-
Dalsland lanserar nytt magasin för att locka naturturister
I takt med att naturturismen lockar allt fler turister till den svenska naturen så vill fler och fler vara med och konkurrera om turisterna. En destination som satsar stort på att locka naturturister är Dalsland. Landskapet nylanserar nu sitt magasin, Dalslandsmagasinet, under ett nytt namn – UT-magasinet.
Syftet med magasinet är att ge en bild av vad Dalsland har att erbjuda för turister och därmed få fler att boka in sin semester i landskapet. Magasinet har tagits fram av Dalslands Turist AB, Turistrådet Västsverige och reklambyrån Forsman & Bodenfors Inhouse.
Finns många möjligheter i Dalsland
”- Vi är väldigt nöjda med det nya magasinet. Dalsland har fantastiska möjligheter att ta en tydlig position som naturturismdestination och då behöver vi renodla vårt budskap mot såväl den inhemska som den internationella marknaden. Med UT får vi en modern och inspirerande produkt som fungerar som ett skyltfönster för allt vi har att erbjuda här”, säger Johan Abenius, Vd Dalslands Turist AB.
Sprids nationellt och internationellt
Magasinet kommer att distribueras på turistbyråerna i Dalsland, hos besöksnäringsföretag och på strategiska platser i Sverige. Det kommer också att finnas i digital nedladdningsbar form på Visit Swedens hemsida och på Dalsland.com. Tidningen kommer att finnas på svenska, engelska och tyska.
”- Dalsland har stor potential att ta en position inom naturturismen. Därför arbetar vi nu tillsammans under rubriken ”Tillbaka till naturen – Dalsland” i flera spår för att sticka ut, synas i bruset och ytterligare öka intresset för Dalsland”, säger Ann-Charlotte Carlsson, marknadschef Turistrådet Västsverige.
Vill du läsa artiklar om destinationsutveckling? Klicka här!
Källa: Turistrådet Västsverige
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Västsvenska Turistrådet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-