-
Destination Östersund vinner värdskapspris för personliga AI-guider
Destination Östersund har tilldelats Visitas pris ”Bästa värdskap inom turistinformation 2024”. De vinner priset för sitt kreativa sätt att utveckla stadens värdskap genom målgruppsanpassade AI-guider.
”Det här priset betyder mycket för oss. Vi har alltid värnat om det personliga mötet, men vi ser också kraften i att låta digital teknik förstärka upplevelsen för våra besökare – innan de kommer, och när de är här. Det är också ett kvitto på att de nya saker vi testar för att ligga i framkant bär frukt.” Säger Mikael Jonsson, VD på Destination Östersund.
AI-guider kompletterar den fysiska besöksservicen
Destination Östersunds AI-Locals är en AI-modell där fem personliga digitala guider kompletterar den fysiska besöksservicen. Besökarna kan på ett helt nytt sätt planera sitt besök i förväg och hitta till såväl populära besöksmål som gömda pärlor i hela Östersund.
Satsningen är ett samarbete mellan Destination Östersund och kommunikationsbyrån Adeprimo, som tillsammans utvecklat AI-tjänsten Ostersund.ai.
Mikael Jonsson och Elisabeth Richardsson från Destination Östersund tog emot priset av Visitas VD Jonas Siljhammar på Visitadagen. Juryn bestod av representanter bl.a. från Visita, Visitas Auktorisationsnämnd, Visit Sweden, Svenska Destinationsnätverket samt föregående års vinnare.
Juryns motivering till vinsten:
”Destination Östersund har på ett humoristiskt och kommunikativt sätt utvecklat sin besöksservice genom att utveckla fem olika ”AI-locals” som kan möta besökarna digitalt – såväl innan som på plats på destinationen. Besökarna får tips och rekommendationer om platsen – men paketerat med en personlig touch beroende på vilken ”local” man vänder sig till.
Såväl besökare, lokalbefolkning och besöksnäring har involverats för att möjliggöra både träffsäkra rekommendationer som gömda pärlor. Destination Östersund har på detta sätt skapat ett kreativt och innovativt komplement till det fysiska värdskapet och den besöksservice som man värnar så starkt om.”
Information om priset
Utmärkelsen Visitas bästa värdskap inom turistinformation instiftades 2020. Det delas ut årligen för uppmärksamma auktoriserade turistinformationer som gör det där extra för sin destination. De som ligger i framkant vad gäller innovativa arbetssätt. Samt de som genom kreativitet och högklassig service visar en stolthet över sin destination.
Här kan ni läsa mer om Östersund på Turismnytt.
- Text: Destination Östersund
- Foto: Destination Östersund
-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs Familjeresan i Skaraborg. Ett marknadssamarbete mellan verksamheter inom besöksnäringen.
-
Debatt: SJ och flyget – måste det vara ett motsatsförhållande?
Fredrik Kämpfe Transportföretagen Flyg förespråkar samverkan mellan transportslagen
-
Helsingborg välkomnar gårdsförsäljning – redo att stötta näringen
Den 1 juni blir gårdsförsäljning av alkohol lagligt i Sverige. Helsingborg vill göra det enkelt att komma igång för de lokala producenterna.
-
Stockholm – Pippi intar Kungsträdgården mitt i hockeyfesten
Hockeyfesten i Kungsträdgården invigs med att fira att Pippi Långstrump fyller 80 år. Stockholm står värd med aktiviteter.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 20 -25
Mest under Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering, Flyg och Evenemang.
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen i Dalarna satsar på sommaren. Med ett utökat aktivitetsutbud, nya samarbetspartners och en omfattande byggnation av Hyttan.
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny festzon i Kungsträdgården som bjuder på gratis aktiviteter för barn och vuxna.
-
Världens bästa sandskulptörer gästar Kalmar i juli
Den 14–18 juli hålls Kalmar International Sandsculpture Festival. Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att delta.
-
Junibacken satsar på en vuxenpublik i sommar
I samarbete med Live Nation arrangeras två exklusiva konsertkvällar i augusti på Junibacken med Sabina Ddumba och Jung.
-
Ketty Engrund är ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring
Lokal styrka och samverkan är nyckeln till Lofsdalens långsiktiga framgång enligt Ketty Engrund, ny VD för Lofsdalsfjällens Turistnäring.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Stöd/Ins...
-
Säfsen satsar på sommaren – nya aktiviteter och samarbeten
Säfsen, en av Dalarnas ledande destinationer för friluftsaktiviteter, tar ett stort kliv framåt med en nysatsning...
-
Skidindustrin går samman i historisk allians – Global Sustainability Ski Alliance
På Interalpin i Innsbruck, Österrike, den 7 maj 2025 lanserades officiellt den nya alliansen Global Sustainabilit...
-
Familjefest i Kungsträdgården under Ishockey-VM
I samband med slutspelet i Ishockey-VM i Stockholm öppnas en ny hockeyfestzon i Kungsträdgården. Hockeyfestzonen ...
-
-
Gästbloggare
-