tisdag 18 november 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
    • HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
    • Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Roslagen
    2018-01-28 11:56

    Destinationen där det bubblar av entreprenörskap

    Under veckan besökte Turismnytt Visit Roslagens destinationsdag. En destinationsdag som präglades av entreprenörskap.

    På plats på konferensanläggningen Skåvsjöholm befann sig besöksnäringsföretagare från hela Roslagskusten tillsammans med destinationsbolagets personal.

    Destinationen där det bubblar av entreprenörskap

    På Visit Roslagen arbetar man hårt för att samla företagen, utveckla destinationen och ge stöd i olika frågor som företagen kan ha. Det kan till exempel handla om att man vill göra sitt företag exportmoget. Då kan destinationsbolaget hjälpa till med kontakter med mera. Detta åstadkommer man bland annat genom ett samarbete med Stockholm Archipelago.

    Destinationen där det bubblar av entreprenörskap

    Gisela Norén är Vd för Visit Roslagen och hon hade tagit med sig hela sin personalstyrka så att företagarna på plats fick lyssna på vad alla gör på destinationsbolaget.

    Besöksnäringen i Roslagen har utvecklats mycket på bara tio år. Turismomsättningen har gått från 1,7 miljarder kronor till 2,6 miljarder kronor.

    Visionen

    Visionen för destinationen är att skapa en ”hållbar destination i världsklass – året runt”. Och det är just det man arbetar med för fullt just nu – att förlänga säsongerna.

    Satsar på året runt turism

    Vi svenskar tycker mest om att vara i Sverige på sommaren men de utländska turisterna tycker om de andra årstiderna. Våren och hösten är en exotisk upplevelse för dem. Här tittar Visit Roslagen på hur man kan skapa nya målgrupper och nå fram till dem, man arbetar med att produktutveckla ”off season”. I dagsläget är en viktig målgrupp konferenser och möten.

    Rickard Molin arbetar som Location Scout. En Location Scout arbetar med att leta upp inspelningsplatser för filmer. En bra inspelningsplats ska erbjuda inte bara rätt miljö utan också kunna erbjuda den praktiska servicen omkring, som till exempel ett bra boende för inspelningsteamet. Molin är en av dem som ligger bakom att ett holländskt tv-bolag spelat in en kriminalserie i Öregrund – Crime Master. Crime Master spelades in i åtta avsnitt och den fick 6 miljoner holländare att bänka sig framför tv:n. Sverige ses som ett ”crime land” av holländare och belgare vilket skapar möjligheter för att locka hit fler turister. Molin tycker att det satsas för lite på filmturismen – en inspelning ger enligt honom tillbaka 4 kronor för varje krona som man har satsat. Detta skapar en möjlighet för alla företag inom besöksnäringen. Bjud in Location Scouts och visa upp just er verksamhet för dem – då hamnar platsen där din verksamhet finns i dennes databas. Detta kan i sin tur innebära att utländska filmproducenter får upp ögonen och väljer att spela in just där – vilket ger bra marknadsföring.

    Hållbarhet

    Hållbarhet är i fokus när företagen i Roslagen arbetar. Det finns ett stort intresse och en stor vilja från företagarna att arbeta för att exempelvis minimera effekterna på miljön. Här arbetas det mycket med miljödiplomering och det särskilt inom eventbranschen.

    Destinationsbolaget Visit Roslagen genomför just nu en miljödiplomering som blir klar under våren 2018.

    Världsklass

    I visionen för Visit Roslagen finns det med att destinationen skall vara i världsklass. Vad menar man med det? Jo, man menar på att bolaget och dess företagare ska:

    • leverera turistservice och ett värdskap i världsklass
    • erbjuda en unik miljö – skärgården
    • kompetenshöjande insatser för företagare
    • sätta evenemang på världskartan

    Så gör du för att få fler utländska gäster

    Sofia Barré, projektledare för Stockholm Archipelago, berättade om hur man försöker locka fler tyskar och holländare till Sverige. Hon arbetar dagligen med att ha diskussioner med utländska researrangörer, att medverka på mässor och workshops, skapa paketering och distribution och med att hålla kontakten med den internationella pressen. Detta sker både i samarbete med svenska destinationsbolag och Visit Sweden.

