-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande värdskapsfilmer. Satsningen på värdskap är viktig för turismen och ambassadörskapet och leder till att fler vill uppleva mer av platsen.
”Värdskap är grunden för en positiv upplevelse där vi direkt kan påverka hur vår plats uppfattas. Det ska vara lätt att vara ambassadör för Jönköping och som turist att få inspiration och fakta om platsen. Genom ett gott värdskap får vi våra turister att uppleva mer, stanna längre och komma tillbaka. Vårt arbete på Destination Jönköping ska stötta det fantastiska värdskap som besöksnäringen redan ger sina gäster. I år stärker vi upp det här arbetet på flera sätt.” Säger Hanna Vinborg, chef marknad och kommunikation på Destination Jönköping.
Turistwebb med AI-funktionalitet
Den nylanserade webbplatsens syfte är att via inspiration och information till både turister och invånare få dem att vilja uppleva platsen Jönköpings kommun. Webbplatsen, som finns på både svenska och engelska, har en kartfunktion där besökaren kan se besöksmål och evenemang utifrån sin geografiska plats. Kartan ska inspirera till att förlänga besöket genom att visa besökaren vad som ligger i närheten. Men även visa utbudet över hela platsen.
Det finns funktionalitet för att kunna spara besöksmål och dela sina listor med sitt resesällskap. Sökfunktionaliteten har stöttning av AI vilket möjliggör ett smartare sök och att frågor och svar kan automatgenereras på webbplatsen.
”Jkpg.com har 1,2 miljoner sidvisningar och över 600 000 besök årligen. Den är skyltfönstret som ska locka besökare att komma hit och uppleva vår plats och utgör en väldigt viktig del i vårt värdskap gentemot besökare.” Fortsätter Hanna.
Antalet InfoPoints utökas i kommunen
Åren 2018-2019 stängde turistbyråerna i Jönköping, Gränna och på Visingsö. Istället så finns det numera fysiska och bemannade informationsplatser i kommunen, så kallade InfoPoints. Personalen på InfoPoints har fått en särskild utbildning för att svara på turisters frågor och ge tips på vad de kan uppleva.
I år utökas antalet InfoPoints, som stolt har tagit sig an uppdraget att informera och inspirera, till 19 runt om i kommunen. Nya InfoPoints är Akademibokhandeln i både city och på Asecs, Jönköpings läns museum, Jönköpings kommuns kontaktcenter, green.active.liftstyle i Gränna samt Gladhytt på Visingsö.
”Våra InfoPoints finns där det rör sig många turister; på hotell, butiker, kaféer, museer, restauranger och andra besöksmål runt om i kommunen. Vi ser våra InfoPoints som en mycket viktig del i det lokala värdskapet som breddar det personliga mötet. De olika aktörerna vi har valt att samarbeta med har satt värdskapet i centrum och brinner för att ge sina gäster den bästa upplevelsen.” Berättar Hanna.
Inspirerande värdskapsfilmer
Som en ytterligare del i att stärka värdskapsarbetet har Destination Jönköping tagit fram utbildningsmaterial med bland annat korta filmer fullmatade med information om olika destinationer runt om i kommunen. Dessa kan användas av så väl InfoPoints, besöksnäringsföretag och andra som vill vara en ambassadör för platsen.
Hittills finns filmer om Äppledalen, Visingsö, centrala Jönköping, Tabergsådalen och Rosenlunds rosarium. Samt en film om Gränna är under produktion.
”En förutsättning för att kunna erbjuda ett gott värdskap är att man har god kunskap om platsen. Tanken är att filmerna ska fungera som ett stöd för den som möter besökare och turister i sin yrkesroll.” Avslutar Hanna Vinborg.
Här kan ni läsa mer om Jönköping på Turismnytt.
- Text: Destination Jönköping
- Foto: Destination Jönköping
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Två länder på en resa: Gränslandet – där Norge och Sverige möts
Gränslandet är området där Norge och Sverige smälter samman. Här är tips på unika boenden och upplevelser där.
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det åtta kryssningsanlöp under säsongen.
-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024” för sina målgruppsanpassade AI-guider.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige för att underlätta arbetet med att kommunicera om l...
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
En ny produkt som inte enbart berör Sweden by Bike och alla cykelturister, utan även besöksnärin...
-
-
Gästbloggare
-