-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne, tillsammans med kommunerna i ”Ett skånskt partnerskap,” har nu lanserat sin största PR-satsning hittills för att locka nya besökare från Danmark och Tyskland. Fokus ligger på att lyfta fram Skånes lugn och vackra natur genom initiativet ”The Map of Quietude.”
I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser i Skåne. Kalkugnarna i Östra Torp har nämligen utsetts till en tyst plats med särskild karaktär. Här har ljudnivån mätts med professionell utrustning för att bekräfta platsens lugn. Målet med kampanjen är att visa upp rofyllda områden som kan inspirera dem som söker en paus från vardagens stress och buller.
Skåne utmärker sig i undersökningar
Undersökningar visar att ljudföroreningar är ett växande problem i Europa. Enligt en rapport från Europeiska Miljöbyrån (2020) lider över 20 procent av EU-invånarna av hälsoproblem relaterade till buller.
Sverige och Skåne utmärker sig genom att ha betydligt fler stillsamma platser jämfört med andra europeiska länder. I Visit Swedens målgruppsundersökning från 2022 rankades tystnad som en av de främsta anledningarna till att danska och tyska besökare väljer att semestra i Sverige.
Ljudteknikern som spelade in ljudet i Trelleborg beskriver sin upplevelse:
”När jag kom fram till kalkugnarna längs den smala grusvägen, mitt i det böljande landskapet, möttes jag av ett regn som försiktigt föll över de omgivande fälten. Trots regnet kände jag en djup ro. Regndropparna som föll på mikrofonen skapade ett mjukt och varierande ljud som skulle kunna få till och med den mest sockerspeedade treåring att somna.”
Kampanjen ”The Map of Quietude.”
Alla 16 platser i Skåne har nu samlats på PR-satsningen ”The Map of Quietude.” Både kartan och de inspelade naturljuden kan upplevas via hemsidan. Där kan man bland annat lyssna på inspelningen från kalkugnarna i Östra Torp.
Initiativet riktar sig främst till resenärer från Danmark och Tyskland. Det kommer att synas i redaktionella medier samt i sociala kanaler.
”Med detta initiativ vill vi sprida besökarna både geografiskt och över året, och samtidigt minska trycket på de mest välbesökta platserna. Vi ser att fler och fler söker sig till genuina, unika platser. Just här i vår kommun finns flera fina pärlor som verkligen speglar Skånes själ. Vi är stolta över att kunna visa att man inte behöver resa långt för att hitta den rofyllda naturen och det äkta lugnet.” Säger Veronica Larsson, destinationsutvecklare på Visit Trelleborg.
Fakta om Ett Skånskt Partnerskap:
Ett Skånskt Partnerskap är ett samarbete mellan Visit Skåne och följande kommuner: Svedala, Vellinge, Skurup, Trelleborg, Ystad, Simrishamn, Kristianstad, Höör, Eslöv, Helsingborg, Landskrona. Från 2025 ansluter sig även Bjuv, Båstad, Höganäs, Klippan, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Samarbetet syftar till att främja turismens hållbara utveckling i Skåne med hjälp av bland annat gemensamma internationella marknadsföringsinsatser.
Här kan ni läsa mer om Trelleborg på Turismnytt.
- Text: Visit Trelleborg
- Foto: Apelöga
-
Vy flygbussarna lanserar Sveriges första kommersiella elbusslinje till Arlanda
Som första kommersiella aktör i Sverige har Vy flygbussarna lanserat en elbusslinje mellan Cityterminalen och Arlanda flygplats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -25
Mest under Destination, Boende samt Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Countryside Hotels – ny ordförande och reseprofil i styrelsen
Ledarskapet på Countryside Hotels förstärks med Malin Västerteg som ny ordförande och Lottie Knutson som ny styrelsemedlem.
-
Visita – en nedgång för hotellmarknaden i april
Totalt minskade logiintäkterna för hotellmarknaden under april med 9 procent enligt Visita. ”Påskeffekter” påverkade resultatet.
-
Strömma – Våren spirar på historiska Birka
Våren är här, och det är dags att upptäcka Birka. Strömmas turbåtar tar besökare till ön som bjuder in till upptäcktsfärder och evenemang.
-
Med hotell- och resortsystemet Moder får du allt i ett – Läs hur!
Ett modernt, intuitivt bokningssystem utformat för att förena alla verksamhetsområden i en intelligent plattform
-
Destination Jönköping satsar på ett stärkt värdskap
Nu nylanserar Destination Jönköping sin turistwebb, utbildar fler InfoPoints och tar fram inspirerande filmer om värdskap.
-
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad är Årets kvinnor i besöksnäringen
Visitas utmärkelse "Årets kvinna i besöksnäringen" tilldelas Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, ägare av familjeföretaget Sabis.
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled i Västsverige som bjuder på skogar, sjölandskap och landsbygd.
-
SJ och SkiStar samarbetar – fler ska kunna välja tåg till fjällen
SJ och SkiStar inleder ett samarbete för att få fler att välja tåget till skid- och sommarsemestern i de svenska fjällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
I vår tar den heta bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Med låten Bara bada bastu bjuder gruppen K...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende samt Konstate...
-
Två tyska kryssningsfartyg kommer till Härnösand och Höga Kusten
De två tyska rederierna Phoenix Reisen och Hapag Lloyd kommer till Härnösand i år. Därmed blir det totalt åtta kr...
-
Sjuhäradsrundan har invigts – ny regional cykelled i Västsverige
Den 9 maj invigdes Sjuhäradsrundan, en ny regional cykelled som bjuder på fina upplevelser genom...
-
-
Gästbloggare
-