torsdag 26 maj 2022
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
    • Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige
    • Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
    • Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris
  • Platsannonser:
    • Restaurangchef sökes till Sigtunahöjden
    • Destination Sigtuna söker en erfaren projektledare inom evenemang
    • Vill du jobba med incoming till hela Skandinavien?
    • Besöksverket söker en hotelldirektör (VD) för ICEHOTEL AB
    • Destination Kalmar AB söker en verkställande direktör
    • Skogshem & Wijk söker nya medarbetare till sin unika anläggning
    • Sommarsatsning skapar nya arbetstillfällen hos SkiStar
    • Lasätter Gård utanför Nyköping söker en engagerad driftchef
    • Sales Manager sökes till Paradox Museum Stockholm
    • Hållbar personal på Skogshem & Wijk – Christoffer Frances: 38 år i tjänst
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Intresset för Sverige som resmål ökar - trots pandemin
    2022-01-14 15:35

    Det internationella intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemin

    Diagrammet visar sökningar om Sverige relaterat till resor och semester internationellt. Total, förutom svenska sökningar

    Internationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat trots pandemi och reserestriktioner. I de länder som Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål har antalet reserelaterade Googlesökningar om Sverige ökat med drygt 8 procent 2021 jämfört med år 2019. Internationellt sett totalt, är ökningen cirka 2 procent.

    – Det är oerhört glädjande att intresset och nyfikenheten för Sverige som resmål ökar trots fortsatt begränsande reserestriktioner i världen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson. Hon fortsätter – Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder.

    Visit Sweden imagemarknadsför Sverige som resmål i en rad länder, inklusive Sverige, för att öka just nyfikenhet och intresse att uppleva Sverige. Det är sedan den svenska besöksnäringens och besöksnäringsaktörernas uppgift att tillgängliggöra erbjudanden för de nyfikna, som konverterar intresse till bokning.

    Fortsatt marknadsföring under pandemin

    Under hela pandemin har Visit Sweden fortsatt att marknadsföra Sverige som resmål:

    – Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi genom våra trendanalyser vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att vi finns här när det blir möjligt att resa igen, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
    – Vi har alltså valt att justera frekvens och budskap snarare än att pausa marknadsföringen som många andra och vi ser nu att det är en väldigt lyckad strategi, säger Susanne.

    Ser man vad människors googlar efter, så följer det tydligt de trendrapporter som Visit Sweden sammanställer löpande: lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans alltmer hållbart än tidigare.

    Ökningarna ovan är ackumulerade siffror för kvartal ett till och med kvartal tre år 2021 jämfört med samma period år 2019, då Googlestatistik för kvartal fyra, år 2021 ännu inte är tillgänglig. De länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i är: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina.

    Det internationella intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemin

    Utvecklingen av sökningar om Sverige relaterat till resor och semester i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål

    Intresset för paketerade upplevelser ökar med nästan 40 procent

    Intresset för paketerade upplevelser i Sverige ökade med 38 % för kvartal tre år 2021, jämfört med kvartal tre år 2019.

    – Människors semestertid är och kommer att fortsatt vara begränsad och många vill uppleva mycket på kort tid och vill i förväg veta vad de får för att prioritera tid och kostnad. Då blir ett bokningsbart paket en kvalitativ och smidig lösning, avslutar Susanne Andersson.

    En annan möjlig förklaring kan vara att paketresevana resenärer letar sig bortom de traditionella paketreseresmålen men fortsätter att efterfråga paketerade och tidseffektiva upplevelser.

    Paketerade upplevelser kan innebära att transporter, guidning och måltider – eller boende, guidade utflykter och aktiviteter till exempel dagsvandringar, sport- eller mindfulnessaktiviteter paketerats och säljs tillsammans.

     

    I de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, är intresset störst med flest Googlesökningar för:

    1. Naturfenomen
    2. Friluftsliv och naturreservat
    3. Äventyr och utomhusupplevelser
    4. Nöjesparker
    5. Restauranger
    6. Stränder
    7. Städer
    8. Guidade utfärder
    9. Hälsa och välmående (Wellbeing)
    10. Vintersport

     

    Störst intresse är det för boendeformerna:

    1. Camping
    2. Speciella boendeformer som ex glamping, 72 hour Cabin, boende i träd eller igloo osv.
    3. Mer traditionella hotell

     

    Sett till typ av destination i Sverige, är intresset störst för:

    1. Städer
    2. Öar
    3. Lokala samhällen

     

    corporate.visitsweden.com

    • Text: Visit Sweden
    • Foto: Visit Sweden
    • Tweet
  • Billingehus
    2022-05-25 18:48

    Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus

    Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i Billingehus. Det ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.

