fredag 26 februari 2021
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang 2019
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44
    • Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap
    • Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland
    • Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen
  • Platsannonser:
    • Kulturreservatet Åsens by söker verksamhetsutvecklare
    • Nöjesparkerna inleder sin rekrytering inför sommaren
    • Stort intresse för sommaranställning på High Chaparral jämfört med förra året
    • Höga Kusten Destinationsutveckling söker en driven strateg
    • SkiStar erbjuder 650 lediga jobb inför vintern i fjällen
    • Parks and Resorts satsar på mångfald – söker nya medarbetare
    • Har du känsla för snö? Tärnaby söker en driftschef
    • Vårmingel hos Resebemanning – Vad händer inom rekrytering och bemanning?
    • Blidösundsbolaget söker en inspirerande kökschef
  • RSS
  • Nyhetsbrev
  • Få fler bokningar på dina guidade turer
    2018-01-25 12:09

    Få fler bokningar på dina guidade turer

    Jag träffar många naturturismföretagare som undrar hur de ska göra med minsta antal deltagare på sina guidade aktiviteter. Här finns helt klart en potential att locka fler intresserade kunder att boka.

    Vi tar ett exempel direkt…

    Ett naturturismföretag i Uppland erbjuder sälsafari med kajak. En lättare lunch ingår. Man gör ett strandhugg på en ö där man grillar lokalproducerad korv och dricker kokkaffe.

    Slurk slurk… påtår.

    Sedan spanar man på några sälar, pratar om varför röda stugor är röda, ser som en bonus en havsörn svepa förbi innan man återvänder hemåt.

    Turister kan boka in sig på turen mot betalning. Kunderna kan vara ensamma resenärer, par, familjer eller mindre kompisgäng.

     


    Sälsafari med kajak

    Pris: 1500 kr per person.

    Antal deltagare: 4-8.


     

    Det ser väl vettigt ut. Men vänta… vad innebär 4-8?

    Ajajaj, där har vi ett vanligt misstag.

    Många arrangörer av guidade turer anger ett minimiantal och ett maxantal deltagare. Man sätter en gräns för ett minsta antal betalande deltagare för att ska genomföra turen. Och man sätter en gräns för det högsta antal betalande deltagare som kan boka turen innan det är fullbokat.

    Men varför?

    Måste man inte ha gränser?

    Mitt tips är att slopa minimiantalet för att få fler bokningar. Vi ska kika på varför…

     

    Högsta antal deltagare

    Maxantal är enkelt. Hur många deltagare kan du ta med ut? Vad är en bra storlek på gruppen? Säkerhetsmässigt och upplevelsemässigt?

    Skriv gärna maxantal på hemsidan så att gästerna förstår att det är små grupper och väl genomtänkt.

     

    Minsta antal deltagare

    Varför skulle man som arrangör vilja sätta en gräns för ett minsta antal deltagare?

    Här är det inte säkerhetsmässiga eller upplevelsemässiga faktorer som avgör. Det handlar om pengar. Man sätter ett minsta antal betalande deltagare för att inte riskera att gå back om det kommer för få deltagare.

    Självklart ska du som arrangör räkna ut ett minimiantal. Du måste hålla koll på hur många deltagare som behövs för att det ska vara lönsamt att genomföra aktiviteten.

    Frågan är bara hur du ska hantera minimiantalet i verkligheten.

    Åter till sälsafarin…

    Sälsafarin har ett pris på 1500kr per person. Arrangören har räknat ut att det blir tillräckligt med pengar om det kommer minst 4 betalande deltagare. Om det blir fler deltagare så blir lönsamheten bättre.

    Arrangören lägger ut turen på sin hemsida och skriver att det är öppet för bokning. I beskrivningen av turen står det:

    Antal deltagare: 4-8.

    En belgisk turist (som blev sugen på att resa till Sverige efter att hon sett Mamma Mia på bio i Bryssel) besöker arrangörens hemsida och blir intresserad av sälsafarin. Hon funderar på att göra en bokning när hon plötsligt läser Antal deltagare 4-8.

    Vad innebär det för den belgiska turisten? Tänk efter.

    Hur ska hon tolka 4-8? Betyder det att hon måste resa med minst 3 andra personer för att hon ska få göra en bokning? Eller betyder det att hon måste mejla arrangören för att fråga om det är fler som redan anmält sig och om turen blir av? Och vad ska arrangören svara om ingen annan har bokat in sig än, men att turen kanske eller troligtvis kommer att genomföras? Att vi hoppas på det. Vi meddelar när vi vet.

    Hur troligt är det att den belgiska turisten vill boka en tur som bara kanske kommer att genomföras?

