torsdag 25 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
    • SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön
    • Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft
    • Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Marcus Eldh i Coronatider Foto: Marcus Westberg
    2020-09-14 22:40

    Coronatider och reserestriktioner – äntligen en utmaning!

    Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent svenskar.

    Hur har vi tacklat Corona?

    När Corona kom i mars hade vi redan bokningar värda över 1 miljon kronor inför sommarsäsongen. Först blev jag handlingsförlamad…

    – Vad kommer hända nu? Kommer alla vilja avboka?

    – Hinner det gå över till sommaren?

    – Eller ska jag ställa in hela sommarsäsongen och vänta på nästa?

    Ganska snart insåg jag att om WildSweden ska överleva så måste jag göra något drastiskt. Och när jag väl började ta tag i saker så kom peppen och en våg av kreativitet. Sedan dess har det hänt en hel del.

    Anpassning till nya resemönster

    Här är några exempel på vad vi gjort hittills i WildSweden för att anpassa oss till den nya verkligheten.

    • Genomgång och anpassning av alla våra upplevelser för att minska risken för att sprida smitta. Med tydlig information på hemsidan. Så att fler vågar boka.

    • Snällare avbokningsregler. Så att fler vågar boka och de som redan bokat inte skulle avboka direkt. Tydligt på hemsidan.

    • Hemsida på svenska (för första gången sedan 2015)

    • Utvecklat nya upplevelseprodukter som vänder sig specifikt till en svensk målgrupp, tex ökad satsning på Korså Forest Camp och Skogsretreat med yoga & vargyl.

    • Börjat föreläsa om naturturism online. (Har gått väldigt bra!)

    • Börjat hjälpa kollegor med deras hemsidor

    • Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)

    • Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)

    • Va

    • Börjat hjälpa kollegor med deras hemsidor
    • Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)
    • Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)

    Vad kommer vi göra framöver?

    Nästa steg är att ta fram en bredare utbud av upplevelser specifikt för den svenska marknaden.

    Just nu kikar vi på allt från vandringsturer och paddelturer till yogaretreat i skogen och ledarskapsutbildningar i naturen.


    5 tips: Så kan du anpassa din verksamhet till Corona

    Jag har kikat runt på era hemsidor och ser att vissa har kommit långt med att anpassa verksamheten. Andra verkar inte ens ha börjat.

    Tänk på att…

    1. Anpassa hela verksamheten för att minska risken för smitta, och informera tydligt om vad du gjort så att fler känner sig bekväma med att boka.

    2. Byt till generösa och tydliga avbokningsregler. Ju snällare avbokningsregler desto fler kommer våga boka. Det funkar för booking.com där man kan avboka fram till kl 18 kvällen innan och H&M med 60 dagars öppet köp.

    3. Lyft fram produkter med lägst risk för smitta. Tex om du driver ett B&B kan du förtydliga att vissa rum har eget badrum och lägga upp bilder som visar att man kan äta frukost i trädgården. Och om du erbjuder företagsevenemang kan du lyfta fram småskaligheten och utomhusaktiviteterna.

    4. Skapa helt nya upplevelser som passar bra i Coronatider och som vänder sig till en regional målgrupp. Tänk #hemester

    5. Gå igenom hemsidan och ta bort alla bilder där folk är nära varandra, tex bilder på fullsatta frukostmatsalar, festbord och stora folksamlingar. Förtydliga texter som visar att du tar ansvar och har förstått att det är ett allvarligt läge.

    Det finns så klart mycket mer att göra, men det här är några viktiga saker för att komma igång.

    Det är du som måste lösa det här, inte Löfven eller Gunilla på Tillväxtverket

    När är det över? Ingen som vet.

    Blir allt som vanligt igen då? Troligtvis inte.

    Kan jag få stöd? Kanske tillfälligt.

    Kommer din verksamhet att överleva? Det är helt upp till dig.

    Du kan vända det här till något positivt! Helst igår. Du har inte råd att bara vänta på nästa stöd från Tillväxtverket.

    Lite Avslutande pepp!

    Det är spännande med nya utmaningar. Se Corona och ändrade resemönster som en utmaning.

    Passa på, använd tiden, var lite extra kreativ, våga testa nya idéer, sälj något som du inte sålt förut.

    Kontakta oväntade samarbetspartners. Gör något som sticker ut. Bredda verksamheten. Vad som helst. Det kommer aldrig bli som innan.

    Sätt upp en stor lapp på kylskåpet och skriv upp alla galna idéer där. Strunta i gamla principer och vad folk ska tycka. Bara kör!

    Lycka till!

    Så kan jag hjälpa till

    Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare klarar sig igenom krisen och kommer ut som starkare och mer stabila företag.

    Gå in på marcuseldh.se för att läsa mer och kontakta mig!

    • Text: Marcus Eldh
    • Foto: Marcus Westberg
    • Tweet
  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Grand Hotel coronasäkrar - Coronakrisen
    2021-02-21 19:12

    Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

    Med många förlängda och förstärkta stöd men också restriktioner samt kommentarer till dessa

  • Transportföretagen
    2021-02-19 18:46

    Transportföretagen söker företag som vill representera branschen

    Transportföretagen söker efter medlemmar som vill berätta sin historia och visa goda exempel på branschens förändringsresa.

  • Skärgårdsstiftelsen
    2021-02-19 18:25

    Över 2 miljoner besökare i Skärgårdsstiftelsen områden 2020

    Genom ett pilotprojekt har Skärgårdsstiftelsen nu fått fram siffror över hur många som har besökt deras områden under 2020.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet