-
Därför skall man ha en concierge på sitt hotell!
Vad Conciergeyrket innebär är för många okänt likaså vad det kan ge för mervärde. Turismnytt träffade därför Steve Watson på Sheraton Stockholm för att ta reda på mer om yrket.
Conciergeyrket ger högt gästnöjdhetsindex
I Sverige har conciergeyrket en lång och anrika historia som sträcker sig tillbaka till 1900-talets början. Det gör yrket till ett av de äldsta i sitt slag. Det är därmed inte så konstigt att många har sett det som ett utdöende yrke.
För i en tid då lyxresor bara blir till ”resor” kan conciergerollen ifrågasättas. Detta bidrog till att, under sent 90-tal och tidigt 2000-tal, rollen nästan helt och hållet försvann i Sverige. Men nu, ett drygt decennium senare, har flertalet av Stockholms bästa hotell insett mervärdet i den roll en concierge kan spela. Rollen skapar unika och fantastiska serviceupplevelser. Detta resulterar i högt gästnöjdhetsindex och positiva recensioner.
Gäster har numera ett stort utbud av hotell att välja bland. Många hotell verkar väldigt lika när det kommer till utseende, design, rumsstorlek, faciliteter osv. Men om de får möjlighet att välja ett hotell som erbjuder en kostnadsfri service som kan hjälpa dem att skapa och förstärka hela deras upplevelse på hotellet och resmålet, varför skulle de inte välja ett sådant hotell?
Detta gör en concierge
Att ordna bord på de trendigaste restaurangerna, ett personligt program som är skräddarsytt efter gästens individuella smak, rekommendationer och förslag på lokala guldkorn som ännu inte har nått populära guidesidor eller social media. Detta är den sortens servicemervärde som en Les Clefs d’Or-concierge dagligen erbjuder. Gäster vill inte bara resa till en destination, de vill uppleva ett hotell, en stad, ett land, och vilket bättre sätt än att få hela upplevelsen skräddarsydd precis enligt deras egna önskemål av en expert; en Les Clefs d’Or-concierge.
Filtrerar information till gästen
Concierge-rollen har utvecklats från att tillhandahålla gäster med en källa av kunskap, till att idag till att filtrera den enorma mängd information som dagens turister utsätts för. Men i slutändan är det fortfarande samma resultat som räknas – att gästen är nöjd.
I en tid då gästers upplevelser och recensioner postas på sociala medier och hotellrecensionssidor, är det bland annat genom dessa som framtida gäster baserar sitt val av hotell. Därför är det viktigare än någonsin med hög gästnöjdhet och med en eller flera personer som specifikt tillhandahåller och tillgodoser gästservice och -upplevelser. Detta är det bästa sättet att få nöjda gäster och positiva recensioner.
Ökade intäkter en följd
Om man tar en titt på hotellrecensionssidor och på de hotell som har Les Clefs d’Or-concierge i Stockholm, nämns ofta medlemmarnas namn i stor och positiv utsträckning. Detta blir till en ”unique selling point” för hotellet. Detta genererar i sin tur fler gäster och intäkter, allt på grund av conciergeämbetets goda rykte.
Problemlösning och anpassning
Darwins citat ”anpassa dig eller dö” är väldigt sant när det kommer till conciergeyrket. Problemlösning ligger i deras natur och de anpassar sig kontinuerligt efter olika gästers önskemål och behov. Samma attribut gäller även för den internationella conciergeorganisationen, Les Clefs d’Or. Organisationen ansvarar inte bara för att conciergeyrket ska fortsätta att existera, men även att det blomstrar genom att utveckla rollen och bilden av en concierge. Och just bilden av en Les Clefs d’Or-concierge har utvecklats och är nu ett internationellt igenkänt exklusivt varumärke. Varumärket garanterar gäster den högsta nivå av service när de ser en medlem som bär de gyllene nycklarna på kavajslagen.
Conciergeyrket är inte dött, det är inte ens döende, snarare tvärtom, det är starkare än någonsin. Men det är framförallt i Sverige som värdet av en concierge har försummats allt för länge!
Medskribent: Steve Watson, Sheraton Stockholm- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Les Chefs D'or
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-