-
Digital turismkarta lanseras runt Mälaren
De fyra mälarstäderna Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs lanserar en digital turismkartan.
Den digitala turismkartan har som syfte att ge besökarna möjlighet till inspiration, planering och en överblick över boende, aktiviteter, sevärdheter och restauranger.
Bakom turismkartan står besöksnäringsfunktionerna i de fyra städerna.
”- En gemensam digital turismkarta över våra städer ger besökaren möjlighet att redan hemma låta sig inspireras, planera och få en bra överblick över de besöksmål, aktiviteter, måltidsupplevelser och olika former av logimöjligheter som städerna erbjuder inför besöket”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg på Destination Eskilstuna.
Samarbetet mellan de turismansvariga i mälarkommunerna har fördjupats. Tillsammans vill man skapa ökade förutsättningar för turismutvecklingen in regionen. Man anordnar företagsträffar för besöksnäringens aktörer där de kan nätverka och lära sig om varandras verksamheter. Förhoppningen är att träffarna leder till att gemensamma produkter tas fram och nya affärssamarbeten skapas.
”- Den första träffen mellan företagare i 4 Mälarstäder ägde rum i Enköping hösten 2016 och redan nu under våren lanserades ett nytt samarbete mellan Frösåkers Brygga här i Västerås och M/S Tor. Därmed kan vi denna sommar erbjuda ytterligare en ny turismprodukt”, säger Pernilla Törngren, Tourist Center-ansvarig på Västerås Marknad & Näringsliv.
”- Enköpings kommun har sedan tidigare använt sig av Mälardalskartan för att digitalt lyfta fram besöksnäringen lokalt i Enköping. I samband med samarbetet mellan städerna har turismkartans användning utökats till besöksnäringsfunktionerna i de andra städerna”, säger Linda Karlsberg, verksamhetschef Upplevelseförvaltningen, Enköpings kommun.
Antal dagsbesök i de fyra mälarstäderna var under 2016 3,2 miljoner.
På bilden ovan Sundbyholms gästhamn
Källa: Destination Eskilstuna AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pierre Pocs
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
-
Gästbloggare
-