-
Enkät visar att småföretagare behöver akuta stödåtgärder
Branschorganisationer har i ett gemensamt initiativ tagit tempen på besöksnäringsföretagens behov under rådande kris. I en enkätundersökning som nyligen genomförts vittnar närmare 1000 företagare om ett akut behov av statligt stöd. Oron för framtiden är mycket stor hos småföretagare efter de senaste veckornas avbokningar och inställda evenemang.
En stor oro inför framtiden
Enkätundersökningen är gjord på initiativ av Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna och Svenska Turistföreningen -STF. Enkätsvaren visar tydligt hur drabbade de småskaliga besöksnäringsföretagen redan är av krisen.”Företagarna vittnar om en stor oro inför framtiden och många är nära konkurs. Om vi vill att småföretagare ska klara sig igenom det här behövs snabba beslut med insatser som ger resultat på både kort och lång sikt.”, säger Petra Lindberg, Programansvarig & Utvecklingschef Kurbits.
Akut ekonomiskt stöd behövs
Resultatet har spridits till både politiker och tjänstepersoner nationellt och regionalt, till Tillväxtverket samt till Sveriges kommuner och Regioner för att påvisa besöksnäringens behov av stöd som är anpassat utifrån småföretagens förutsättningar och villkor.
”Vi ser tydligt att hela STF och besöksnäringens alla småföretagare drabbas stenhårt av coronakrisen. Det som behövs nu är statlig lönegaranti och skuldavskrivning till de mest drabbade företagen.” säger Magnus Ling, Generalsekreterare Svenska Turistföreningen.
”Undersökningen visar vad företagen behöver för att vi ska ha en livskraftig besöksnäring även efter Corona. Detta är akut ekonomiskt stöd för att förhindra konkurser. Det är genom snabba och effektiva åtgärder från politiker och myndigheter som vi tillsammans säkerställer framtiden för vår besöksnäring” säger Jonas Rosén, VD för Visit Dalarna.
Sammanfattning av enkätundersökningen till små och medelstora företag i besöksnäringen:
Totalt har 939 företag svarat på enkäten, varav 665 är enmans- och fåmansföretagare med 1–4 anställda. Av de företag som svarat uppger merparten att deras försäljnings- och bokningsläge påverkats Mycket eller Väldigt mycket.
På vilka övriga sätt det rådande läget har påverkat företagens verksamhet svarar företagen: Avbokningar, Färre kunder, Oro/osäkerhet inför framtiden, Kris, Inställda evenemang i fallande ordning.
På frågan vad som skulle vara den största hjälpen för företaget just nu från offentliga aktörer nationellt och regionalt/kommunalt, svarar merparten av företagen: Offentligt stöd/bidrag, Slopade arbetsgivaravgifter, Slopad moms, Slopade eller sänkta skatter, Korttidspermittering även för ägare och Räntefria lån.
Länk till enkät-graferna hittar du här.
Enkäten har skickats till partners och medlemsföretag via Kurbits – Affärsutveckling för Besöksnäringen, Visit Dalarna, STF, Visit Värmland, VästmanlandTurism, Visit Halland, ARK 56 och Strömsunds utvecklingsbolag.
- Text: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
- Foto: Kurbits - Affärsutveckling för Besöksnäringen
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-