-
Digital turismkarta lanseras runt Mälaren
De fyra mälarstäderna Eskilstuna, Västerås, Enköping och Strängnäs lanserar en digital turismkartan.
Den digitala turismkartan har som syfte att ge besökarna möjlighet till inspiration, planering och en överblick över boende, aktiviteter, sevärdheter och restauranger.
Bakom turismkartan står besöksnäringsfunktionerna i de fyra städerna.
”- En gemensam digital turismkarta över våra städer ger besökaren möjlighet att redan hemma låta sig inspireras, planera och få en bra överblick över de besöksmål, aktiviteter, måltidsupplevelser och olika former av logimöjligheter som städerna erbjuder inför besöket”, säger Maria Ringström, destinationsstrateg på Destination Eskilstuna.
Samarbetet mellan de turismansvariga i mälarkommunerna har fördjupats. Tillsammans vill man skapa ökade förutsättningar för turismutvecklingen in regionen. Man anordnar företagsträffar för besöksnäringens aktörer där de kan nätverka och lära sig om varandras verksamheter. Förhoppningen är att träffarna leder till att gemensamma produkter tas fram och nya affärssamarbeten skapas.
”- Den första träffen mellan företagare i 4 Mälarstäder ägde rum i Enköping hösten 2016 och redan nu under våren lanserades ett nytt samarbete mellan Frösåkers Brygga här i Västerås och M/S Tor. Därmed kan vi denna sommar erbjuda ytterligare en ny turismprodukt”, säger Pernilla Törngren, Tourist Center-ansvarig på Västerås Marknad & Näringsliv.
”- Enköpings kommun har sedan tidigare använt sig av Mälardalskartan för att digitalt lyfta fram besöksnäringen lokalt i Enköping. I samband med samarbetet mellan städerna har turismkartans användning utökats till besöksnäringsfunktionerna i de andra städerna”, säger Linda Karlsberg, verksamhetschef Upplevelseförvaltningen, Enköpings kommun.
Antal dagsbesök i de fyra mälarstäderna var under 2016 3,2 miljoner.
På bilden ovan Sundbyholms gästhamn
Källa: Destination Eskilstuna AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Pierre Pocs
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
SAS utökar inrikestrafiken med nya linjer från januari 2025
Som ett resultat av det nyligen presenterade partnerskapet med BRA har SAS gläd...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-