-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv nominerade från hela Sverige som tävlar om utmärkelsen, där vinnaren presenteras på Visitadagen den 5 maj.
Destinationsbolagets AI-drivna stadsguider
Värdskapet är en viktig förutsättning för att besökare ska känna sig välkomna och inspirerade till att göra mer inom en destination. Men även att stanna längre och rekommendera ett företag eller plats/destination till andra.
Nomineringen avser Destination Östersunds arbete med Ostersund.ai – ett pilotprojekt under fjolåret. Destinationsbolaget har tillsammans med Adeprimo lanserat AI-drivna stadsguider för att skapa en förbättrad digital, tillgänglig och interaktiv besöksupplevelse. Läs mer om pilotprojektet i en tidigare artikel här.
”Att bli nominerade till Årets värdskap är en bekräftelse på vårt engagemang för att förbättra och berika besöksupplevelsen på vår destination. Det motiverar oss att fortsätta utvecklas och ge våra besökare en ännu bättre upplevelse.” Säger Elisabeth Richardsson, ansvarig för marknad-och kommunikation på Destination Östersund.
De övriga nominerade till priset är:
◆ Falkenberg Turistinformation.
◆ Visit Lund.
◆ Strömsunds Turistinformation.
◆ Nynäshamn besökscenter.
◆ Destination Kalmar.
◆ Destination Järvsö & Ljusdals kommuns turistbyrå.
◆ Destination Vemdalen.
◆ Gotlands Turistbyrå.
◆ Vadstena Infocenter.
◆ Visit Hjo.
◆ Motala Turistinformation.Utmärkelsen Visitas bästa värdskap inom turisminformation instiftades 2020 för att uppmärksamma auktoriserade turistinformationer som gör det där lilla extra för sin destination, ligger i framkant vad gäller innovativa arbetssätt och som genom kreativitet och högklassig service visar en stolthet över sin destination. Priset tilldelas årligen en auktoriserad turistinformation eller turistcenter som genom ett innovativt och nytänkande arbetssätt bidrar till utveckling av värdskapet inom besöksservice på destinationen.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-