-
Destination Östersund mäter klimatavtryck i samarbete med Grant Thornton
Under våren har Destination Östersund börjat mäta sina koldioxidutsläpp. Genom en ny tjänst som revision- och konsultföretaget Grant Thornton introducerat går det att löpande mäta och följa vilket klimatavtryck Destination Östersund gör i inköpen i sin verksamhet.
”Vi startade dialogen med Grant Thornton i april och kom igång med mätningen i maj och det känns jättebra då detta blir en naturlig del i vårt befintliga system. Det här gör att vi får bättre koll på vårt klimatavtryck. Vilket i sin tur gör att vi kan sätta tydligare mål. Om man inte mäter något är det svårt att veta hur mycket man släpper ut eller bidrar till. Det här ger ett bra underlag för att vi ska kunna driva olika förändringsprocesser.” Säger Joanna Gustafsson, processledare på Destination Östersund.
Synliggör klimatavtryck och ger tillgång till information
Metoden är en klimatberäkning enligt GHG-protokollet som baseras på kundens inköp. Systemet läser månadsvis av fakturor och kvitton digitalt och räknar om det till koldioxidekvivalenter. Vilket ger ett mått på klimatavtrycket. Därefter placeras inköpen i olika kategorier som exempelvis mat och dryck, lokaler och affärsresor.
Via siffror och diagram som levereras till kunden i en webbtjänst går det sedan att enkelt se vilket klimatavtryck verksamheten ger. Till exempelvis i kategorier eller i Scope 1,2 och 3. Utifrån nuläget kan man då som företag fundera över hur man kan jobba för att sänka sina koldioxidutsläpp.
”Genom den här tjänsten synliggör vi klimatavtrycket och ger företagen enkel tillgång till information som tidigare varit både svår och dyr att ta fram. Ta till exempel affärsresor som är en kategori. Där kommer du att få olika avtryck beroende på om du tagit flyget eller åkt tåg. Genom den här tjänsten går det att se vilka kategorier som påverkar mest och var man kan börja för att göra mest skillnad, eller hitta lågt hängande frukter. Om man t.ex byter till ett grönt elavtal så sänker man klimatavtrycket för lokaler på några minuter. Poängen är att företagen ska kunna se hur mycket ens verksamhet släpper ut och även visa var det går att sätta in åtgärder för att göra en förflyttning.” Säger Pär Dahlström, rådgivare på Grant Thornton.
Pär berättar vidare:
”Det har varit stort intresse för hållbarhetsmätningen och på Grant Thornton märker vi att många vill jobba med de här frågorna även om man inte omfattas av formella krav på det. Det finns både affärsmässiga drivkrafter för företagen, där många ställer krav på att ens leverantörer ska jobba med hållbarhet, och ett kompetensförsörjningsperspektiv, där företagen behöver vara hållbara för att bli en attraktiv arbetsgivare. Genom den här metoden blir det enklare att hänga med i utvecklingen. Samt även att inspirera andra till att jobba mer hållbart. Destination Östersund är en av de absolut första kunderna att aktivera tjänsten hos oss. Det är extra roligt att de vill ta ledningen och inspirera andra att jobba med de här frågorna.”
Olika insatser för att stärka hållbarhetsarbetet i Östersund
Destination Östersund har jobbat med hållbarhetsfrågor under en längre period men under hösten 2023 satte arbetet fart på allvar. Policys och strategier har gåtts igenom, vilket resulterat i olika aktiviteter och insatser för att stärka hållbarhetsarbetet.
I början av året gick Destination Östersund med i den globala hållbarhetsrankingen GDSI. Det innebär att Östersund kommer att utvärderas som hållbar destination och jämföras internationellt med ett hundratal andra destinationer.
”Vi jobbar hela tiden för att människor ska tycka om Östersund och känna att det är en bra plats att bo på, verka i och besöka. Vi vill fortsätta att vara en attraktiv plats som värnar om människor och natur. Då blir hållbarhetsarbetet en viktig del i vår egen organisation. Men också för att skapa inspiration och driva förbättring tillsammans med destinationens intressenter.” Säger Joanna. ”Det viktiga är inte att hitta den perfekta lösningen för sitt hållbarhetsarbete. Utan att köra igång med något och därigenom börja göra skillnad.”
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-