptäckt en ny stor vattentäkt i Malungsåsen så vatten är det inte brist på. Kommunen har tagit beslut om att ett nytt vattenverk skall byggas. Nya vattenledningar planeras ut gå till Lindvallen och till Fiskarheden. I planeringen ligger även nya avlopp och vattenledningar i både Kläppen och i Stöten. Det som är en utmaning med arbetet med att planera vatten är bland annat att det finns restriktiva vattenlagar som gör att bolagen inte får vara vinstdrivande. Här tittar man ut i Europa och jämför lösningar.
I Sälen by skola går det i dagsläget 100 barn i årskurs Förskoleklass-5. Från årskurs 6 får eleverna åka till Lima och de flesta går gymnasiet i Malung. I Malung finns bland annat Riksidrottsgymnasiet som har många samarbeten med besöksnäringsföretag.
Redan idag har man bland den lägsta ungdomsarbetslösheten i Sverige, 5%, i Malung-Sälens kommun.
Integrationen går smidigt och de nyanländas kunskaper tas till vara. Det är flera företag som står i kö och väntar på att ta emot praktikanter. Man har också rekryterat kockar från bland annat Spanien.När Turismnytt talade med några ungdomar i Sälen så var deras största problem att hitta ett året-runt-heltidsjobb. En kvinna som vill vara anonym, sa att ”jag har arbetat inom besöksnäringen i fem år nu, men bara haft säsongsjobb”. Hon fortsätter: ”- Någon gång vill man stadga sig och bilda familj och då behöver man ett fast jobb för att få banklån för att kunna köpa sig en bostad. ”- Men det finns i alla fall jobb”, suckar hon.
Besöksnäringen generar många arbetstillfällen idag, på ett flexibelt sätt till både de som etablerar sig på arbetsmarknaden för första gången och för de som har varit länge i branschen. Besöksnäringen är en global näring, som många gånger har säsongsvariationer, där många arbetar på flera orter eller till och med i olika länder under ett år och har flera arbetsgivare, detta ger både möjligheter och utmaningar för en stark turistkommun som Malung-Sälens kommun.För den enskilde medarbetaren borde man kunna se flexibla anställningar ur ett annat perspektiv hos tex banker eller andra institut. Detta är en gemensam utmaning för hela besöksnäringen i Sverige, säger Charlotte Skott.
Bostadsbristen har kommit till Sälen. Efterfrågan är stor efter främst fritidshus och småindustrier. Kommunen säljer mark. I Sälen by planeras 30 nya villatomter och kommunen har köpt in fler hyreshus norr om byn.
Kommunen satsar tillsammans med sitt delägda elbolag varje år 2 miljoner kronor för att öka tillgången till fiber för invånarna. Idag har 40-45% tillgång till fiber – år 2020 skall siffran upp till 95 %.
Kommunen vill ha ett differentierat näringsliv och tycker besöksnäringen skapar detta.
”- Sedan jag tillträdde så har vi bland annat sålt mycket mark för att möjliggöra nya företag”, säger Kurt Podgorski.
Infrastrukturen – en viktig faktor
I kommunen pågår arbete med 77 detaljplaner. Arbetet går smidigt och alla går mot samma håll med hjälp av duktiga medarbetare och en utvecklingsfokuserad stadsarkitekt.Invånarna har lätt för att till sig förändringar men det finns fortfarande ett litet motstånd att man skall förändra bygden.
Förr hade man en järnväg som gick till Särna och Sälen. Den spelade en stor roll speciellt för invånarna som pendlade till och från sina arbeten. Under 1970-talet togs ett beslut om att järnvägen skulle läggas ned då den inte sågs ekonomisk försvarbar. Det var SJ som drev frågan om nedläggning och det var staten som lovade kompensation i form av bättre vägar. Protesterna var många men hjälpte inte, järnvägen revs. Politikerna lovade invånarna att vägarna skulle förbättras – vilket inte hänt än idag.
Idag kan man se banvallarna (på en del platser) som är kvar – och kommunen har reserverat mark ända till Lindvallen utifall man vill bygga upp järnvägen igen i framtiden.
Ett transportprojekt arbetar i nuläget med att ta fram en kollektiv trafiklösning så både boende och besökare kan se flera möjligheter till transport än bil. Den här typen av utvecklingsprojekt ser alla företag mycket positivt på.
Detta projekt är skidanläggningen Kläppen mycket positiva till då lösningen även skulle kunna transportera besökarna ”- Vi är bäst på att driva en skidanläggning – andra på att driva bussbolag”, säger Magnus Noppa, marknadschef Kläppen.
Hela destinationen och det utvidgade området Scandinavian Mountains har behov av väl utvecklad infrastruktur. Desto fler transportslag som kan erbjudas både boende, företag och våra gäster, desto attraktivare blir destinationen som boende – och besöksdestination. Tillgänglighet är en av de parametrar som gästerna rankar högt.
Ett bra värdskap
Om man skall lyckas som destination så måste man först locka till sig besökare men också att känna de att känna sig välkommen.Att leda turister rätt är viktigt. I Sälen arbetar man på att förbättra skyltningen.
Destinationsbolaget i Sälenfjällen har tagit fram en gemensam skyltning med övergripande manér där alla kommunicerar sitt budskap men också tillägget – en del av Sälenfjällen, allt för att påvisa samverkan, gemenskap och värdskap.
På fjället har en nationellskyltning tagits fram för leder som Länsstyrelsen har ansvar för att implementera.Resesäljare – en viktig informatör
När turister blir allt mer medvetna om hållbarhet så är det en stor konkurrensfördel om resesäljaren kan svara på frågor om hållbarhet. 2017 är FN:s officiella hållbarhetsår vilket kommer att synas i många medier.Så kommer turisterna att kunna ta sig till Sälen i framtiden
På planeringsbordet ser man att storstadsborna från Stockholm och Göteborg fortsätter att ta bilen alternativt tåget till Mora och sedan buss. De internationella gästerna flyger in till Scandinavian Mountains Airport och tar sig med bussar, hundspann och/eller skoter från flygplatsen till skidbackarna, precis som i andra delar av världen när man reser som inkommande från internationell marknad.Trendspaning Sälen
Fyrtiotalisterna börjar överlämna sina fritidshus till sina barn. Barnen i sin tur har mindre fritid än sina föräldrar och spenderar fler men kortare perioder i sin stuga. Destinationsbolaget ser en ökad efterfrågan på vistelser torsdag-söndag, men att gästen besöker destinationen flera gånger per år, men nyttjar fortfarande veckovistelse. Därmed har flera småföretag som ser till stugor ökat.När Scandinavian Mountains Airport Center står klart så kommer antalet internationella gäster öka, skapa tillväxt, utveckling och fler arbetstillfällen.
Dagens kommersiella gäst vill ha det som hemma – kunna vara utomhus när vädret tillåter men att det finns möjligheter att gå in och aktivera sig när vädret är sämre, så därav är det viktigt med en fortsatt utveckling av hela produktutbudet, året runt.
Vill du veta med om Sälenfjällen så kan du läsa här.
- Text: Maria Lindqvist
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-