-
Bussbranschen en jobbskapare
I Sverige finns det 140 företag med cirka 2.600 turistbussar (2006 var det 900 företag). Minskningen beror på ett byråkratiskt och flexibelt regelverk för persontransporter på landsväg.
I hela Europ sysselsätter bussturismen mer än 1 miljon människor plus indirekt cirka 7 miljoner människor som arbetar inom hotell, restauranger, museer, äventtyrsparker etc.
Enligt branschorganisationen Sveriges Bussarrangörer så skapar en resa sju arbetstillfällen.
Men stora utmaningar väntar
Men branschen står inför stora utmaningar.Första utmaningen är att en turistbuss INTE är en buss eller lastbil.
En mängd regleringar förhindrar idag industrin att växa eftersom lagstiftare inte vet skillnaden mellan dessa tre. Att en underbetald förare kommer från Östeuropa existerar t.ex. inte inom turistbussbranschen. Föraren av en turistbuss är en serviceperson i konstant dialog med sina passagerare. Det är också andra krav och kunskaper på en turistbussförare att köra runt i Europa än en lokaltrafiksförare.
En annan utmaning är att fler och fler städer förhindrar dieseldrivna fordon att köra in i stadskärnan. Trots att turistbussen är ett av de mest miljövänliga fordonen på vägarna idag. I denna utmaning har bussbranschen hittat lösningen genom det syntetiska bränslet GTL eller HVO (Gas To Liquid) som har så gott som noll Co2 eller nästintill inga NOx utsläpp. Det kan användas direkt i dagens EURO 3, 4, 5 och 6 motorer utan någon förändring på motorn.
Ett annat stort problem är att den inre marknaden för turistbussar inte fungerar. När en Volkswagenbuss fullproppad med passagerare, korsar gränser runt om i Europa kan den göra så utan hinder. Men sitter samma antal passagerarna i en turistbuss är det skillnad. Bussen skall betala skatt per körd person och km (olika i olika länder), den skall redovisa sin körplan för myndigheterna (på olika språk), den skall hålla sig till oflexibla arbetstidsregler, föraren skall hålla sig till landets minimilön (inrättat för lastbilsförare), den blir utsatt för ständiga poliskontroller utefter vägarna utan anledning, etc.
Till saken hör att passagerartransporter med flyg eller fartyg är momsfritt medan järnväg och Buss/turistbuss betalar. Den administrativa bördan är betungande om man tar med i beräkningen att de flesta turistbussföretagen är småföretag.
Turistbussindustrin är naturligtvis också viktig för tillverkarna, som ex.vis. Volvo och Scania och skapar här mängder av jobb.
Nu kräver Sveriges Bussresearrangörer att turistbussnäringen omvärderas.
Läs också artiklarna:
Nu prisas VD:n för arbetet med att förbättra för bussbranschen
Boris Lennerhov och Toni SchönfelderTransporter till och inom destinationer avgörande för besöksnäringen
Källa: Sveriges bussresearrangörer
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Sveriges Bussresearrangörer
-
Parks and Resorts gör gemensam satsning med First Camp på Skara Sommarland
First Camp förvärvar campingverksamheten på Skara Sommarland och ingår ett långsiktigt samarbete med Parks and Resorts.
-
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt går mot strömmen – kan inte ses på mobilen
Swedish Lapland Visitors Boards valde att bara göra sin nya sajt Care for the Arctic tillgänglig om du använder webbläsaren på en dator.
-
Varberg möter framtidens besökare digitalt och stänger turistinformationen
Besöken till turistinformationen i Brunnsparken har minskat med omkring 80% de senaste 10 åren. En förflyttning görs till en starkare digital närvaro.
-
Skapa inspirerande bilder och illustrationer med AI-verktyget Midjourney
Upptäck kraften i det bildgenererande AI-verktyget Midjourney med Bianca Brandon-Cox i hennes nya blogginlägg för Turismnytt.
-
Liseberg vinner pris vid nöjesparkernas Oscar – THEA Classic Award
Vid en prisceremoni den 16:e Mars fick Liseberg ta emot en THEA Classic Award. Det är tredje gången i prisets 30-åriga historia.
-
Gigantisk donation till Rörstrand Museum i Lidköping
Rörstrand Museum har fått ett erbjudande om att ta emot en gåva som kommer komplettera en del i Lidköpings historia som porslinsstad.
-
Peab planerar en ny satsning i Bara tillsammans med Ästad Vingård och The National
Peab, Ästad Vingård och The National ingår ett gemensamt utvecklingsbolag med planer att utveckla en destination i Bara.
-
Scandic – vinnaren i svenska sömnmästerskapet har korats
Sveriges första rikstäckande sömnmästerskap som arrangerats av Scandic har lockat deltagare från hela landet. Vinnaren har nu korats.
-
Granö Beckasin blir en del av Svenska Turistföreningen
Nu ansluter Granö Beckasin, en framstående aktör inom ekoturism längs Umeälven, sig till Svenska Turistföreningen.
-
Nu inleds rivning- och saneringsarbeten på Liseberg Oceana
Nyligen färdigställde parken och NCC en plan för rivnings- och saneringsarbete på Liseberg Oceana efter branden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Detta kan besöksnäringen lära sig från Kosta
Härom veckan fick jag (Marcus Ståhl) äran att föreläsa i Kosta på uppdrag av Smålands Turismnäring med Småland Tu...
-
Måltidsupplevelser blir allt viktigare för turism till Sverige
Intresset för gastronomi och måltidsupplevelser är stort bland globala resenärer som vill resa till Sverige. Hela...
-
Nya nöjeskryssaren Birka Gotland är helt rätt i tiden
Pandemi, inflation och en orolig omvärld är några exempel på faktorer som påverkat svenskarnas sätt att resa. Nu ...
-
En ny arktisk agenda – Care for the Arctic – it’s our home
Föreställ dig världens bästa plats. Tänk dig sedan att den är hotad Här, i den arktiska delen av Sverige, går kli...
-
-
Gästbloggare
-