-
Ericsson Globe i Stockholm byter namn till Avicii Arena
En av Sveriges mest kända och besökta evenemangsarenor, tillika av en Stockholms mest ikoniska byggnader, Ericsson Globe byter namn till Avicii Arena.
”Samarbetet mellan Tim Bergling Foundation, Stockholm Live och flera andra parter är en viktig pusselbit i Stockholms DNA som öppen, fri och kreativ destination. Avicii Arena kommer att locka många besökare till Stockholm för upplevelser och kunskap som gör verklig skillnad för människor.” Säger Caroline Strand, VD Visit Stockholm.
Kunskap om ungas psykiska hälsa
Avicii Arena blir en symbol och mötesplats för arbetet med att förebygga psykisk ohälsa bland unga. Initiativet ska ge unga verktyg och kunskap för att må bättre, samtidigt som vuxna ska bli mer medvetna om den utbredda problematiken med psykisk ohälsa bland unga.
Målsättningen är att genomföra insatser i hela landet, men även aktiviteter inne på arenan – där det bland annat planeras för ett större publikt evenemang i Avicii Arena på Tim Bergling Foundations årliga dag den 5 december.
Tim Bergling och artisten Avicii representerar musik, kreativitet och glädje. Det kännetecknar även Stockholm. Musik, skapande och kreativitet utgör viktiga delar av staden på alla plan – för boende, besökare, kreatörer och entreprenörer.
Läs mer på Avicii Arena hemsida här.
Lanseringfilmen från Stockholm Live
Till lanseringen av Avicii Arena har Kungliga Filharmonikerna spelat in en helt ny tolkning av Avicii-låten ”For a better day” som sjungs av 14-åriga Ella Tiritiello från Kristianstad.
I samband med lanseringen går kampanjer ut via Youtube Europa och USA. Samt genom Aviciis kanal i USA med 45 miljoner följare. All svensk media har nåtts av nyheten och spridningen är stor. Musikindustrin och nöjesvärlden i USA kommer även att sprida denna viktiga berättelse från Stockholm.
”En ny tid nalkas när vi kan öppna upp Stockholm och omvärlden. Jag ser fram emot att välkomna besökare till Avicii Arena, för idrottstävlingar, konserter och gemensamma upplevelser. Efter pandemin går vi mot en ny tid, for a better day.” Säger Anna König Jerlmyr, Stockholms finansborgarråd.
- Text: Visit Stockholm
- Foto: Stockholm Live
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...
-
-
Gästbloggare
-