-
Det internationella intresset för Sverige som resmål ökar – trots pandemin
Diagrammet visar sökningar om Sverige relaterat till resor och semester internationellt. Total, förutom svenska sökningar
Internationella rese- och semesterrelaterade Googlesökningar om Sverige har ökat trots pandemi och reserestriktioner. I de länder som Visit Sweden aktivt marknadsför Sverige som resmål har antalet reserelaterade Googlesökningar om Sverige ökat med drygt 8 procent 2021 jämfört med år 2019. Internationellt sett totalt, är ökningen cirka 2 procent.
– Det är oerhört glädjande att intresset och nyfikenheten för Sverige som resmål ökar trots fortsatt begränsande reserestriktioner i världen, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson. Hon fortsätter – Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder.
Visit Sweden imagemarknadsför Sverige som resmål i en rad länder, inklusive Sverige, för att öka just nyfikenhet och intresse att uppleva Sverige. Det är sedan den svenska besöksnäringens och besöksnäringsaktörernas uppgift att tillgängliggöra erbjudanden för de nyfikna, som konverterar intresse till bokning.
Fortsatt marknadsföring under pandemin
Under hela pandemin har Visit Sweden fortsatt att marknadsföra Sverige som resmål:
– Vi har valt en ödmjuk hållning där vi lyfter fram det vi genom våra trendanalyser vet uppskattas i kombination med sådant många längtar extra mycket efter på grund av pandemin. Allt paketerat med budskap om att vi finns här när det blir möjligt att resa igen, säger Susanne Andersson som är VD för Visit Sweden.
– Vi har alltså valt att justera frekvens och budskap snarare än att pausa marknadsföringen som många andra och vi ser nu att det är en väldigt lyckad strategi, säger Susanne.Ser man vad människors googlar efter, så följer det tydligt de trendrapporter som Visit Sweden sammanställer löpande: lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ. Alltsammans alltmer hållbart än tidigare.
Ökningarna ovan är ackumulerade siffror för kvartal ett till och med kvartal tre år 2021 jämfört med samma period år 2019, då Googlestatistik för kvartal fyra, år 2021 ännu inte är tillgänglig. De länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål i är: Sverige, Norge, Danmark, Tyskland, Nederländerna, Storbritannien, Frankrike, USA, Indien, Kina.
Utvecklingen av sökningar om Sverige relaterat till resor och semester i de länder Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål
Intresset för paketerade upplevelser ökar med nästan 40 procent
Intresset för paketerade upplevelser i Sverige ökade med 38 % för kvartal tre år 2021, jämfört med kvartal tre år 2019.
– Människors semestertid är och kommer att fortsatt vara begränsad och många vill uppleva mycket på kort tid och vill i förväg veta vad de får för att prioritera tid och kostnad. Då blir ett bokningsbart paket en kvalitativ och smidig lösning, avslutar Susanne Andersson.
En annan möjlig förklaring kan vara att paketresevana resenärer letar sig bortom de traditionella paketreseresmålen men fortsätter att efterfråga paketerade och tidseffektiva upplevelser.
Paketerade upplevelser kan innebära att transporter, guidning och måltider – eller boende, guidade utflykter och aktiviteter till exempel dagsvandringar, sport- eller mindfulnessaktiviteter paketerats och säljs tillsammans.
I de länder som Visit Sweden marknadsför Sverige som resmål, är intresset störst med flest Googlesökningar för:
- Naturfenomen
- Friluftsliv och naturreservat
- Äventyr och utomhusupplevelser
- Nöjesparker
- Restauranger
- Stränder
- Städer
- Guidade utfärder
- Hälsa och välmående (Wellbeing)
- Vintersport
Störst intresse är det för boendeformerna:
- Camping
- Speciella boendeformer som ex glamping, 72 hour Cabin, boende i träd eller igloo osv.
- Mer traditionella hotell
Sett till typ av destination i Sverige, är intresset störst för:
- Städer
- Öar
- Lokala samhällen
- Text: Visit Sweden
- Foto: Visit Sweden
-
Wingårdhs och Lotus Hotel Group förädlar och förnyar Billingehus
Nu pågår ett omfattande arbete i att väcka liv i Billingehus. Det ska åter bli en destination värd att ta omvägar för.
-
Stockholms Hamnar ska stärka utbytet mellan Finland och Sverige
Stockholms Hamnar tillsammans med Visit Stockholm tar initiativ till att fördjupa relationen med Finland genom ett nytt projekt.
-
Swedish Workshop – speeddejting för fler internationella affärer
I veckan anordnades Swedish Workshop i Falun. Under två dagar möttes internationella researrangörer och svensk besöksnäring.
-
Revolutionerande elflygföretag vinner Göteborgs Companipris
Årets vinnare av Göteborgs Companipris är det banbrytande elflygföretaget Heart Aerospace som vill revolutionera branschen.
-
Svenskarna lägger mer pengar på semestern men avstår utlandsresa
Årets sommar blir den första på flera år helt utan restriktioner för svenskarna och det påverkar semestern. Det visar en ny undersökning.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
Den här veckan med en undersökning som visar att svenskarna kommer att lägga mer pengar på semestern men avstår utlandsresan
-
Cykla i Filmlandskapet Småland vinnare av Årets Turismpris 2022
Carina Engqvist och Carina Eldåker, grundare av Cykla i Filmlandskapet Småland, fick ta emot Årets turismpris 2022.
-
Lakritsfabriken utvecklar sin destination med guidade turer
Under sommaren kommer Lakritsfabriken arrangera flera guidade turer där odling, matlagning och skörd av lakrits kommer vara i fokus.
-
Projektet Stärka världsarv ska bidra till en hållbar turismutveckling
2019-2021 genomfördes projektet Stärka världsarv i Falun. Projektet är avslutat och nu finns en sammanfattning av det tillgänglig.
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi skapar magi och bjuder på en cirkusmusikal den 1 juli 2022. Då är det äntligen dags för föreställningen Pippi på Cirkus.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Intervju med Fredrik Reinfeldt om hans nya roll som ordförande för Visita
Fredrik Reinfeldt övertog ordförandeskapet i Visita på årsstämman i början av maj. Vi skrev om a...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 16-20 maj 2022
En av de intressantaste och mest anmärkningsvärda nyheterna den här veckan är kanske undersökningen som visar att...
-
Pippi på Cirkus har äntligen världspremiär den 1 juli 2022
Pippi, Prusseluskan, Kling och Klang, Tommy och Annika skapar magi och bjuder på en riktig sprakande cirkusmusika...
-
Vår Gård tar hem titeln Årets Konferensanläggning 2022
Årets vinnare i kategorin Årets Konferensanläggning gick till Vår Gård Saltsjöbaden som stod mot...
-
-
Gästbloggare
-