-
Transporter till och inom destinationer avgörande för besöksnäringen
I veckan presenterades en rapport som HUI tagit fram på uppdrag av Transportföretagen, SLAO och STF. Rapporten pekar på tillgänglighetens betydelse för besöksnäringen. För att konkretisera behoven och problematiken har man utgått från två exempel – Åre(-fjällen) och Kiruna(-fjällen).
Transporterna utgör både en viktig grundförutsättning för besöksnäringen och även en stor del av omsättningen inom turismen, 70 av de totala 246 miljarderna.Viktigt med en väl utvecklad och stabil transportinfrastruktur för både personer och gods.
Traditionellt görs behovsanalyser kopplade till infrastruktur, logistik och trafik med utgångspunkt i invånarantal och behov av arbetspendling samt i viss mån den ”traditionella” industrins behov. Här behöver det ske en förändring så att även den basnäring som turismen är, med extraordinära toppar både geografiskt och i tiden, tas i beaktande.
När det gäller exempeldestinationerna Åre och Kiruna är den fysiska infrastrukturen på flygsidan relativt god men istället finns utmaningar som att skapa fungerande affärsmodeller för att attrahera researrangörer och flygbolag. På tågsidan finns liknande behov, men främst är det grundkapacitet och underhåll som brister. På andra destinationer kan det vara infrastrukturen för bilismen som är underdimensionerad eller undermålig. Exempel på det är Ullared som har tillfartsvägar dimensionerade för några hundra innevånare, inte besökandeströmmar i miljonklassen.
Andra viktiga områden är tillgänglighet och transporter/transportförutsättningar INOM destinationerna och den digitala tillgängligheten (vilket i många fall hänger ihop). Man måste kunna ta sig runt på orten för att ta del av hela utbudet och näringens transporter måste fungera.
Den digitala tillgängligheten är i det närmaste en hygienfaktor idag. I storstäderna förutsätter man hundraprocentig täckning och i princip allerstädes närvarande wifi, men ute i landet där besöksnäringen är både viktig och har stor potential, har man mycket långt kvar. Detta skapar stora problem då mycket i dagens samhälle, som bokning, betalning, marknadsföring (den idag så viktiga delningen av bilder och upplevelser i sociala medier) med mera, förutsätter bra mobil-/bredbandstäckning.
Som en del i helheten bör man se potentialen i förbättrad tillgänglighet för främst besöksnäringens mer perifera destinationer. Dels kan det skapa helt nya reseanledningar, dels kan det skapa förutsättningar för att expandera befintliga destinationer, men även skapa helt nya, och resan kan ju vara en besöksanledning i sig (som Inlandsbanan exempelvis). Man måste också se att resenären har ett mycket större värde än de 300 eller tusen kronor biljetten kostar. Hela besökarens omsättning på orten förutsätter ju att hen kan ta sig dit och det kan handla om både 10.000 och 20.000 kronor eller mer!
Detta visar att det behövs en ännu bättre samverkan mellan besöksnäringen och myndigheter/offentliga aktörer men också en större förståelse för och insikt om besöksnäringens behov och potential från politiskt håll. Förhoppningsvis kan rapporten vara till hjälp i detta.- Text: Jakob Norrby
-
Visita – minskad efterfrågan på hotellrum i november
I november minskade efterfrågan på hotellrum i Sverige för andra månaden i rad. Detta visar statistik från Visita.
-
Skräckloppet i Kalmar går igen nästa år – förstärker upplevelsen
I år var det premiär för Skräckloppet, en omtyckt höstnyhet i Kalmar. Nu är det klart att det läskiga loppet kommer tillbaka 2025.
-
Svenska Regionala Flygplatser: Flyg mera! Men med biobränsle
På nytt uppmärksammas flyget i SVT och Svenska Regionala Flygplatser kommenterar det. Ett ökat flygande behövs, men med biobränsle.
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-