-
Klartecken för Lisebergs jubileumssatsning
Under torsdagskvällen sade Kommunfullmäktige i Göteborgs stad ja till bygget av ett nytt hotell och vattenland på Liseberg.
Lisebergsparken skall bli än större. Ett temahotell och ett äventyrsbad skall byggas på parkeringen som ligger söder om parken.
Förhoppningen bland politikerna är att projektet kommer att skapa 300 nya helårsjobb och locka 600.000 extra besökare per år till Göteborg.
Men debatten om bygget har tidvis varit hård. Den har mestadels handlat om huruvida det är en kommuns uppgift att driva hotell och restauranger. Detta kan snedvrida konkurrensen men samtidigt skapa många arbetstillfällen vilket gör debatten än svårare.
Moderaterna har varit positiva och hyllar Liseberg för att de skapar många arbeten åt ungdomar i staden.
Ett exempel som kom upp på kommunfullmäktigemötet var Lisebergs hotell på Heden. Här finns en stor privat marknad – så varför ska kommunen ha ett hotell frågade sig den oberoende granskningskommissionen. Då instämde allianspolitikerna i kritiken. Det var inte alls lämpligt.
Kristdemokraterna var de enda som röstade mot projektet. Enligt partiet är det en principsak att staden inte ska konkurrera med privata företag, det vill säga att kommunen inte ska göra sådant som det privata näringslivet kan göra.
Bygget skall starta under 2019 och skall ha premiär till Göteborgs 400-årsjubileum år 2021.
Källor: Göteborgs stad, Liseberg
Läs också artiklarna:
Nytt nöjesområde växer fram på Liseberg
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Liseberg
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-