-
Europeiska städer visar på betydelsen av att arrangera events
På den årliga konferensen European Cities Marketing, ECM, i Turin, Italien, diskuterades vilken stor betydelse evenemang har för städer i Europa.
Om vi talar om så stora evenemang som Olympiska spelen, världsutställningar och VM i fotboll så krävs det ofta minst en planeringstid om tio år i förväg. Det tar tid att bygga upp en organisation och att eventuellt bygga anläggningar och så vidare.
Men vad betyder det då för den enskilda staden att stå som värdstad?
Det innebär ofta en stor ekonomisk risk eftersom man ofta måste göra stora investeringar i infrastrukturprojekt för att kunna genomföra evenemanget. Fördelarna ligger i att många arbetstillfällen skapas, staden har möjlighet att stärka sitt varumärke, stimulera byggande och på så sätt attrahera näringsliv och besökare. En annan fördel är att staden får chansen att förbättra sin infrastruktur.
Under konferensen i Turin byttes mycket erfarenheter kring hur man kan förbättra organisationernas arbete och hur man tar beslut som leder till bästa möjliga resultat. Det blir allt viktigare att efter ett genomfört evenemang kunna visa upp bra ekonomiska resultat. Man skall se ett evenemang som ett ekonomiskt verktyg var budskapet under konferensen.
En undersökning som gjordes av Culture & Events ECM Knowledge Group inför konferensen visade på att det största skälen för en stad att vara värdstad är att kunna stärka sitt varumärke och att öka antalet gästnätter på sikt. De flesta evenemang resulterade i att fler turister kom under evenemanget och de kommande åren och att städerna också lockade till sig nya invånare, investerare och jobb.
Generalsekreteraren för European Cities Meeting President, Ignasi de Delas, berättad att det är viktigt att städerna sätter upp en strategi där det står hur man kan locka fler besökare och även låta events och infrastrukturstrategin ingå i den.
Syftet med konferensen i Turin var att ge deltagarna idéer och erfarenhetsutbyten som de kan implementera i sina städer.
ECM har tecknat ett samarbetsavtal med Toposophy som är ett destinationsmarknadsföringsbolag i Europa. Deras uppgift blir att stödja organisationens medlemmar (turistorganisationer, organisationer och företag) inom besöksnäringen mot att utveckla sina destinationer att stå värd för fler evenemang. Själva utvecklingsarbetet skall bestå i att utveckla marknadsföringen online och offline, att skapa marknadsföringsstrategier, varumärkesbyggande, stöd vid myndighetskontakter med mera. Toposophy kommer också att förse aktörerna med forskningsmaterial över de hetaste trenderna.
Nästa år anordnas ECM Meeting i Madrid den 24-27 februari 2016. Då är huvudämnet digitalisering och varumärke.
Källa: Travel Daily News
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 12 -25
Veckans nyheter om svensk besöksnäring, denna vecka mest under Destination, Boende och Insatser/Utmärkelser/Initiativ
-
Destination Östersund nominerade till pris för Bästa Värdskap 2024
Destination Östersund är nominerade till Visitas pris för Bästa Värdskap 2024. Totalt är det tolv som tävlar om utmärkelsen.
-
Allt för Sjön 2025 – en inspirerande mässa med sikte på framtiden
Den 88:e upplagen av båtmässan Allt för Sjön har nyligen avslutats. Tusentals besökare samlades för att fira sjölivets glädje.
-
Turismpris får nytt namn – Arctic Sweden Tourism Award öppet för nomineringar
Swedish Lapland Visitors Boards eget turismpris har fått nytt namn. Det heter nu Arctic Sweden Tourism Award, och nomineringen står öppen.
-
Liseberg kommenterar Statens Haverikommissions rapport om branden på Oceana
Statens Haverikommission har avslutat utredningen av branden på Oceana 2024 och har presenterat sin slutrapport. Liseberg kommenterar den.
-
Efter rekordåret – Finnlines utökar upplevelsen ombord
Finnlines fartyg satte nytt passagerarrekord i 2024. Nu lanserar de nya kulinariska upplevelser och ett utökat underhållningsutbud.
-
SkiStar ansluter sig till Nästa generation Sverige
SkiStar är stolta över att delta i det ideella initiativet Nästa generation Sverige genom att erbjuda SAO-jobb till ungdomar.
-
Pandox förvärvar nybyggda Elite Hotel Frost i Kiruna
Pandox AB har tecknat ett avtal om förvärv av nybyggda Elite Hotel Frost i centrala Kiruna. Hotellet beräknas öppna i juni 2025.
-
Ny restaurang på Garveriet – matupplevelser i hjärtat av Floda
Garveriet i Lerum får nytt liv när en ny restaurang öppnar sina dörrar i sommar. Bakom satsningen står ett team med rötter i Floda.
-
Countryside Hotels – Nynäs Havsbad erbjuder Stockholmsupplevelser
Countryside Hotels stärker nu sitt utbud i Stockholmsområdet med Nynäs Havsbad, som blir en del av organisationen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Taktikon – prispsykologi och hur det påverkar kundbeteenden
Prissättning handlar inte bara om siffror, det handlar om perception, känslor och beteende. Detta blogginlägg frå...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination och Stöd/Insatser/Utm...
-
SkiStar vinner Business Model Awards – Årets Affärsmodell
SkiStar har tilldelats det prestigefyllda priset Business Model Awards 2025 i kategorin Årets Af...
-
Camilla Freedeke, tillträdande VD för Destination Kalmar AB
Camilla Freedeke, idag chef för socialförvaltningen Kalmar kommun, blir från och med den 1 maj ny VD för Destinat...
-
-
Gästbloggare
-