-
Digital turismkarta lanseras runt Mälaren
De fyra mälarstäderna Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs lanserar en digital turismkartan.
Den digitala turismkartan har som syfte att ge besökarna möjlighet till inspiration, planering och en överblick över boende, aktiviteter, sevärdheter och restauranger.
Bakom turismkartan står besöksnäringsfunktionerna i de fyra städerna.
”- En gemensam digital turismkarta över våra städer ger besökaren möjlighet att redan hemma låta sig inspireras, planera och få en bra överblick över de besöksmål, aktiviteter, måltidsupplevelser och olika former av logimöjligheter som städerna erbjuder inför besöket”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg på Destination Eskilstuna.
Samarbetet mellan de turismansvariga i mälarkommunerna har fördjupats. Tillsammans vill man skapa ökade förutsättningar för turismutvecklingen in regionen. Man anordnar företagsträffar för besöksnäringens aktörer där de kan nätverka och lära sig om varandras verksamheter. Förhoppningen är att träffarna leder till att gemensamma produkter tas fram och nya affärssamarbeten skapas.
”- Den första träffen mellan företagare i 4 Mälarstäder ägde rum i Enköping hösten 2016 och redan nu under våren lanserades ett nytt samarbete mellan Frösåkers Brygga här i Västerås och M/S Tor. Därmed kan vi denna sommar erbjuda ytterligare en ny turismprodukt”, säger Pernilla Törngren, Tourist Center-ansvarig på Västerås Marknad & Näringsliv.
”- Enköpings kommun har sedan tidigare använt sig av Mälardalskartan för att digitalt lyfta fram besöksnäringen lokalt i Enköping. I samband med samarbetet mellan städerna har turismkartans användning utökats till besöksnäringsfunktionerna i de andra städerna”, säger Linda Karlsberg, verksamhetschef Upplevelseförvaltningen, Enköpings kommun.
Antal dagsbesök i de fyra mälarstäderna var under 2016 3,2 miljoner.
På bilden ovan Sundbyholms gästhamn
Källa: Destination Eskilstuna AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pierre Pocs
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-