-
Effektiv workshop som lär dig göra en egen hemsida och sköta den själv
Nu kan besöksnäringsaktörer få hjälp att digitalisera sin verksamhet
98% av Svenskarna Googlar innan ett köp. Ändå saknar alldeles för många företag inom besöksnäringen en anpassad hemsida.
Iperiferi jobbar med att digitalisera besöksnäringen. En del i arbetet är att ge ökad digital kompetens bland aktörerna inom besöksnäringen.
Josefin Näsström, destinationsutvecklare och Vd på Iperiferi ser att behovet är stort i besöksnäringen.
– Digitala verktyg är viktiga för att utveckla besöksmål och förbättra konkurrenskraften inom besöksnäringen. Det är vårt skyltfönster ut mot omvärlden. Vi har många fantastiska upplevelser och besöksmål i Sverige. Därför är det viktigt att vi har snygga, mobilanpassade och sökordsoptimerade hemsidor så att våra besökare lättare kan hitta till oss och falla för just vårt besöksmål.
Enligt en rapport från Loopia så googlar 98 procent av svenskarna efter information om företag och deras produkter och tjänster inför ett köpKonkurrensen är stor, men många aktörer inom besöksnäringen har inte en fungerande hemsida. Många av dem vet heller inte hur man uppdaterar sin egen hemsida och vissa är inte mobilanpassade. Andra vanliga utmaningar för aktörerna är tiden och pengarna.
– Detta ska inte behöva vara ett hinder för att kunna synas digitalt. Att skapa en hemsida idag går snabbt och behöver inte kosta mycket.Ändå är detta ett stort problem bland besöksmålen i Sverige.
Gör vi inte något åt detta och hjälper aktörerna inom besöksnäringen så missar vi de möjligheterna att växa som besöksmål. För att vi ska vara ett attraktivt besöksmål behöver vi öka den digitala kompetensen bland aktörerna inom besöksnäringen i Sverige.
– Tänk vad många fantastiska och spännande upplevelser, restauranger och matproducenter man missar när man Googlar inför en resa när aktören inte har haft möjlighet till att ha en fungerande hemsida.Iperiferi har tagit fram en workshop där de hjälper destinationer, kommuner och projekt att digitalisera sina besöksnäringsaktörer.
Efter vår två dagars workshop går deltagarna hem med en ny sökordsoptimerad och mobilanpassad hemsida. Hemsidan kan de sedan underhålla helt själva. Man kan säga att de själva är digitaliserade genom att de blir mindre beroende av extern hjälp som ju kan vara en stor utgift många gånger. De blir också bättre rustade när de ska köpa den här typen av tjänster i framtiden.
– Vårt mål är att digitalisera besöksnäringen och vi har hjälpt många aktörer inom besöksnäringen med nya hemsidor utifrån behov och önskemål både från aktörerna själva men även från besökarens utgångspunkt. Hemsidor som leder till ökade affärer och fler besök och som stärker destinationen tillsammans.- Text: Iperiferi
- Foto: Iperiferi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-