-
Dalsland lanserar nytt magasin för att locka naturturister
I takt med att naturturismen lockar allt fler turister till den svenska naturen så vill fler och fler vara med och konkurrera om turisterna. En destination som satsar stort på att locka naturturister är Dalsland. Landskapet nylanserar nu sitt magasin, Dalslandsmagasinet, under ett nytt namn – UT-magasinet.
Syftet med magasinet är att ge en bild av vad Dalsland har att erbjuda för turister och därmed få fler att boka in sin semester i landskapet. Magasinet har tagits fram av Dalslands Turist AB, Turistrådet Västsverige och reklambyrån Forsman & Bodenfors Inhouse.
Finns många möjligheter i Dalsland
”- Vi är väldigt nöjda med det nya magasinet. Dalsland har fantastiska möjligheter att ta en tydlig position som naturturismdestination och då behöver vi renodla vårt budskap mot såväl den inhemska som den internationella marknaden. Med UT får vi en modern och inspirerande produkt som fungerar som ett skyltfönster för allt vi har att erbjuda här”, säger Johan Abenius, Vd Dalslands Turist AB.
Sprids nationellt och internationellt
Magasinet kommer att distribueras på turistbyråerna i Dalsland, hos besöksnäringsföretag och på strategiska platser i Sverige. Det kommer också att finnas i digital nedladdningsbar form på Visit Swedens hemsida och på Dalsland.com. Tidningen kommer att finnas på svenska, engelska och tyska.
”- Dalsland har stor potential att ta en position inom naturturismen. Därför arbetar vi nu tillsammans under rubriken ”Tillbaka till naturen – Dalsland” i flera spår för att sticka ut, synas i bruset och ytterligare öka intresset för Dalsland”, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef Turistrådet Västsverige.
Vill du läsa artiklar om destinationsutveckling? Klicka här!
Källa: Turistrådet Västsverige
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Västsvenska Turistrådet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 30 -25
Mest om Destination, Tåg och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 5
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 5
-
Västerås Cityfestival: ”Det bästa året hittills”
Årets Västerås Cityfestival blev en milstolpe. Med rekord i biljettförsäljning är den nu större än någonsin.
-
Vår Gård inviger Bistron & Köket – svensk‑fransk bistrokultur
Vår Gård i Saltsjöbaden fortsätter att utveckla sitt gastronomiska utbud med öppnandet av restaurangen Bistron & Köket,
-
Svenska Turistföreningen lovar hållbar turism från Ystad till Råneå
Svenska Turistföreningen gör det lättare att turista hållbart. Boendena välkomnar gäster att uppleva natur- och kultur utan att tynga jorden.
-
Svenska Musikmuseet i Västervik kan bli verklighet redan 2027
I januari startades ett finansieringsprojekt - Svenska Musikmuseet i Västervik. Ett halvår in är över hälften säkrad, vilket bådar gott för en invigning 2027.
-
Allt fler svenskar lånar till semestern – så kan du undvika fallgroparna
Trots höga levnadskostnader ökar svenskarnas resande – och fler än tidigare tar lån för att kunna åka iväg. Enligt en färsk undersökning från YouGov uppger 11 % av svenska resenärer att de finansierar...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse. Momondo listar några av Sveriges mest uppskattade nakenbad.
-
Tutankhamon – The Immersive Exhibition passerar 10 000 besökare i Norrköping
Utställningen har lockat besökare från hela landet till Norrköping. Det visar på ett intresse för historia och destinationens kulturvärde.
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär campingdestination i Europa. Enligt Svensk Camping ser bokningsläget bättre ut än förra året.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 4
Som ni såg i del 1 – https://www.turismnytt.se/turismnytts-sammanfattning-av-almedalsveckan-2025-del-1/ , 2...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Konsta...
-
Nästan var tredje svensk har testat nakenbad – Momondo listar stränder
Nakenbad är långt ifrån en udda företeelse i Sverige. En ny undersökning från hotell- och resesöksajten M...
-
Sverige växer som campingdestination i Europa – stark internationell trend
Sverige stärker sin position som en populär sommar och campingdestination bland europeiska turister. Enligt en fä...
-
-
Gästbloggare
-