    Hur stor är risken att hon då istället råkar surfa vidare och hittar en annan sälsafari eller kajaktur på någon annan arrangörs hemsida? En arrangör som kan garantera att turen kommer att genomföras. Kanske på Västkusten? Eller i Blekinge skärgård? Eller så glömde hon helt bort sin kajaklängtan när hon råkade se en Facebook-annons för ABBA-muséet i Stockholm?

    Ingen som vet. Men vi vet att kunden inte fick boka sin sälsafari direkt när hon ville.

     

    Det har verkar inte så poppis eller?

    Ett minimiantal kan också uppfattas som att turen inte är så populär. Det signalerar ut att det finns en överhängande risk att arrangören inte når upp till minimiantalet. Det kanske inte är så många som brukar boka? Vem vill lägga sina pengar på en aktivitet som inte är så populär?

    Det här funkar inte. Att skylta med minimiantal alltså.

    Så vad är alterantivet?

     

    Vänd på pannkakan!

    Vad skulle hända om arrangören testar att vända på tankarna och helt enkelt utesluter minimiantalet för att istället skriva:

    OBS! Boka tidigt för att få plats. Vi tar max 8 delagare.

    Skulle vår belgiska ABBA-turist känna sig mer eller mindre lockad att göra en bokning?

    Det troliga svaret är att arrangören kommer att få fler bokningar. Och därmed minskar risken att tvingas genomföra turer med för få deltagare.

    Om arrangören inte skriver ut ett minimiantal så finns så klart risken att arrangören tvingas genomföra turer som inte är lönsamma. Men i längden, utslaget på hela säsongen, så innebär det fler bokningar och mer lönsamhet.

    Sammanfattning: Självklart ska arrangören räkna ut hur många betalande deltagare som krävs för att turen ska vara lönsam, men det behöver inte alls betyda att det behöver stå på hemsidan.

     

    Rapport från verkligheten

    Ett exempel…

    En engelsk turist (som blev sugen på att resa till Sverige efter att ha läst ett reportage i Lonely Planets resemagasin om Vargsafari i Skinnskatteberg) bokar en sälsafari i Upplands skärgård för hela sin familj på 4 personer. Yes! Det innebär att arrangören har uppnått minimiantalet och sälsafarin kan gemomföra med lönsamhet.

    Sedan kommer ett mejl från en dansk soloresenär som gärna vill följa med. Då är vi uppe i 5 deltagare = mer lönsamhet! Den danska soloresenären bokar turen, tar ledigt från jobbet, köper flygbiljetter och bokar ett enkelrum på ett hotell med havsutsikt i en vik.

    Sedan avbokar den belgiska familjen. Döden. Vi är tillbaka på bara en deltagare.

    Ajajaj, vad ska arrangören göra nu? Är det läge att ställa in hela turen?

    Men sedan kommer räddningen. En solig dag ringer plötsligt Annie Lennox kusin Chuck Norris som vill boka in sig själv och fyra polare på sälsafarin, men dagen efter han ändrar till tre personer, eftersom två av Chucks polare hellre ville följa med på vargsafari med mig.

    Ja, ni förstår… om du har så att folk kan boka in sig för att skapa en grupp av mixade turister ställs du inför problemet när du ska avgöra om du ska genomföra turen eller inte? Och hur ska du kommunicera det till deltagarna på ett vettigt sätt?

    Om du skriver ut ett minimiantal så signalerar du ut en osäkerhet vilket i längden resuterar i färre bokningar.

    Våga slopa minimiantalet!

     

    Okej, det finns väl undantagsfall

    Nu kan det ju vara så att du erbjuder en typ av aktivitet eller resa som innebär galet stora utgifter. En helikopterresa eller en lång bilresa som del i ett paket. Det kanske helt enkelt inte är ekonomiskt möjligt för dig att genomföra aktiviteten med för få deltagare. Du har inte råd att riskera att gå back helt enkelt.

    Då kan det självklart vara befogat att skriva ut ett minimiantal även på hemsidan, att låta potentiella kunder förstå att turen faktiskt på riktigt kräver ett minsta antal deltagare.

    Men var försiktig så du inte bygger onödiga hinder för kunden.

    Lycka till!

    • Text: Marcus Eldh
    • Tweet
  • EkmanBuss 44
    2021-02-26 15:15

    EkmanBuss Flexibussitet presenterar specialbyggda EkmanBuss 44

    EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål. En ergonomisk design med High-Tech lösningar.

  • Air Leap
    2021-02-25 16:42

    Efter lyckat samarbete – AirGotland går samman med Air Leap

    AirGotland och Air Leap krokade arm för Gotlands bästa. Nu meddelar flygbolagen att de går ihop i Air Leap Scandinavia AB.

