-
Europeiska städer visar på betydelsen av att arrangera events
På den årliga konferensen European Cities Marketing, ECM, i Turin, Italien, diskuterades vilken stor betydelse evenemang har för städer i Europa.
Om vi talar om så stora evenemang som Olympiska spelen, världsutställningar och VM i fotboll så krävs det ofta minst en planeringstid om tio år i förväg. Det tar tid att bygga upp en organisation och att eventuellt bygga anläggningar och så vidare.
Men vad betyder det då för den enskilda staden att stå som värdstad?
Det innebär ofta en stor ekonomisk risk eftersom man ofta måste göra stora investeringar i infrastrukturprojekt för att kunna genomföra evenemanget. Fördelarna ligger i att många arbetstillfällen skapas, staden har möjlighet att stärka sitt varumärke, stimulera byggande och på så sätt attrahera näringsliv och besökare. En annan fördel är att staden får chansen att förbättra sin infrastruktur.
Under konferensen i Turin byttes mycket erfarenheter kring hur man kan förbättra organisationernas arbete och hur man tar beslut som leder till bästa möjliga resultat. Det blir allt viktigare att efter ett genomfört evenemang kunna visa upp bra ekonomiska resultat. Man skall se ett evenemang som ett ekonomiskt verktyg var budskapet under konferensen.
En undersökning som gjordes av Culture & Events ECM Knowledge Group inför konferensen visade på att det största skälen för en stad att vara värdstad är att kunna stärka sitt varumärke och att öka antalet gästnätter på sikt. De flesta evenemang resulterade i att fler turister kom under evenemanget och de kommande åren och att städerna också lockade till sig nya invånare, investerare och jobb.
Generalsekreteraren för European Cities Meeting President, Ignasi de Delas, berättad att det är viktigt att städerna sätter upp en strategi där det står hur man kan locka fler besökare och även låta events och infrastrukturstrategin ingå i den.
Syftet med konferensen i Turin var att ge deltagarna idéer och erfarenhetsutbyten som de kan implementera i sina städer.
ECM har tecknat ett samarbetsavtal med Toposophy som är ett destinationsmarknadsföringsbolag i Europa. Deras uppgift blir att stödja organisationens medlemmar (turistorganisationer, organisationer och företag) inom besöksnäringen mot att utveckla sina destinationer att stå värd för fler evenemang. Själva utvecklingsarbetet skall bestå i att utveckla marknadsföringen online och offline, att skapa marknadsföringsstrategier, varumärkesbyggande, stöd vid myndighetskontakter med mera. Toposophy kommer också att förse aktörerna med forskningsmaterial över de hetaste trenderna.
Nästa år anordnas ECM Meeting i Madrid den 24-27 februari 2016. Då är huvudämnet digitalisering och varumärke.
Källa: Travel Daily News
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -24
Mest under Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Nu har Villa Foresta på Lidingö fått nytt liv
Villa Foresta har öppnat upp igen med ett nytt designkoncept. En destination med hotellrum, mötesrum, barer och restaurang.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en analys om besöksnäringen baserad på data. Augusti hade hög hotellbeläggning tack vare event.
-
Ugly Lawns och Werket vann Placebrander of the Year 2024
Region Gotland och Castellum är årets vinnare av det prestigefyllda priset Placebrander of the Year. Det stod klart den 5 september.
-
Tio nya deluxerum på Krägga Herrgård – Strandpaviljongen har öppnat
Den 13 augusti öppnade Strandpaviljongen på Krägga Herrgård. En ny byggnad bara en tåspets från vattenbrynet.
-
Sunlight Hotel, Conference & Spa välkomnar Jenny Dingertz som ny VD
Sunlight Hotel, Conference & Spa i Nyköping är glada att meddela att Jenny Dingertz tillträder som ny VD för anläggningen.
-
Skapar i krigets skugga – ukrainsk konstnärsgrupp till Island of Light
Den ukrainska konstnärsgruppen Kurbas Pro deltar med ”Animalia” vid ljuskonstfestivalen Island of Light på Smögen i september.
-
Countryside Hotels – många par jämför sig med andra på semestern
Undersökningsdata från Countryside Hotels visar att många svenska par jämför sig med andra par på semestern.
-
Pionjärer inom naturnära boende är årets mångfaldspristagare
Årets mottagare av Naturturismföretagens Mångfalds- och samverkanspris är Ulrika Krynitz och Håkan Strotz som driver Urnatur.
-
Stockholm – samverkan och infrastruktur är nyckeln till konsertlycka
En ny rapport från Stockholm Business Region presenterad med Taylor Swifts konserter som fallstudie belyser evenemangens betydelse för staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Arlanda i fokus när Stockholmsregionens näringslivsråd möts
När Stockholmsregionens näringslivsråd sammanträdde för tredje gången i 3Huset stod infrastruktu...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Flyg, Tåg, Evenemang, Hållbar...
-
Resemässan – En ny del av Seniormässan Stockholm 2024
De tre första dagarna i oktober öppnar Resemässan sina dörrar på Stockholmsmässan som en ny del av Seniormässan S...
-
Brändön Lodge använder lokalsamhällets kraft och stärker platsen
Två pensionerade barnmorskor som städerskor? ”Självklart” tänkte Göran Widén när han fick frågan. Brändön...
-
-
Gästbloggare
-