    Sofia gav tips på hur företagare kan paketera och marknadsföra sina produkter. Man ska inte se sitt företag som för litet för att vara exportmoget och man ska använda sig av det stöd som till exempel Visit Sweden ger i form av den fria tillgången till deras mediabank. Bilderna i mediabanken är professionella och det finns många att välja på.

    Under 2018 kommer Stockholm Archipelago och Visit Sweden att arbeta intensivt mot den holländska marknaden. Det handlar om att man skall säkra distributionen av, marknadsföra och paketera destinationen, att utbilda, att samverka och att samordna pressbearbetningen.

    I Holland köper turisterna nästan alla sina resor på nätet. Och det man efterfrågar är små nischade hotell och B&B i hög klass. Man tycker om bekvämlighet och att bli personligt bemött.

    Roslagen får Sveriges största SPA

    I Roslagen ligger Hotell Havsbaden. En pärla som blivit naggad i kanterna under året. Men nu arbetar Rasmus Abnersson Norén, en norrlänning, tillsammans med Stefan Karlsson, även kallad för hotellkungen i Norrland, med att utveckla konferens- och spahotellet.

    Rasmus var på plats under destinationsdagen och berättade om hur Havsbaden totalrenoveras och byggs ut. Det är ett stort projekt. Mer om hur Hotell Havsbaden blir återkommer Turismnytt till i en separat artikel.

    Rasmus Abnersson Norén bjöd in alla företagare att ta kontakt med honom för att bilda samarbeten.

    Om man har entreprenörskap så lyckas man

    Roslagens destinationsdag präglades av den entreprenöriella anda som råder på destinationen. En entreprenör har gått från ingenjörsyrket till att öppna en choklad- och lakritsfabrik med tillhörande butik.

    Hon heter Lotta Sunnås och driver Bönan & Roten i Åkersberga. Där tar hon fram nya smaker på choklad genom att knyta an till känslor. Ett exempel är Roslagsasken där varje chokladbit representerar en plats längs Roslagskusten. I hantverket gäller det att ta fram produkter som är så lokala som möjligt. En del av ingredienserna måste Lotta importera men hon försöker använda sig av så mycket lokala råvaror som möjligt. Till exempel så har ju Roslagen ett eget mejeri där hon kan köpa mjölkprodukter.

    Bönan & Roten fick nyligen leverera choklad till självaste Nobelfesten vilket visar på vilken kvalité chokladen håller.

    Lotta kommer att vara Veckans profil i Turismnytt om några veckor.

    Elitidrottare vill lyfta Roslagen

    Staffan Björklund är en av Sveriges bästa inom sin sport – Adventure Racing. Sporten är inte känd i Sverige men faktum är att Sverige har tre lag som är bland de fem bästa i världen.

    Adventure Racing är en extremsport där deltagarna deltar i olika grenar som till exempel mountainbike, orientering och simning under ett och samma lopp. Det som är unikt med sporten är att det är den enda sporten som tjejer och killar tävlar på samma villkor. I dagsläget är det 35% tjejer och resten killar som utövar sporten.

    Staffan och hans medtävlande fick för några år sedan en idé om att arrangera ett sådant lopp i Sverige. I mars 2017 fick de klartecken för ett ekonomiskt stöd från Stockholm Business Region. Sedan dess har de arbetat hårt för att skapa det första loppet inom Adventure Racing som går genom en skärgård.

    Själva loppet – Nordic islands adventure race – ska gå från Stockholm via Grisslehamn – Åland och till Åbo. Banans sträckning läggs ut fyra timmar före loppet. Deltagarna tar sig fram genom att simma, pack rafting (uppblåsbara båtar), cykling och genom att klättra / fira ned sig med rep. Man räknar med cirka 200 deltagare – cirka 30 lag.

    Att arrangera ett sådant här evenemang kräver mycket av arrangören vilket vi redogör för i en särskild artikel på Turismnytt.se.

    Allt fler efterfrågar Outdoorturism

    Helena Engelbrecht är journalist och har bland annat arbetat hos Destination Åre. Där har hon arbetat med att marknadsföra aktiviteter i Åre.

