-
Campingmässa lockade rekordpublik
Intresset för campinglivet har ökat stort de senaste åren bland de svenska turisterna. Detta märktes inte minst på mässan Elmia Husvagn och Husbil som genomfördes i förra veckan.
På mässan passade många på att handla både husbilar, husvagnar och tillbehör. Många passar också på att träffa och umgås med andra människor med samma intresse. De som lyckats få en plats på campingområdet vid mässan kunde också delta i olika aktiviteter.
Besökare hittar allt som branschen erbjuder på ett och samma ställe – mässan – vilket underlättar vid inköp.
Men hur vill camparen ha det på sin semester?
Jo, de vill känna en speciell känsla av resort. De vill känna att naturen är nära och kunna aktivera sig. Samtidigt vill de ha bekvämt och kräver faciliteter som restauranger, tvättmöjligheter och wi-fi.
Det finns två målgrupper för campingverksamheter, barnfamiljer och par. Barnfamiljer vill ha aktiviteter på campingen medan paret vill ha fysiska aktiviteter i närheten av campingen. Paret bor ofta i en husbil och barnfamiljen i en husvagn.
Fler och fler campingar väljer att asfaltera då husbilarna har det svårt att stå på gräsytor när det regnar mycket.
På årets mässa var det två trender som dominerade, antingen vill folk ha det större och lyxigare eller mindre och smidigare lösningar. Husbilarna ökar i popularitet, särskilt de med digitala lösningar.
Varannan övernattning utanför hemmet under sommarmånaderna sker på en camping. Campingbranschen i Sverige omfattar 15 miljoner gästnätter om året.
Källa: Elmia
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Elmia
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-