-
De bygger Lisebergs nya hotell och vattenpark
Liseberg fortsätter sin planering inför Jubileumsprojektet. Jubileumsprojektet innebär att parken skall bygga en nytt hotell och vattenpark. Hela projektet är en investering på cirka 2 miljarder kronor och påbörjas i september 2018.
Partneringssamarbete löser komplexiteten
Både hotellet och vattenparken kommer att byggas av NCC och sker i ett partneringssamarbete mellan NCC och Liseberg.
”- Vi är mycket nöjda med att få NCC som partner i det här projektet. Det är Lisebergs största utvecklingsprojekt någonsin och det känns bra att göra det tillsammans med en stabil partner som NCC”, säger Thomas Sjöstrand, Vd AB Liseberg Skår, bolaget som äger projektet.
”- Att driva projekt i partnering är ett optimalt arbetssätt i komplexa och stora byggnationer och möjliggör en bättre slutprodukt. Vår stora erfarenhet av att bygga simhallar och badanläggningar tillsammans med våra vatten- och miljöspecialister inom NCC Badhus kommer även väl till pass när vi nu bygger en av Sveriges största vattenparker”, säger Henrik Landelius, Sverigechef NCC Building.
Så går bygget till
Projektet sker i två faser, först projekteras byggnationen och man tar fram ett riktpris, sedan följer själva byggnationen.
Först kommer man börja att göra infrastrukturarbeten, bygga markparkeringar och ett parkeringshus. Sedan bygger man själva hotellet. Hotellet kommer att ha 450 rum och ha en yta om 30.000 kvadratmeter.
Sist bygger man vattenparken som kommer att kunna ta emot 2.800 gäster som kan vistas på 18.000 kvadratmeter fördelat på ett flertal bassänger och ett tiotal vattenrutschbanor.Klart inför Lisebergs 100-års jubileum
Hotellet och vattenparken planeras stå klara mellan 2021 och 2023.
Läs tidigare artikel om Lisebergs jubileumssatsning:
Klartecken för Lisebergs jubileumssatsning, 24 feb 2017
Källa: Liseberg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Liseberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-