-
Ett bra år för besöksnäringen i Värmland trots pandemin
De preliminära siffrorna för kommersiella övernattningar under 2021 offentliggjordes av SCB vecka 6. Värmland följer samma mönster som övriga Sverige med bra sommarmånader och en mer stabil höst än första halvåret 2021.
Siffrorna visar att jämfört med 2020 ökar Värmlands gästnätter med 14 procent, vilket totalt ger 1,8 miljoner kommersiella gästnätter.
“Värmland lockar många besökare vilket tyder på att det finns mycket som attraherar. Vi ska fortsätta att bygga vidare och utveckla upplevelserna för att skapa ökad attraktions- och konkurrenskraft för en hållbar besöksnäring. Många företag och näringsidkare har bekräftat att man haft omsättningsrekord i sommar och att besökarna, även om de varit färre i antal, har spenderat mer under sitt besök.” Säger Mia Landin, VD för Visit Värmland.
Tappet av utländska besökare i landskapet
Värmland ökade med 6 procent på svenska gästnätter (totalt 1,5 miljoner gästnätter 2021). Gästnätter från utlandet har ökat från 180 000 under 2020 till 312 000 under 2021, men bör ses i relation till att landskapet under 2018 hade 860 000 utländska besökare.
Tappet av utländska besökare i Värmland är stort. Frånvaron av norska besökare har varit kännbart, inte minst för gränshandeln. Största utländska marknad för Värmland sett till antalet övernattningar under 2021 är Tyskland. Följt av Norge som vanligtvis varit Värmlands största utlandsmarknad. Av 312 000 utländska gästnätter utgör Tyskland 30 procent.
“Vi kan se att Värmland haft fler internationella besökare än under 2020 och att det skett under flera månader, främst under andra halvåret, och säsongen har glädjande förlängts in på senhösten. Vi ser en bra tillväxt från våra närmsta europeiska länder och även att de har kommit vid andra säsonger än sommar och vinter.” Fortsätter Mia Landin.
Pågår ett stort jobb med att starta om näringen
Under 2021 har branschen stått inför många utmaningar och det är fortfarande långt kvar till ett normalår. Men med borttagna restriktioner är förhoppningarna höga för framtiden.
“Det pågår ett stort jobb med att starta om. Näringen återanställer och letar kompetent personal, många har hittat nya sätt att samverka för att skapa ett attraktivt utbud vilket ger utmärkta förutsättningar för att locka fler besökare till Värmland, både inhemska och utländska.” Avslutar Mia Landin.
Visit Värmlands insatser som görs i samverkan med bland annat Värmlands kommuner och samverkanspartners för ökad attraktionskraft, utveckling och kunskapshöjning ska bidra till att stötta näringen och locka besökare.
- Text: Visit Värmland
- Foto: Visit Värmland
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
-
Gästbloggare
-