-
En utmanande sommarsäsong för nöjesparken Liseberg
2023 är ett av de mest händelserika åren i Lisebergs historia, med ett 100 årsjubileum som innefattat ett helt nytt hotell, ny attraktion och bygget av den nya vattenvärlden Oceana. Året har hittills präglats av firanden och spektakulära invigningar. Men besökssiffrorna för sommarsäsongen på Liseberg speglar dessvärre en annan, mer ansträngd verklighet.
En förståelig konsekvens av fyra mycket turbulenta år
Den 24e september, stängde sommarsäsongen för 2023 med totalt 1,55 miljoner besökare i Lisebergsparken. Vilket visar en minskning på 6% jämfört med föregående år. Även omsättningen i parken har gått ned med cirka 10%, primärt som resultat av färre besökare, frysta priser och en lägre omsättning per gäst.
Till skillnad från 2022 som kom att bli ett rekordår för Liseberg (rörelseresultat (EBIT) på 240,0 mkr), förväntar sig nu koncernen ett 0-resultat 2023.
”Siffrorna är inte i linje med våra förväntningar. Men en förståelig konsekvens av fyra mycket turbulenta år, under och efter pandemin.” Säger Andreas Andersen, VD på Liseberg.
Europas nöjesparker har upplevt en vikande marknad
Liseberg har i likhet med många andra parker runt om i Europa upplevt en vikande marknad, särskilt under högsäsongen. Det är orsakat av primärt tre faktorer: Det generellt mer ansträngda privatekonomiska läget har påverkat gästernas vilja att besöka Lisebergsparken. Även vädret har haft en enorm påverkan, där sommaren 2023 blev den kallaste och regnigaste sommaren sedan 1939. Den omtalade stormen Hans kostade i sig närmare 50 000 gäster och 30 mkr. i omsättning. Till sist går det inte heller att bortse från den tragiska olyckan på Gröna Lund, som påverkat nöjesparksbranschen i alla aspekter.
”De analyser vi kan göra från parken är nästan alltid en spegling av hur resten av samhället ser ut. Omvärlden styr till stor del, men vi gör givetvis även reflektioner över vad vi själva kan påverka när vi tittar in i kommande året.” Säger Andreas Andersen.
Liseberg Grand Curiosa Hotel har haft en stark första sommar
Det nyöppnade hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel har däremot haft en stark första sommar. Med en hög beläggning som dessutom levererat ett mycket högt gästbetyg. Även projektet med vattenvärlden Oceana går enligt plan och planeras öppna tidigt sommaren 2024.
Innan året summeras väntar ytterligare två fullspäckade säsonger, närmast i tiden förvandlas Lisebergsparken till en filmisk höststorm, där Halloween öppnar 6 oktober. För att sedan följas av Jul på Liseberg som slår upp portarna den 18 november.
Läs mer om Liseberg på Turismnytt här.
- Text: Liseberg
- Foto: Stefan Karlberg/Liseberg AB
-
Nya kontakter mellan studenter och besöksnäring under Möteslänken
Den 30 januari genomförde JHT och Handelskammaren Mittsverige Möteslänken. Ett tillfälle för studenter att möta aktörer från besöksnäringen.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – januari 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och analys om besöksnäringen i regionen baserad på preliminär data.
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2025 – framtidens turism möts här
Järvsö Sustainable Tourism Summit är tillbaka! Mellan den 27 och 29 augusti samlas besöksnäringen i hjärtat av Hälsingland.
-
SAS har lanserat flyglinjer till Kalmar och Halmstad
SAS tar ännu ett steg i sin expansion av inrikestrafiken. Den 27 januari började de att trafikera Arlanda – Kalmar och Arlanda – Halmstad.
-
Bothnian Coastal Route inleder samarbete med Best of Scandinavia
Bothnian Coastal Route presenterar stolt sitt senaste samarbete med Umeå-baserade företaget Best of Scandinavia.
-
Cityindex – mat och hotell lyfter Östersund till nya höjder
Nyligen presenterades Cityindex rapporten för Östersund. Omsättningen för stadskärnan ökade med 4 procent under 2023.
-
Allt för sjön 2025: Innovation och hållbar tillväxt i fokus
I en tid då båtbranschen står inför utmaningar visar Allt för Sjön en stark tro på mässmediet som en ovärderlig plattform.
-
Hemligheten till att få saker gjorda: Sätt ett datum
Många turismföretagare jag träffar har många bra idéer. De vill utveckla nya aktiviteter, testa en specialtur eller skapa ett grymt event, men de kommer aldrig till skott. Sätt ett datum!
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Mest under Destination och Mat/Dryck, men även Flyg, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Sverige vinner brons i prestigefyllda Bocuse d’Or 2025
Den svenske kocken Gustav Leonhardt och hans team vann brons i finalen av Bocuse d'Or 2025 den 27 januari i Lyon.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Naturturismföretagen – uppdaterade branschriktlinjer för utomhusmatlagning
Nu finns det en uppdaterad version av branschriktlinjer för utomhusmatlagning från Naturturismföretagen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 5 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Mat/Dryck, men äv...
-
Grand Travel Award – Ekoturismpriset samt pris till hotell och transportörer
Den 13 februari 2025 arrangeras Grand Travel Award för 33 gången. Reseindustrins egen Oscarsgala går som vanligt ...
-
Jämtland Härjedalen – BBI Travel säljer bilrundtur till Lofsdalen
Här kommer en rapport från Jämtland Härjedalen Turism om hur de har bistått en anläggning och en...
-
-
Gästbloggare
-