-
En utmanande sommarsäsong för nöjesparken Liseberg
2023 är ett av de mest händelserika åren i Lisebergs historia, med ett 100 årsjubileum som innefattat ett helt nytt hotell, ny attraktion och bygget av den nya vattenvärlden Oceana. Året har hittills präglats av firanden och spektakulära invigningar. Men besökssiffrorna för sommarsäsongen på Liseberg speglar dessvärre en annan, mer ansträngd verklighet.
En förståelig konsekvens av fyra mycket turbulenta år
Den 24e september, stängde sommarsäsongen för 2023 med totalt 1,55 miljoner besökare i Lisebergsparken. Vilket visar en minskning på 6% jämfört med föregående år. Även omsättningen i parken har gått ned med cirka 10%, primärt som resultat av färre besökare, frysta priser och en lägre omsättning per gäst.
Till skillnad från 2022 som kom att bli ett rekordår för Liseberg (rörelseresultat (EBIT) på 240,0 mkr), förväntar sig nu koncernen ett 0-resultat 2023.
”Siffrorna är inte i linje med våra förväntningar. Men en förståelig konsekvens av fyra mycket turbulenta år, under och efter pandemin.” Säger Andreas Andersen, VD på Liseberg.
Europas nöjesparker har upplevt en vikande marknad
Liseberg har i likhet med många andra parker runt om i Europa upplevt en vikande marknad, särskilt under högsäsongen. Det är orsakat av primärt tre faktorer: Det generellt mer ansträngda privatekonomiska läget har påverkat gästernas vilja att besöka Lisebergsparken. Även vädret har haft en enorm påverkan, där sommaren 2023 blev den kallaste och regnigaste sommaren sedan 1939. Den omtalade stormen Hans kostade i sig närmare 50 000 gäster och 30 mkr. i omsättning. Till sist går det inte heller att bortse från den tragiska olyckan på Gröna Lund, som påverkat nöjesparksbranschen i alla aspekter.
”De analyser vi kan göra från parken är nästan alltid en spegling av hur resten av samhället ser ut. Omvärlden styr till stor del, men vi gör givetvis även reflektioner över vad vi själva kan påverka när vi tittar in i kommande året.” Säger Andreas Andersen.
Liseberg Grand Curiosa Hotel har haft en stark första sommar
Det nyöppnade hotellet Liseberg Grand Curiosa Hotel har däremot haft en stark första sommar. Med en hög beläggning som dessutom levererat ett mycket högt gästbetyg. Även projektet med vattenvärlden Oceana går enligt plan och planeras öppna tidigt sommaren 2024.
Innan året summeras väntar ytterligare två fullspäckade säsonger, närmast i tiden förvandlas Lisebergsparken till en filmisk höststorm, där Halloween öppnar 6 oktober. För att sedan följas av Jul på Liseberg som slår upp portarna den 18 november.
Läs mer om Liseberg på Turismnytt här.
- Text: Liseberg
- Foto: Stefan Karlberg/Liseberg AB
-
Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur
Naturturismaktörer och intressenter samlades för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här...
-
-
Gästbloggare
-