    Hon betonar vikten av att hitta rätt marknadsföringskanaler som aktivitetsbolag. I Åres fall anlitade man en av Sveriges största bloggare inom vandring för att få uppmärksamhet.

    Ta hjälp av dina besökare

    Sista talare under destinationsdagen var Karl Händel som är Vd på företaget Smartson. Smartson genomför olika tester. Karl delade med sig av hur en destination kan öka sin attraktionskraft med hjälp av sina besökare.

    Han har under året arbetat med Visit Roslagen och hjälpt de att locka fler besökare.

    För att locka besökare så behöver man arbeta aktivt med sina marknadskanaler. Det kan vara traditionell media, sökord på internet, Tripadvisor, Yelp, Airbnb, sociala medier, influencers men glöm inte att bearbeta egna kanalerna.

    Det gäller att attrahera, engagera och konvertera. Ett exempel på detta är när Visit Roslagen i ett projekt efterlyste resereportrar från hela Sverige. Deras uppgift vara att vara turister i Roslagen och sprida deras upplevelser digitalt. Ansökningarna strömmade in och resulterade i många nya besökare.

    För företagarna gav Karl några råd om hur man skapar en framgångsrik verksamhet:

    • visa öppenhet: var personlig, inspirerande och var tillgänglig för dina gäster
    • var trovärdig: våga göra fel och var mänsklig. Det visar bara på att du vill förbättra verksamheten
    • gör innehållet delbart i de digitala kanalerna
    • var långsiktig: skapa interaktioner, bygg kluster

    Dagen avslutades med ett trevlig mingel.

     

    Vill du läsa fler nyheter om destinationerna i Sverige? Läs mer här.

     

    Källa: Visit Roslagen
    • Text: Maria Lindqvist
    • Foto: Visit Roslagen
    Tweet
  • Julmarknad på Sjöhistoriska
    2025-11-17 06:19

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025

    Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ

  • När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag.
    2025-11-17 00:52

    Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna

    När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.

  • Hur stor roll spelar husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
    2025-11-16 23:57

    HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan

    Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.

  • Nyköpings kommun satsar på friluftslivet
    2025-11-16 22:25

    Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun

    Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.

  • Visita logga.
    2025-11-16 01:51

    Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober

    I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.

  • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik, delar av Parks and Resorts, har alla slagit besöksrekord under årets Halloween event.
    2025-11-15 19:55

    Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna

    Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.

  • Regeringens förslag till ett nytt resegarantisystem riskerar att slå hårt mot små bussresearrangörer enligt Sveriges bussföretag som är en del av Transportföretagen.
    2025-11-14 01:59

    Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer

    Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.

  • Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandeförmåga.
    2025-11-14 00:22

    +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare

    Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.

  • Läckö Slott vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025
    2025-11-13 21:28

    Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott

    Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)

  • Nordic Connect Travel tar sig an Outdoor Festivals B2B-del
    2025-11-13 11:30

    Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

    Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 30 oktober

    • Inspelat webbinarium: Visit Sweden 2026

    • Webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism, 26 november

    • Marknadsföring i förändring – vilka tre kanaltyper du bör ha koll på?

  • Händelser i branschen

    • Besöksnäringsdag Linköping
      2025-11-20
      • Linköping
      • visitlinkoping.se/
    • Webbinarium Visit Sweden: Kunskap och analys inom måltidsturism
      2025-11-26
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/webbinariumkunskapochanalysinommaltidsturism
    • Besöksnäring på agendan
      2025-12-03
      • Stockholm
      • skr.se/skr/tjanster/evenemang/hittaevenemang/kalenderhandelser/besoksnaringpaagendan2025.91040.html
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-11-10 06:32

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...

    • 2025-11-09 21:51

      Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design

      Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...

    • 2025-11-09 21:23

      Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige

      Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för

    • 2025-11-13 11:30

      Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen

      Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser om naturturism brukar jag prata om hur man lyckas. Men nu delar jag med mig av vad som inte fungerat.

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Fyra dagar i smakens och stolthetens tecken! Under två dagar i Trondheim och två dagar på Hitra och Frøya fick jag (Bianca ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet