fredag 28 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det
    • Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025
    • Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • småföretagare
    2020-04-01 15:11

    Enkät visar att småföretagare behöver akuta stödåtgärder

    Branschorganisationer har i ett gemensamt initiativ tagit tempen på besöksnäringsföretagens behov under rådande kris. I en enkätundersökning som nyligen genomförts vittnar närmare 1000 företagare om ett akut behov av statligt stöd. Oron för framtiden är mycket stor hos småföretagare efter de senaste veckornas avbokningar och inställda evenemang.

    En stor oro inför framtiden

    Enkätundersökningen är gjord på initiativ av Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna och Svenska Turistföreningen -STF. Enkätsvaren visar tydligt hur drabbade de småskaliga besöksnäringsföretagen redan är av krisen.

    ”Företagarna vittnar om en stor oro inför framtiden och många är nära konkurs. Om vi vill att småföretagare ska klara sig igenom det här behövs snabba beslut med insatser som ger resultat på både kort och lång sikt.”, säger Petra Lindberg, Programansvarig & Utvecklingschef Kurbits.

    Akut ekonomiskt stöd behövs

    Resultatet har spridits till både politiker och tjänstepersoner nationellt och regionalt, till Tillväxtverket samt till Sveriges kommuner och Regioner för att påvisa besöksnäringens behov av stöd som är anpassat utifrån småföretagens förutsättningar och villkor.

    ”Vi ser tydligt att hela STF och besöksnäringens alla småföretagare drabbas stenhårt av coronakrisen. Det som behövs nu är statlig lönegaranti och skuldavskrivning till de mest drabbade företagen.” säger Magnus Ling, Generalsekreterare Svenska Turistföreningen.

    ”Undersökningen visar vad företagen behöver för att vi ska ha en livskraftig besöksnäring även efter Corona. Detta är akut ekonomiskt stöd för att förhindra konkurser. Det är genom snabba och effektiva åtgärder från politiker och myndigheter som vi tillsammans säkerställer framtiden för vår besöksnäring” säger Jonas Rosén, VD för Visit Dalarna.

    Sammanfattning av enkätundersökningen till små och medelstora företag i besöksnäringen:

    Totalt har 939 företag svarat på enkäten, varav 665 är enmans- och fåmansföretagare med 1–4 anställda. Av de företag som svarat uppger merparten att deras försäljnings- och bokningsläge påverkats Mycket eller Väldigt mycket.

    På vilka övriga sätt det rådande läget har påverkat företagens verksamhet svarar företagen: Avbokningar, Färre kunder, Oro/osäkerhet inför framtiden, Kris, Inställda evenemang i fallande ordning.

    På frågan vad som skulle vara den största hjälpen för företaget just nu från offentliga aktörer nationellt och regionalt/kommunalt, svarar merparten av företagen: Offentligt stöd/bidrag, Slopade arbetsgivaravgifter, Slopad moms, Slopade eller sänkta skatter, Korttidspermittering även för ägare och Räntefria lån.

    Länk till enkät-graferna hittar du här.

    Enkäten har skickats till partners och medlemsföretag via Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna, STF, Visit Värmland, VästmanlandTurism, Visit Halland, ARK 56 och Strömsunds utvecklingsbolag.

    • Text: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
    • Foto: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
    Tweet
  • Sänkt moms på livsmedel - Hur påverkar det hotell och restauranger
    2025-11-28 00:03

    Sänkt moms på livsmedel – Hur hanterar och redovisar man det

    Tydlig redovisning av nya regler kring moms på livsmedel och tips på hur ni ska hantera det

  • Måltidsturism - Rosendals Trädgård, Herbarium Restaurang och Trädgårdsbar 2025
    2025-11-24 22:20

    Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

    I detta uttömmande blogginlägg siar Bianca Brandon-Cox om framtiden…

  • Stad i ljus i Skövde 2026 - besöksnäring
    2025-11-24 05:34

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 2025

    Mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden

  • Food Family, ett nytt samlingsnamn med uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell. På scenen Maria Stridh VD och delägare (höger) samt moderator Maria Torén (vänster)
    2025-11-23 23:21

    Restaurangfamilj lanserar Food Family – Service Inifrån och Ut

    Food Family är ett nytt samlingsnamn med några av Sveriges mest uppskattade restauranger, mötesplatser och hotell.

  • Vasamuseets chef Jenny Lind och Lidl Sveriges VD Jakob Josefsson med de fyra produkterna som tagits fram till förmån för Stötta Vasa.
    2025-11-22 00:43

    Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för att stötta skeppet Vasa

    Skeppet har överlevt i snart 400 år – men nu behöver hon ny stöttning. Vasamuseet och Lidl Sverige samarbetar för det ändamålet.

  • Antalet flygförbindelser i Stockholmsregionen minskade med fyra procent mellan 2023 och 2025. Rapporten visar att Arlanda nu står för 99 procent av regionens flygtrafik, men tillgänglighet behöver bli bättre.
    2025-11-22 00:18

    Swedavia – Arlandas tillgänglighet behöver stärkas

    Stockholmsregionens antal flygförbindelser har minskat mellan åren 2023 och 2025. Det visar årets rapport från Copenhagen Economics.

  • Moder och Bókun i partnerskap illustrerat med Brändön Lodge
    2025-11-21 13:19

    Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet

    Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde

  • Johanna Hemming Ny VD för Visit Dalarna
    2025-11-21 11:15

    Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

    Tillträder den 1 mars 2026

  • Hur gick det för Göteborgs besöksnäring under oktober? Liseberg bjöd på Halloween.
    2025-11-20 23:55

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.

  • Besök på smedjan Nohab Trollhättan i samband med avslutningen av projektet Upplevelsenäring
    2025-11-20 17:48

    Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring

    Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-24 22:20

      Biancas Trendrapport 2026 – Måltidsturismens stora genombrottsår

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario base...

    • 2025-11-19 21:42

      Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

      Gästerna säger att de älskar din plats, men när du googlar ditt eget företag syns du inte. Samtidigt pratar alla ...

    • 2025-11-21 11:15

      Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna

      Nu är det klart att Johanna Hemming från och med den 1 mars 2026 blir ny vd för destinationsbolaget Visi...

    • 2025-11-20 09:04

      Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad

      SkiStar går in i vintersäsongen med ett rekordstort intresse för jul- och nyårsresor till fjällen. Den gynnsamma...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet