-
Coronatider och reserestriktioner – äntligen en utmaning!
Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent svenskar.
Hur har vi tacklat Corona?
När Corona kom i mars hade vi redan bokningar värda över 1 miljon kronor inför sommarsäsongen. Först blev jag handlingsförlamad…
– Vad kommer hända nu? Kommer alla vilja avboka?
– Hinner det gå över till sommaren?
– Eller ska jag ställa in hela sommarsäsongen och vänta på nästa?
Ganska snart insåg jag att om WildSweden ska överleva så måste jag göra något drastiskt. Och när jag väl började ta tag i saker så kom peppen och en våg av kreativitet. Sedan dess har det hänt en hel del.
Anpassning till nya resemönster
Här är några exempel på vad vi gjort hittills i WildSweden för att anpassa oss till den nya verkligheten.
-
Genomgång och anpassning av alla våra upplevelser för att minska risken för att sprida smitta. Med tydlig information på hemsidan. Så att fler vågar boka.
-
Snällare avbokningsregler. Så att fler vågar boka och de som redan bokat inte skulle avboka direkt. Tydligt på hemsidan.
-
Hemsida på svenska (för första gången sedan 2015)
-
Utvecklat nya upplevelseprodukter som vänder sig specifikt till en svensk målgrupp, tex ökad satsning på Korså Forest Camp och Skogsretreat med yoga & vargyl.
-
Börjat föreläsa om naturturism online. (Har gått väldigt bra!)
-
Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)
-
Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)
-
Va
- Börjat hjälpa kollegor med deras hemsidor
- Börjat hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. (Rullar också på bra!)
-
Hittat nya sätt att nå ut på den svenska marknaden. (Ska berätta mer om det i ett senare inlägg)
Vad kommer vi göra framöver?
Nästa steg är att ta fram en bredare utbud av upplevelser specifikt för den svenska marknaden.
Just nu kikar vi på allt från vandringsturer och paddelturer till yogaretreat i skogen och ledarskapsutbildningar i naturen.
5 tips: Så kan du anpassa din verksamhet till Corona
Jag har kikat runt på era hemsidor och ser att vissa har kommit långt med att anpassa verksamheten. Andra verkar inte ens ha börjat.
Tänk på att…
-
Anpassa hela verksamheten för att minska risken för smitta, och informera tydligt om vad du gjort så att fler känner sig bekväma med att boka.
-
Byt till generösa och tydliga avbokningsregler. Ju snällare avbokningsregler desto fler kommer våga boka. Det funkar för booking.com där man kan avboka fram till kl 18 kvällen innan och H&M med 60 dagars öppet köp.
-
Lyft fram produkter med lägst risk för smitta. Tex om du driver ett B&B kan du förtydliga att vissa rum har eget badrum och lägga upp bilder som visar att man kan äta frukost i trädgården. Och om du erbjuder företagsevenemang kan du lyfta fram småskaligheten och utomhusaktiviteterna.
-
Skapa helt nya upplevelser som passar bra i Coronatider och som vänder sig till en regional målgrupp. Tänk #hemester
-
Gå igenom hemsidan och ta bort alla bilder där folk är nära varandra, tex bilder på fullsatta frukostmatsalar, festbord och stora folksamlingar. Förtydliga texter som visar att du tar ansvar och har förstått att det är ett allvarligt läge.
Det finns så klart mycket mer att göra, men det här är några viktiga saker för att komma igång.
Det är du som måste lösa det här, inte Löfven eller Gunilla på Tillväxtverket
När är det över? Ingen som vet.
Blir allt som vanligt igen då? Troligtvis inte.
Kan jag få stöd? Kanske tillfälligt.
Kommer din verksamhet att överleva? Det är helt upp till dig.
Du kan vända det här till något positivt! Helst igår. Du har inte råd att bara vänta på nästa stöd från Tillväxtverket.
Lite Avslutande pepp!
Det är spännande med nya utmaningar. Se Corona och ändrade resemönster som en utmaning.
Passa på, använd tiden, var lite extra kreativ, våga testa nya idéer, sälj något som du inte sålt förut.
Kontakta oväntade samarbetspartners. Gör något som sticker ut. Bredda verksamheten. Vad som helst. Det kommer aldrig bli som innan.
Sätt upp en stor lapp på kylskåpet och skriv upp alla galna idéer där. Strunta i gamla principer och vad folk ska tycka. Bara kör!
Lycka till!
Så kan jag hjälpa till
Destinationer och regioner kan anlita mig för föreläsningar, workshops och personlig rådgivning så att era turismföretagare klarar sig igenom krisen och kommer ut som starkare och mer stabila företag.
Gå in på marcuseldh.se för att läsa mer och kontakta mig!
- Text: Marcus Eldh
- Foto: Marcus Westberg
-
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-