-
Därför ökar antalet besökare till Växjö
Antalet uthyrda hotellrum ökade med 17.000 stycken och de totala logiintäkterna ökade med 19,4 miljoner kronor under 2016. Totalt var beläggningen 53,9% – ett rekord för staden.
”- Vi är mycket nöjda med utvecklingen i Växjö och 2016 års hotellbeläggning. Framförallt ser vi en markant ökning under sommarmånaderna. Vi konstaterar också att de gemensamma satsningar som gjorts på evenemangssidan, bland annat genom bildandet av Växjö & Co, nu bär frukt” säger Göran Ivarsson, hotelldirektör på Quality Hotel Royal Corner.
Därför ökar antal besökare
Det finns ett flertal faktorer som sammantaget bidragit till att antalet besökare ökar i Växjö.Några av de viktigaste:
Arenastaden
- Runt 2009 påbörjades arenasatsningen som resulterade i Arenastaden. 14 arenor, varav flera nybyggda (de äldre har kompletterats), på ett och samma område med både elit- och breddverksamhet.
- Växjö Lakers framgångar i SHL (SM-guld säsongen 2014/2015) och Växjö Vipers i SSL har bidragit till ökade besökssiffror.
- Möjligheterna till att arrangera såväl idrotts- som kulturevenemang i och med Arenastaden. Melodifestivalen, Champions of Rock, Dam-EM i fotboll (2013) handbolls- och fotbollslandskamper är exempel på evenemang som Växjö har kunnat stå värd för i och med Arenastaden.
Växjös framtagna evenemangsstrategi
2014 antogs en mötes- och evenemangsstrategi av Växjö – som ett naturligt led i att Arenastaden stod klar 2012. Utefter den arbetar kommun och Växjö & Co (destinationsbolag) aktivt för att locka till sig evenemang och i sin tur få fler besökare.Linnéuniversitetet
Hopslagningen av Växjö universitet och Kalmar högskola 2010 har bidragit till en stor ökning av studenter, såväl nationella som internationella. Idag studerar cirka 31.000 vid Linnéuniversitetet.Expansiva Växjö
- Attraktiva handelsplatser som aktivt arbetar med besöksnäringsfrågor. Grand Samarkand som fått flertalet utmärkelser, bl.a. Som ”Nordens bästa köpcentrum”. Stadskärnan har över 200 verksamheter och framför allt ett blomstrande restaurangliv. De kammade hem utmärkelsen ”Årets stadskärna” 2010.
- Gott företagsklimat och högt inflyttarantal. En viktig del i arbetet är att invånarna som verkar och bor i Växjö trivs och är goda ambassadörer för staden.
Maten
Växjö har ett rikt utbud på restauranger och kaféer och verksamheter som PM & Vänner (Guide Michelin) och Kafé de luxe (White Guide) har i många år varit välkända på den gastronomiska kartan. Växjö har tagit vara på detta och marknadsför sig som en destination där maten står i fokus. Evenemanget MAT bygger på det lokala och närproducerade som Växjö och Småland har att erbjuda.Källa: Växjö & Co
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Växjö & Co
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-