-
Därför skall man ha en concierge på sitt hotell!
Vad Conciergeyrket innebär är för många okänt likaså vad det kan ge för mervärde. Turismnytt träffade därför Steve Watson på Sheraton Stockholm för att ta reda på mer om yrket.
Conciergeyrket ger högt gästnöjdhetsindex
I Sverige har conciergeyrket en lång och anrika historia som sträcker sig tillbaka till 1900-talets början. Det gör yrket till ett av de äldsta i sitt slag. Det är därmed inte så konstigt att många har sett det som ett utdöende yrke.
För i en tid då lyxresor bara blir till ”resor” kan conciergerollen ifrågasättas. Detta bidrog till att, under sent 90-tal och tidigt 2000-tal, rollen nästan helt och hållet försvann i Sverige. Men nu, ett drygt decennium senare, har flertalet av Stockholms bästa hotell insett mervärdet i den roll en concierge kan spela. Rollen skapar unika och fantastiska serviceupplevelser. Detta resulterar i högt gästnöjdhetsindex och positiva recensioner.
Gäster har numera ett stort utbud av hotell att välja bland. Många hotell verkar väldigt lika när det kommer till utseende, design, rumsstorlek, faciliteter osv. Men om de får möjlighet att välja ett hotell som erbjuder en kostnadsfri service som kan hjälpa dem att skapa och förstärka hela deras upplevelse på hotellet och resmålet, varför skulle de inte välja ett sådant hotell?
Detta gör en concierge
Att ordna bord på de trendigaste restaurangerna, ett personligt program som är skräddarsytt efter gästens individuella smak, rekommendationer och förslag på lokala guldkorn som ännu inte har nått populära guidesidor eller social media. Detta är den sortens servicemervärde som en Les Clefs d’Or-concierge dagligen erbjuder. Gäster vill inte bara resa till en destination, de vill uppleva ett hotell, en stad, ett land, och vilket bättre sätt än att få hela upplevelsen skräddarsydd precis enligt deras egna önskemål av en expert; en Les Clefs d’Or-concierge.
Filtrerar information till gästen
Concierge-rollen har utvecklats från att tillhandahålla gäster med en källa av kunskap, till att idag till att filtrera den enorma mängd information som dagens turister utsätts för. Men i slutändan är det fortfarande samma resultat som räknas – att gästen är nöjd.
I en tid då gästers upplevelser och recensioner postas på sociala medier och hotellrecensionssidor, är det bland annat genom dessa som framtida gäster baserar sitt val av hotell. Därför är det viktigare än någonsin med hög gästnöjdhet och med en eller flera personer som specifikt tillhandahåller och tillgodoser gästservice och -upplevelser. Detta är det bästa sättet att få nöjda gäster och positiva recensioner.
Ökade intäkter en följd
Om man tar en titt på hotellrecensionssidor och på de hotell som har Les Clefs d’Or-concierge i Stockholm, nämns ofta medlemmarnas namn i stor och positiv utsträckning. Detta blir till en ”unique selling point” för hotellet. Detta genererar i sin tur fler gäster och intäkter, allt på grund av conciergeämbetets goda rykte.
Problemlösning och anpassning
Darwins citat ”anpassa dig eller dö” är väldigt sant när det kommer till conciergeyrket. Problemlösning ligger i deras natur och de anpassar sig kontinuerligt efter olika gästers önskemål och behov. Samma attribut gäller även för den internationella conciergeorganisationen, Les Clefs d’Or. Organisationen ansvarar inte bara för att conciergeyrket ska fortsätta att existera, men även att det blomstrar genom att utveckla rollen och bilden av en concierge. Och just bilden av en Les Clefs d’Or-concierge har utvecklats och är nu ett internationellt igenkänt exklusivt varumärke. Varumärket garanterar gäster den högsta nivå av service när de ser en medlem som bär de gyllene nycklarna på kavajslagen.
Conciergeyrket är inte dött, det är inte ens döende, snarare tvärtom, det är starkare än någonsin. Men det är framförallt i Sverige som värdet av en concierge har försummats allt för länge!
Medskribent: Steve Watson, Sheraton Stockholm- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Les Chefs D'or
-
En affärsmässig VD sökes till Västervik Resort
5-stjärniga Västervik Resort är mycket mer än bara en plats att bada och sova på. Nu söker de en ny VD som önskas ha en palett av kompetenser.
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs till 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver föreningen en mängd verks...
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
I april 2023 spelade delar av jubileumsorganisationen för Sala 400 år in en film nere på 155 met...
-
-
Gästbloggare
-