-
Europeiska städer visar på betydelsen av att arrangera events
På den årliga konferensen European Cities Marketing, ECM, i Turin, Italien, diskuterades vilken stor betydelse evenemang har för städer i Europa.
Om vi talar om så stora evenemang som Olympiska spelen, världsutställningar och VM i fotboll så krävs det ofta minst en planeringstid om tio år i förväg. Det tar tid att bygga upp en organisation och att eventuellt bygga anläggningar och så vidare.
Men vad betyder det då för den enskilda staden att stå som värdstad?
Det innebär ofta en stor ekonomisk risk eftersom man ofta måste göra stora investeringar i infrastrukturprojekt för att kunna genomföra evenemanget. Fördelarna ligger i att många arbetstillfällen skapas, staden har möjlighet att stärka sitt varumärke, stimulera byggande och på så sätt attrahera näringsliv och besökare. En annan fördel är att staden får chansen att förbättra sin infrastruktur.
Under konferensen i Turin byttes mycket erfarenheter kring hur man kan förbättra organisationernas arbete och hur man tar beslut som leder till bästa möjliga resultat. Det blir allt viktigare att efter ett genomfört evenemang kunna visa upp bra ekonomiska resultat. Man skall se ett evenemang som ett ekonomiskt verktyg var budskapet under konferensen.
En undersökning som gjordes av Culture & Events ECM Knowledge Group inför konferensen visade på att det största skälen för en stad att vara värdstad är att kunna stärka sitt varumärke och att öka antalet gästnätter på sikt. De flesta evenemang resulterade i att fler turister kom under evenemanget och de kommande åren och att städerna också lockade till sig nya invånare, investerare och jobb.
Generalsekreteraren för European Cities Meeting President, Ignasi de Delas, berättad att det är viktigt att städerna sätter upp en strategi där det står hur man kan locka fler besökare och även låta events och infrastrukturstrategin ingå i den.
Syftet med konferensen i Turin var att ge deltagarna idéer och erfarenhetsutbyten som de kan implementera i sina städer.
ECM har tecknat ett samarbetsavtal med Toposophy som är ett destinationsmarknadsföringsbolag i Europa. Deras uppgift blir att stödja organisationens medlemmar (turistorganisationer, organisationer och företag) inom besöksnäringen mot att utveckla sina destinationer att stå värd för fler evenemang. Själva utvecklingsarbetet skall bestå i att utveckla marknadsföringen online och offline, att skapa marknadsföringsstrategier, varumärkesbyggande, stöd vid myndighetskontakter med mera. Toposophy kommer också att förse aktörerna med forskningsmaterial över de hetaste trenderna.
Nästa år anordnas ECM Meeting i Madrid den 24-27 februari 2016. Då är huvudämnet digitalisering och varumärke.
Källa: Travel Daily News
- Text: Maria Lindqvist
-
Forum för Naturturism 2023 – Naturturism i skyddad natur
Naturturismaktörer och intressenter samlades för att diskutera och utforska möjligheter och utmaningar
-
Nu öppnar Wisdome Stockholm – Tekniska museet firar 100 år
En omslutande upplevelsearena för vetenskap och ett arkitektoniskt mästerverk. Snart öppnar Wisdome Stockholm på Tekniska museet.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – november 2023
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en lägesbild. Efterfrågan på hotell har varit rätt god under november.
-
Stockholm kraftsamlar för näringslivs- och destinationsutveckling
Från 2024 etablerar staden ett samlat näringslivs- och destinationsbolag. Tre bolag blir ett - Stockholm Business Region.
-
Aurora Safaris vinner Stora Turismpriset 2023
Aurora Safaris har utsetts till vinnaren av Stora Turismpriset 2023. De hyllas för sitt bidrag till att sätta Sverige på världskartan.
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Accessibility Business är den nya tillgänglighetskonsultfirman som drivs av Magnus Berglund, tidigare tillgänglig...
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Jag fick härom veckan möjlighet att vara med i ett av Visit Swedens seminarier (som ni hittar här...
-
-
Gästbloggare
-