  • Stockholms Hamnar
    2022-05-25 18:20

    Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige

    Stockholms Hamnar tillsammans med Visit Stockholm tar initiativ till att fördjupa relationen med Finland genom ett nytt projekt.

  • Swedish Workshop
    2022-05-24 17:02

    Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer

    I veckan anordnades Swedish Workshop i Falun. Under två dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring.

  • Göteborgs Companipris
    2022-05-24 16:43

    Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris

    Årets vinnare av Göteborgs Companipris är det banbrytande elflygföretaget Heart Aerospace som vill revolutionera branschen.

  • semestern
    2022-05-24 16:28

    Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa

    Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner för svenskarna och det påverkar semestern. Det visar en ny undersökning.

  • Rapport om svensk besöksnäring från Gold of Lapland
    2022-05-23 02:22

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022

    Den här veckan med en undersökning som visar att svenskarna kommer att lägga mer pengar på semestern men avstår utlandsresan

  • Årets Turismpris 2022
    2022-05-20 17:33

    Cykla i Filmlandskapet Småland vinnare av Årets Turismpris 2022

    Carina Engqvist och Carina Eldåker, grundare av Cykla i Filmlandskapet Småland, fick ta emot Årets turismpris 2022.

  • Lakritsfabriken
    2022-05-20 17:18

    Lakritsfabriken utvecklar sin destination med guidade turer

    Under sommaren kommer Lakritsfabriken arrangera flera guidade turer där odling, matlagning och skörd av lakrits kommer vara i fokus.

  • Stärka världsarv
    2022-05-19 18:15

    Projektet Stärka världsarv ska bidra till en hållbar turismutveckling

    2019-2021 genomfördes projektet Stärka världsarv i Falun. Projektet är avslutat och nu finns en sammanfattning av det tillgänglig.

  • Pippi på Cirkus
    2022-05-19 17:47

    Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022

    Pippi skapar magi och bjuder på en cirkusmusikal den 1 juli 2022. Då är det äntligen dags för föreställningen Pippi på Cirkus.

  • Veckans profil

    Fredrik Reinfeldt

    Fredrik Reinfeldt

    Ordförande för Visita

    Fredrik Reinfeldt har tagit över ordförandeskapet i Visita. Turismnytt har intervjuat honom om hur han ser på olika besöksnäringsfrågor.

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Välkommen till Tillväxtverkets och Visit Swedens webbinarium om hållbara transporter den 2 juni

    • Ekonomiska läget i besöksnäringen 2021-kvartal 4

    • Kunskapsbank för turism och besöksnäring (kunskapbesoksnaring.se)

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäring

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, april 2022

    • Dra nytta av Visit Swedens senaste kampanj Cover Sweden

    • Hur tänker internationella researrangörer om hållbarhet?

    • Prenumerera på Visit Swedens nyhetsbrev

  • Händelser i branschen

    • Placebranders Day 2022
      2022-05-31
      • Skellefteå
      • placebrander.se/placebranders-day-2022/
    • Tillsammans ökar vi takten för en hållbar turism – fokus hållbara transporter (Tillväxtverket/Visit Sweden)
      2022-06-02
      • Digitalt
    • Östra Mellansveriges kunskapsdag för en hållbar besöksnäring (save the date)
      2022-10-27
      • Uppsala
      • www.destinationsutveckling.com/events/ostra-mellansveriges-kunskapsdag/
    • Turistrådsdagen Västsverige (save the date)
      2022-11-10
      • Göteborg
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2022-05-20 16:16

      Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita

      Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om a...

    • 2022-05-23 02:22

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022

      En av de intressantaste och mest anmärkningsvärda nyheterna den här veckan är kanske undersökningen som visar att...

    • 2022-05-19 17:47

      Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022

      Pippi, Prusseluskan, Kling och Klang, Tommy och Annika skapar magi och bjuder på en riktig sprakande cirkusmusika...

    • 2022-05-17 16:11

      Vår Gård tar hem titeln Årets Konferensanläggning 2022

      Årets vinnare i kategorin Årets Konferensanläggning gick till Vår Gård Saltsjöbaden som stod mot...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Du har skapat en ny upplevelse som du lagt upp på hemsidan. Du har gjort flera inlägg på Facebook och Instagram… men ingen bokar.<...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Förväntningarna på resandet skruvas ned inför sommaren. Det är krigsroligheter i världen och hushållen riskerar minskade budgetar till följd...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      I teorin kan det låta enkelt men det här är kanske bland det svåraste man kan hålla på med inom marknadsföring och kommunikation. Men dagen...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2022 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet