-
Enkät visar att småföretagare behöver akuta stödåtgärder
Branschorganisationer har i ett gemensamt initiativ tagit tempen på besöksnäringsföretagens behov under rådande kris. I en enkätundersökning som nyligen genomförts vittnar närmare 1000 företagare om ett akut behov av statligt stöd. Oron för framtiden är mycket stor hos småföretagare efter de senaste veckornas avbokningar och inställda evenemang.
En stor oro inför framtiden
Enkätundersökningen är gjord på initiativ av Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna och Svenska Turistföreningen -STF. Enkätsvaren visar tydligt hur drabbade de småskaliga besöksnäringsföretagen redan är av krisen.”Företagarna vittnar om en stor oro inför framtiden och många är nära konkurs. Om vi vill att småföretagare ska klara sig igenom det här behövs snabba beslut med insatser som ger resultat på både kort och lång sikt.”, säger Petra Lindberg, Programansvarig & Utvecklingschef Kurbits.
Akut ekonomiskt stöd behövs
Resultatet har spridits till både politiker och tjänstepersoner nationellt och regionalt, till Tillväxtverket samt till Sveriges kommuner och Regioner för att påvisa besöksnäringens behov av stöd som är anpassat utifrån småföretagens förutsättningar och villkor.
”Vi ser tydligt att hela STF och besöksnäringens alla småföretagare drabbas stenhårt av coronakrisen. Det som behövs nu är statlig lönegaranti och skuldavskrivning till de mest drabbade företagen.” säger Magnus Ling, Generalsekreterare Svenska Turistföreningen.
”Undersökningen visar vad företagen behöver för att vi ska ha en livskraftig besöksnäring även efter Corona. Detta är akut ekonomiskt stöd för att förhindra konkurser. Det är genom snabba och effektiva åtgärder från politiker och myndigheter som vi tillsammans säkerställer framtiden för vår besöksnäring” säger Jonas Rosén, VD för Visit Dalarna.
Sammanfattning av enkätundersökningen till små och medelstora företag i besöksnäringen:
Totalt har 939 företag svarat på enkäten, varav 665 är enmans- och fåmansföretagare med 1–4 anställda. Av de företag som svarat uppger merparten att deras försäljnings- och bokningsläge påverkats Mycket eller Väldigt mycket.
På vilka övriga sätt det rådande läget har påverkat företagens verksamhet svarar företagen: Avbokningar, Färre kunder, Oro/osäkerhet inför framtiden, Kris, Inställda evenemang i fallande ordning.
På frågan vad som skulle vara den största hjälpen för företaget just nu från offentliga aktörer nationellt och regionalt/kommunalt, svarar merparten av företagen: Offentligt stöd/bidrag, Slopade arbetsgivaravgifter, Slopad moms, Slopade eller sänkta skatter, Korttidspermittering även för ägare och Räntefria lån.
Länk till enkät-graferna hittar du här.
Enkäten har skickats till partners och medlemsföretag via Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna, STF, Visit Värmland, VästmanlandTurism, Visit Halland, ARK 56 och Strömsunds utvecklingsbolag.
- Text: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
- Foto: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-