-
Europeiska städer visar på betydelsen av att arrangera events
På den årliga konferensen European Cities Marketing, ECM, i Turin, Italien, diskuterades vilken stor betydelse evenemang har för städer i Europa.
Om vi talar om så stora evenemang som Olympiska spelen, världsutställningar och VM i fotboll så krävs det ofta minst en planeringstid om tio år i förväg. Det tar tid att bygga upp en organisation och att eventuellt bygga anläggningar och så vidare.
Men vad betyder det då för den enskilda staden att stå som värdstad?
Det innebär ofta en stor ekonomisk risk eftersom man ofta måste göra stora investeringar i infrastrukturprojekt för att kunna genomföra evenemanget. Fördelarna ligger i att många arbetstillfällen skapas, staden har möjlighet att stärka sitt varumärke, stimulera byggande och på så sätt attrahera näringsliv och besökare. En annan fördel är att staden får chansen att förbättra sin infrastruktur.
Under konferensen i Turin byttes mycket erfarenheter kring hur man kan förbättra organisationernas arbete och hur man tar beslut som leder till bästa möjliga resultat. Det blir allt viktigare att efter ett genomfört evenemang kunna visa upp bra ekonomiska resultat. Man skall se ett evenemang som ett ekonomiskt verktyg var budskapet under konferensen.
En undersökning som gjordes av Culture & Events ECM Knowledge Group inför konferensen visade på att det största skälen för en stad att vara värdstad är att kunna stärka sitt varumärke och att öka antalet gästnätter på sikt. De flesta evenemang resulterade i att fler turister kom under evenemanget och de kommande åren och att städerna också lockade till sig nya invånare, investerare och jobb.
Generalsekreteraren för European Cities Meeting President, Ignasi de Delas, berättad att det är viktigt att städerna sätter upp en strategi där det står hur man kan locka fler besökare och även låta events och infrastrukturstrategin ingå i den.
Syftet med konferensen i Turin var att ge deltagarna idéer och erfarenhetsutbyten som de kan implementera i sina städer.
ECM har tecknat ett samarbetsavtal med Toposophy som är ett destinationsmarknadsföringsbolag i Europa. Deras uppgift blir att stödja organisationens medlemmar (turistorganisationer, organisationer och företag) inom besöksnäringen mot att utveckla sina destinationer att stå värd för fler evenemang. Själva utvecklingsarbetet skall bestå i att utveckla marknadsföringen online och offline, att skapa marknadsföringsstrategier, varumärkesbyggande, stöd vid myndighetskontakter med mera. Toposophy kommer också att förse aktörerna med forskningsmaterial över de hetaste trenderna.
Nästa år anordnas ECM Meeting i Madrid den 24-27 februari 2016. Då är huvudämnet digitalisering och varumärke.
Källa: Travel Daily News
- Text: Maria Lindqvist
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-