-
Digitala fotspår kan hjälpa till att utveckla besöksnäringen
Destination Halland har i samarbete med turismforskningsinstitutet ETOUR genomfört ett forskningsprojekt. I projektet har man kartlagt de halländska besökarnas digitala fotspår.
Syftet: att utveckla besöksnäringen
I projektet har man att tittat på turisternas digitala fotspår.
”- Där har vi t ex samlat data för att kunna se vilka ämnen man pratar om i sociala kanaler samt vad som lockar besökaren till Halland”, säger Anna Bengtsson, utvecklingsledare på Destination Halland.
Ju bättre varje enskild aktör inom turistnäringen blir på att ta emot sina gäster, desto mer attraktivt blir Halland som turistmål. Som ett steg för att uppnå detta har Destination Halland medverkat i ett forskningsprojekt. Syftet med projektet var att ge besöksnäringens aktörer ökad kunskap om gästens beteende och behov.
”- Många aktörer har inte möjlighet att på egen hand samla in och analysera stora mängder gästdata, men de allra flesta skulle vara betjänta av den typen av information och analyser för att utveckla sin verksamhet. Därför har vi på Destination Halland stått bakom det här projektet”, säger Anna Bengtsson.
Så har forskningen genomförts
Inom forskningsprojektet har ett business intelligence system med stor kunskap om den halländska gästen utvecklats. I praktiken består systemet av en prototyp med en datamodell, ett datalager och ett web-interface. Dessa kan användas för analys och utveckling.
Data om turisterna har samlats in från följande källor:
- SCB:s gästnattsstatistik.
- Destinationernas (kommunernas) hemsidor, där man ser hur gästen har rört sig.
- Gästundersökningar, där gästen besvarat frågor om besöket i webbaserade enkäter.
- Sociala medier, där man kan se vilka betyg och kommentarer gästen lämnat.
Med hjälp av systemet kan Region Halland:
- genomföra gästundersökningar
- se hur gästnattsstatistiken ser ut
- se vad för typ av innehåll som gästerna lämnar i sociala medier
- se vilka typer av webbsidor som gästen använder.
”- Redan nu har vi exempelvis kunnat se att sidor som innehåller någon typ av naturaktivitet, så som fiske och vandring, är populära sidor som många gäster besöker”, säger Anna Bengtsson.
Men den största vinsten för regionen, menar Anna Bengtsson, är i form av kunskap om nya arbetssätt och metoder:
”- Under projektets gång har vi fått tillgång till forskningsbaserad kunskap. Fokus i projektet har varit att etablera strukturer och processer för att arbeta med statistik och data för att använda i destinationsutveckling och här tar vi med oss massor av ny kunskap”, berättar Anna Bengtsson.
Ett ovanligt forskningsprojekt
Inom besöksnäringen finns historiskt en svag koppling till forskning om man jämför med exempelvis bilindustrin och livsmedelsindustrin. Därför är detta ett ovanligt projekt där företag, offentlig verksamhet och akademi samarbetar. Det är Region Halland som drivit projektet men destinationerna Kungsbacka, Varberg, Falkenberg, Halmstad, Hylte och Laholm har alla varit delaktiga i processen.
”- Att ha forskning i ett projekt som det här innebär att vi kan komma framåt med innovationer, i det här fallet business intelligence för destinationsutveckling”, säger Maria Lexhagen, universitetslektor och forskningscenterledare på ETOUR.
”- Fördelen med behovsanpassad forskning är att man får en direkt feedback. Det finns ett identifierat tydligt mål med forskningen och det som kommer fram är omedelbart relevant. Det är också fördelaktigt att få jobba med en så stor region som Halland. Vi får en stor testbädd och tillgång till många nivåer och ingångar som är erfarenhetsbaserade istället för enbart teoretiska”, säger Maria Lexhagen.
Nu är ETOURs del i projektet över men Destination Halland driver det vidare.
”- Under nästa år ska vi börja använda underlaget och den nya kunskapen för att utveckla Halland som besöksmål”, säger Anna Bengtsson.
Källa och text: Destination Halland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Region Halland
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-