-
Därför skall man ha en concierge på sitt hotell!
Vad Conciergeyrket innebär är för många okänt likaså vad det kan ge för mervärde. Turismnytt träffade därför Steve Watson på Sheraton Stockholm för att ta reda på mer om yrket.
Conciergeyrket ger högt gästnöjdhetsindex
I Sverige har conciergeyrket en lång och anrika historia som sträcker sig tillbaka till 1900-talets början. Det gör yrket till ett av de äldsta i sitt slag. Det är därmed inte så konstigt att många har sett det som ett utdöende yrke.
För i en tid då lyxresor bara blir till ”resor” kan conciergerollen ifrågasättas. Detta bidrog till att, under sent 90-tal och tidigt 2000-tal, rollen nästan helt och hållet försvann i Sverige. Men nu, ett drygt decennium senare, har flertalet av Stockholms bästa hotell insett mervärdet i den roll en concierge kan spela. Rollen skapar unika och fantastiska serviceupplevelser. Detta resulterar i högt gästnöjdhetsindex och positiva recensioner.
Gäster har numera ett stort utbud av hotell att välja bland. Många hotell verkar väldigt lika när det kommer till utseende, design, rumsstorlek, faciliteter osv. Men om de får möjlighet att välja ett hotell som erbjuder en kostnadsfri service som kan hjälpa dem att skapa och förstärka hela deras upplevelse på hotellet och resmålet, varför skulle de inte välja ett sådant hotell?
Detta gör en concierge
Att ordna bord på de trendigaste restaurangerna, ett personligt program som är skräddarsytt efter gästens individuella smak, rekommendationer och förslag på lokala guldkorn som ännu inte har nått populära guidesidor eller social media. Detta är den sortens servicemervärde som en Les Clefs d’Or-concierge dagligen erbjuder. Gäster vill inte bara resa till en destination, de vill uppleva ett hotell, en stad, ett land, och vilket bättre sätt än att få hela upplevelsen skräddarsydd precis enligt deras egna önskemål av en expert; en Les Clefs d’Or-concierge.
Filtrerar information till gästen
Concierge-rollen har utvecklats från att tillhandahålla gäster med en källa av kunskap, till att idag till att filtrera den enorma mängd information som dagens turister utsätts för. Men i slutändan är det fortfarande samma resultat som räknas – att gästen är nöjd.
I en tid då gästers upplevelser och recensioner postas på sociala medier och hotellrecensionssidor, är det bland annat genom dessa som framtida gäster baserar sitt val av hotell. Därför är det viktigare än någonsin med hög gästnöjdhet och med en eller flera personer som specifikt tillhandahåller och tillgodoser gästservice och -upplevelser. Detta är det bästa sättet att få nöjda gäster och positiva recensioner.
Ökade intäkter en följd
Om man tar en titt på hotellrecensionssidor och på de hotell som har Les Clefs d’Or-concierge i Stockholm, nämns ofta medlemmarnas namn i stor och positiv utsträckning. Detta blir till en ”unique selling point” för hotellet. Detta genererar i sin tur fler gäster och intäkter, allt på grund av conciergeämbetets goda rykte.
Problemlösning och anpassning
Darwins citat ”anpassa dig eller dö” är väldigt sant när det kommer till conciergeyrket. Problemlösning ligger i deras natur och de anpassar sig kontinuerligt efter olika gästers önskemål och behov. Samma attribut gäller även för den internationella conciergeorganisationen, Les Clefs d’Or. Organisationen ansvarar inte bara för att conciergeyrket ska fortsätta att existera, men även att det blomstrar genom att utveckla rollen och bilden av en concierge. Och just bilden av en Les Clefs d’Or-concierge har utvecklats och är nu ett internationellt igenkänt exklusivt varumärke. Varumärket garanterar gäster den högsta nivå av service när de ser en medlem som bär de gyllene nycklarna på kavajslagen.
Conciergeyrket är inte dött, det är inte ens döende, snarare tvärtom, det är starkare än någonsin. Men det är framförallt i Sverige som värdet av en concierge har försummats allt för länge!
Medskribent: Steve Watson, Sheraton Stockholm- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Les Chefs D'or
-
Utredare ska se över Bromma flygplats och statens roll som ägare av flygplatser
Regeringen ger uppdrag att se över statens roll som ägare av flygplatser. I det ingår det även att utreda funktionen för Bromma flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 22 -25
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
”S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof” öppnar på Sjöhistoriska
Utställningen "S/S Hansa – minnet av en sjökatastrof" på Sjöhistoriska museet i Stockholm belyser en mörk händelse i vår historia.
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på hållbara, fossilfria och koldioxidsnåla drivmed...
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar SCR Svensk Camping sin klassifierings-lista för året. Hela 14 anläggn...
-
-
Gästbloggare
-