-
Effektiv workshop som lär dig göra en egen hemsida och sköta den själv
Nu kan besöksnäringsaktörer få hjälp att digitalisera sin verksamhet
98% av Svenskarna Googlar innan ett köp. Ändå saknar alldeles för många företag inom besöksnäringen en anpassad hemsida.
Iperiferi jobbar med att digitalisera besöksnäringen. En del i arbetet är att ge ökad digital kompetens bland aktörerna inom besöksnäringen.
Josefin Näsström, destinationsutvecklare och Vd på Iperiferi ser att behovet är stort i besöksnäringen.
– Digitala verktyg är viktiga för att utveckla besöksmål och förbättra konkurrenskraften inom besöksnäringen. Det är vårt skyltfönster ut mot omvärlden. Vi har många fantastiska upplevelser och besöksmål i Sverige. Därför är det viktigt att vi har snygga, mobilanpassade och sökordsoptimerade hemsidor så att våra besökare lättare kan hitta till oss och falla för just vårt besöksmål.
Enligt en rapport från Loopia så googlar 98 procent av svenskarna efter information om företag och deras produkter och tjänster inför ett köpKonkurrensen är stor, men många aktörer inom besöksnäringen har inte en fungerande hemsida. Många av dem vet heller inte hur man uppdaterar sin egen hemsida och vissa är inte mobilanpassade. Andra vanliga utmaningar för aktörerna är tiden och pengarna.
– Detta ska inte behöva vara ett hinder för att kunna synas digitalt. Att skapa en hemsida idag går snabbt och behöver inte kosta mycket.Ändå är detta ett stort problem bland besöksmålen i Sverige.
Gör vi inte något åt detta och hjälper aktörerna inom besöksnäringen så missar vi de möjligheterna att växa som besöksmål. För att vi ska vara ett attraktivt besöksmål behöver vi öka den digitala kompetensen bland aktörerna inom besöksnäringen i Sverige.
– Tänk vad många fantastiska och spännande upplevelser, restauranger och matproducenter man missar när man Googlar inför en resa när aktören inte har haft möjlighet till att ha en fungerande hemsida.Iperiferi har tagit fram en workshop där de hjälper destinationer, kommuner och projekt att digitalisera sina besöksnäringsaktörer.
Efter vår två dagars workshop går deltagarna hem med en ny sökordsoptimerad och mobilanpassad hemsida. Hemsidan kan de sedan underhålla helt själva. Man kan säga att de själva är digitaliserade genom att de blir mindre beroende av extern hjälp som ju kan vara en stor utgift många gånger. De blir också bättre rustade när de ska köpa den här typen av tjänster i framtiden.
– Vårt mål är att digitalisera besöksnäringen och vi har hjälpt många aktörer inom besöksnäringen med nya hemsidor utifrån behov och önskemål både från aktörerna själva men även från besökarens utgångspunkt. Hemsidor som leder till ökade affärer och fler besök och som stärker destinationen tillsammans.- Text: Iperiferi
- Foto: Iperiferi
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-