  • Zaplox
    2021-02-25 16:11

    Zaplox levererar kiosklösning till Best Western hotell på Gotland

    Best Western Solhem Hotel och Best Western Strand Hotel Visby har tecknat avtal för Zaplox kontaktfria kiosklösning.

  • Swedish Lapland om Corona-stöden
    2021-02-24 18:57

    Debatt: Oacceptabelt att corona-stöden inte anpassas för besöksnäringen

    Annika Fredriksson, tf vd på Swedish Lapland Visitors Board, fick chansen att framföra ett nödrop från branschen till näringsministern

  • kundvärdar
    2021-02-24 17:09

    SJ:s kundvärdar flyttar snart ut i stationsmiljön

    SJ stänger sina Servicecentra på stationerna i Stockholm, Göteborg och Malmö. Därför flyttar kundvärdarna ut i stationsmiljön.

  • Varbergs Stadshotell
    2021-02-24 15:10

    Varbergs Stadshotell & Asia Spa får ett spännande lyft

    Nu ska nästa stora förändring på Varbergs Stadshotell & Asia Spa genomföras. En tillbyggnad med orangeri, bar och en takterrass.

  • Hasselbladstiftelsen
    2021-02-24 14:45

    Universeum får 15 miljoner från Hasselbladstiftelsen för satsning på barn

    Med stöd av Hasselbladstiftelsen ska hållbar utveckling och biologisk mångfald bli frågor för nästa generation på Universeum.

  • webbplats
    2021-02-23 17:13

    Halmstads besöksnäring i fokus på en ny webbplats

    Destination Halmstad stärker sitt digitala stöd till Halmstads besöksnäring med en ny webbplats för företag och intressenter.

  • Leksand Strand
    2021-02-22 15:58

    Leksand Strand får fem stjärnor av Svensk Klassificering

    Klassificeringen är en bedömning av bland annat miljö, service och aktiviteter. Det visar att Leksand Strand har hög standard.

  • återhämtning
    2021-02-22 14:27

    500 miljoner till återhämtning och utveckling av näringslivet

    Tillväxtverket utlyser 534 miljoner kronor till regionala aktörer för att stödja företagens återhämtning efter pandemin.

  • Veckans profil

    Richard Dagh

    Richard Dagh (f.d Andersson)

    Konsult med huvudinriktning digitalisering

    Hur man kan hjälpa destinationer och företag på digitaliseringsresan

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Logiintäkterna minskade med 47 procent under 2020

    • Pandemins effekter på hotell- och logiverksamhet i Sverige

    • 75 miljoner för att stärka och utveckla besöksnäringen

    • Läs mer om vårt arbete med turism och besöksnäringen

  • Händelser i branschen

    • Lansering av Herr Omars trendrapport 2021
      2021-02-26
      • Digitalt
      • herromar.se/trender
    • Webbinarium om flygets hållbarhetsarbete
      2021-03-08
      • Digitalt
      • www.transportforetagen.se
    • Event in Skåne – Vad kan vi vänta oss av eventåret 2021?
      2021-03-09
      • Digitalt
      • eventinskane.com/sv/artiklar/eventaret-2021-vad-kan-vi-vanta-oss-hearing-9-mars
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2021-02-19 16:36

      Affärshögskolan kompetensutvecklar besöksnäringen – Du kan påverka hur

      En av besöksnäringens stora utmaningar inför framtiden är att möta behovet av kompetens och kompetensutveckling. ...

    • 2021-02-17 16:29

      Visit Sweden vill göra det enklare för resenärer att både äta och göra gott

      Allt fler vill äta mer växtbaserat för den egna hälsans och klimatets skull. För att inspirera fler och göra det ...

    • 2021-02-21 19:12

      Besöksnäringsnyheter relaterade till Coronakrisen 15-19 februari 2021

      Den här veckan var det många förlängda och förstärkta stöd, igen. Jättebra på många sätt och nödvändigt men beske...

    • 2021-02-18 16:16

      Hotellsatsning för aktiva resenärer – Ten Hotel Upplands Väsby

      I vår öppnar Ten Hotel i Upplands Väsby, ett helt nytt hotellkoncept med bekvämligheter och ett stort fokus på tr...

  • Gästbloggare

    • Tanja Olsson om kreativitet

      Tanja Olsson Öhrn

      Strategisk projektledare

      Det här året har varit tufft, tuffare än någon någonsin kunnat förutspå. Samtidigt har det i pandemins spår dykt upp något jag kallar en fra...

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Under de senaste åren har WildSweden haft ungefär 95 procent utländska gäster och bara 5 procent s...

    • Marcus Ståhl-Destination_Vemdalen

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      8 saker jag hoppas få se mer av 2021 inom marknadsföring i besöksnäringen 2020 kommer inte gå till historien som ett av de bättre åren. Men ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • kontakt@turismnytt.se
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2021 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet