-
Så kan evenemang förändra människors beteenden
I hela samhället diskuterar man hur man kan förändra människors beteenden inom olika områden.
Nu visar ny forskning från Handelshögskolan i Göteborg att evenemang kan förändra beteenden.
Om man lyckas förändra människors beteenden så är det både bra för individ och samhälle.
”- Det finns anledning att tänka om när det gäller vilken typ av evenemang man prioriterar”, säger forskaren Henrik Jutbring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Han fortsätter:”- Evenemang kan ge mycket mer än bara intäkter från turister eller att putsa på en stads varumärke. De kan även bidra till andra positiva förändringar av vårt samhälle. Till exempel att lyfta frågor om jämställdhet, som har varit ett aktuellt ämne i samband med festivaler de senaste åren”, säger Henrik Jutbring.
Enligt avhandlingen kan man också påverka evenemangsbesökare att ändra sin konsumtion.
En av de evenemang som har undersökts i studien är musikfestivalen Way Out West i Göteborg. Festivalen har arbetat mycket med att få besökarna att äta mer vegetariskt för att minska påverkan på miljön. Enligt Jutbrings avhandling så har festivalens påverkansarbete resulterat i att 15% av besökarna har minskat sin vardagliga köttkonsumtion och reducerat festivalens ekologiska fotavtryck med 40 procent.
Genom social marknadsföring kan evenemang bidra till att förändra beteenden på kort och lång sikt. När människor tillsammans med andra upplever något i ett sammanhang som bryter av mot det vardagliga, kan normerna påverkas.
Forskaren Jutbring menar att han fått ett nytt synsätt på evenemang och hur en stads evenemangsportfölj kan utformas:
”- Traditionellt läggs stor kraft på ”one-offs” som stora, enstaka internationella idrotts- och kulturarrangemang. Men förutom att de redan är kommersiellt utvecklade finns det sällan något utrymme att lyfta aktuella samhällsfrågor. Ett alternativt synsätt är istället att utgå från det som finns. Det kan gärna vara mindre, återkommande och lokalt förankrade evenemang – som inte nödvändighetsvis behöver äga rum inne i centrum. Då finns goda möjligheter att uppmärksamma viktiga ämnen och skapa positiv förändring”.Avhandlingen heter ”Social Marketing through Events” och har presenterats av Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Källa: Handelshögskolan Göteborgs universitet
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Handelshögskolan Göteborgs universitet
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-