-
Forskning gör att effekten av evenemang kan mätas på ett nytt sätt
Nu har turismforskningsinstitutet ETOUR, tillsammans med världsledande evenemangsforskare, identifierat sex indikatorer som kan mäta hur människorna i och runt ett evenemang påverkas.
“Att kunna utvärdera evenemang ur ett ekonomiskt perspektiv är en självklarhet för beslutsfattare som fördelar stöd och är ansvariga för att ansöka om nya evenemang. Men, en hållbar destination måste också kunna tillgodose lokalbefolkningens behov. Så hur mäter och jämför man de sociala effekterna av flera evenemang på destinationsnivå? Det är den centrala frågan vi har ställt oss i vår forskning.” Säger Martin Wallstam, doktorand på turismforskningscentret ETOUR vid Mittuniversitetet.
6 nya indikatorer
Genom att använda 6 olika indikatorer, hoppas forskningen kunna hitta evenemangsstrategier som ser över helheten och tar hänsyn till mer än bara turismkronor och varumärkesrelaterade värden. På sikt ska kommuner på så sätt vara bättre utrustade att bygga välbalanserade evenemangsportföljer som sätter människan först. De 6 nya indikatorerna är följande:
♦ Samhällelig livskvalité – Berikar evenemanget vardagen för lokalsamhället eller upplevs det försämra levnadsvillkoren?
♦ Samhällelig stolthet – Hur påverkar evenemanget känslan av stolthet över den plats man bor på?
♦ Socialt kapital – Finns det gott om platser och tillfällen att träffas och umgås med gamla såväl som nya bekantskaper?
♦ Gemensamhetskänsla – Hur påverkar evenemanget sammanhållningen i ett samhälle?
♦ Samhällelig kompetensutveckling – Vilka möjligheter ger evenemanget lokalsamhället att bygga kunskaper och utvecklas?
♦ Facilitetseffekt – Vilket fysiskt arv lämnar evenemanget efter sig (exempelvis arenor och annan infrastruktur) som sedan kan användas av lokalsamhället?Forskningen
ETOUR kartlade 79 forskare runtom i världen som skulle vara lämpade att ingå i den grupp som slutligen skulle ta sig an uppgiften. Ur denna bruttolista gallrades slutligen 12 deltagare fram, samtliga är världsledande inom olika områden av forskning kring evenemang.
I projektet har den så kallade Delphi-metoden använts. Där får en panel av experter var för sig ett antal frågor för bedömning. Svaren sammanställs och experterna får sedan möjlighet att ändra sin bedömning baserat på vad som framkommit av de övrigas synpunkter. Målet är att nå en gemensam ståndpunkt.
Nästa steg i projektet handlar om att intervjua evenemangsintressenter och genomföra en pilotstudie kring ett evenemang.
Läs hela forskningsartikeln här
- Text: Mittuniversitetet
- Foto: Storsjöyran
-
Vinterturismen fortsätter att växa visar statistik från Tillväxtverket
Under vintersäsongen 2024/2025 gjordes det totalt 21,3 miljoner kommersiella övernattningar i Sverige enligt data från Tillväxtverket.
-
Sveriges Bussföretag – Länsstyrelsen upphäver beslut om miljözon klass 3
Länsstyrelsen i Stockholm har beslutat att upphäva kommunens beslut om en miljözon klass 3. Detta pga att utredningen har varit bristfällig.
-
Visit Värmland lanserar dejtinginspirerad kampanj
Fem frågor. En flirtig presentation. Och plötsligt har man matchat med ett besöksmål. Visit Värmland lanserar en rolig och unik kampanjwebb.
-
Det är en Sverigeboom på Finnlines rutt Sverige-Finland
Finnlines noterar ett ökat intresse bland svenskar och finnar inför sommaren. Ombord märks det vissa skillnader i vad man handlar.
-
Transportföretagen – regeringen tar steg för fossilfria flygbränslen
Regeringens beslut att fram en handlingsplan för ökad tillgång på fossilfria drivmedel visar på en politisk ambitionshöjning. Det välkomnas av Transportföretagen.
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en ny fotbollscup i fjällvärlden för unga.
-
Svensk Camping – Sveriges femstjärniga campingplatser
Inför sommaren presenterar Svensk Camping de anläggningar som erhåller det högsta betyget i deras klassificering – fem stjärnor.
-
Visit Sweden – Undersökning visar att svenskar tycker om turister
Svenskars attityd till turister är mycket positiv. Det visar en attitydundersökning som Visit Sweden gjort inför sommaren.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Mest under Destination, Mat och dryck samt Evenemang och Museer/Utställningar
-
Ordförande Robert Pettersson om JHT:s första 30 år
30 år av samordnad turism i Jämtland Härjedalen. Ordförande för JHT, Robert Pettersson, berättar om hur saker har förändrats.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Mat och dryck samt E...
-
25 år som världsarv – Öland bjuder in till jubileumsår
I år är det 25 år sedan Södra Ölands odlingslandskap utnämndes till ett av världens mest unika o...
-
Team Smör från Skövde vann årets SM i utomhusmatlagning
Det blev Team Smör med Christoffer Beijbom och Astrid Alfredsson som tog hem segern i årets final av SM i...
-
SkiStar lanserar ny fotbollscup – Sälen Summer Games 2026
I ett unikt samarbete går SkiStar och Luxcuper och We Love Football samman för att lansera en he...
-
-
Gästbloggare
-