-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
Efter att ha gått turismprogrammet på Mittuniversitetet är möjligheterna många, men vad gör alumnerna idag? JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen som befinner sig i länet.
Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen
Besöksnäringen är en personalintensiv näring och en viktig jobbskapare i Jämtland Härjedalen, där den står för cirka 8000 helårsarbeten. Den erbjuder arbetstillfällen i ett stort antal delbranscher, för personer med olika kompetenser och utbildningsnivåer. För att locka rätt kompetens behöver både kvaliteten på utbildningar och företagens attraktionskraft vara hög.
I Jämtland Härjedalen erbjuds flera utbildningar inom turism på olika nivåer, bland annat turism och destinationsutveckling som är ett program på kandidatnivå på Mittuniversitetet i Östersund. Idag erbjuder Mittuniversitetet turismutbildningar på kandidat-, magister– och masternivå men även vidare forskningsstudier. På Mittuniversitetet finns även ETOUR som är Sveriges ledande turismforskningscentrum. Verksamheten innefattar forskning, utbildning samt dialog och samverkan med turismnäringens aktörer. Idag innefattar kandidatprogrammet kurser som projektledning, hållbarhet, regional utveckling, destinationsutveckling, entreprenörskap, företagsekonomi och evenemangsturism. Programmet erbjuder två inriktningar: turismvetenskap och kulturgeografi och innefattar även en praktiktermin och en valbar termin där studenterna har möjlighet att studera företagsekonomi, åka på utbytestermin eller läsa valbara kurser.
Matcha besöksnäringen med akademin
I Jämtland Härjedalen Turisms projekt Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen innefattar ett av delmålen en matchning mellan akademi och besöksnäring genom nya och utvecklade mötesplatser och arbetssätt. Utifrån tidigare aktiviteter i projektet har vi sett en relevans i att veta vart alumner från programmet befinner sig i regionen idag, delvis för att visa nuvarande studenter vilka möjligheter som finns efter examen, men också för att visa aktörer inom besöksnäringen vilken kompetens alumnerna besitter och hur relevant den kunskapen är ute i besöksnäringen. Genom att skapa fler mötesplatser och arbetssätt mellan akademin och näringslivet kan vi förstå behoven bättre, öka kunskapsöverföringen och synliggöra möjligheterna inom besöksnäringen.
Med denna artikel vill vi lyfta några av de alumner som vi har kartlagt och som fortfarande befinner sig i Jämtland Härjedalen och arbetar inom besöksnäringen eller med koppling till branschen. Vi kommer lyfta fyra röster lite djupare och få höra deras historia från studier till idag. Det är ett urval och inte en heltäckande kartläggning. Alumnerna har hittats via olika nätverk, befintliga och nya kontakter.
Alumnpanelen under Möteslänken 2025. Fotograf: Pauline Pedersen LundhFyra intervjuer med fyra alumner
För att få en bättre bild av alumnernas resa gjorde vi fyra djupgående intervjuer. Intervjuerna genomfördes med:
- Elin Thorstensson – Projektkoordinator på Handelskammaren Mittsverige i projektet Kompetenskompassen
“Man blir inte expert på något, utan duktig på många saker”
Läs den fullständiga intervjun med Elin här.
- Fredrika Matell – Projektmedarbetare på Östersunds kommun i Sektor Tillväxt och på Kultur- och fritidsförvaltningen
“…man fick alltid vara nyfiken, våga tänka högt och en bra dynamik i klassen gjorde att man kunde ha bra diskussioner”
Läs den fullständiga intervjun med Fredrika här.
- Anna Borg – Verksamhetsledare för Turistcentret på Destination Östersund
“Service ligger mig varmt om hjärtat och var något jag ville fortsätta jobba med, därför blev det turismprogrammet”
Läs den fullständiga intervjun med Anna här.
- Jonatan Engström – Projektledare för marknadsavdelningen på Svenska Skidskytteförbundet
“Var öppensinnad, ta dig an allt du kan under utbildningen för att hitta din grej!”
Läs den fullständiga intervjun med Jonatan här.
Under intervjuerna frågade vi varför de valde utbildningen, var de arbetar idag samt vilka arbetsuppgifter de har, hur vägen såg ut efter examen och vad de har för tips till studenter och aktörer.
Kartläggning av alumner
Totalt kartlagdes 27 alumner från turismprogrammet, varpå de fyra intervjuer gjordes. Vi samlade in information om deras nuvarande tjänst och vilka kunskaper de tar med sig från studietiden. Läs deras kommentarer här.
Kartläggningen gjordes som en del av projektet Samverkan för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen.
- Text: Pauline Pedersen Lundh, Jämtland Härjedalen Turism,
- Foto: Jonas Herjeby
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-