-
Familjeresan i Skaraborg växer – 17 verksamheter deltar
För fjärde året genomförs kampanjen Familjeresan i Skaraborg. Det är ett marknadssamarbete mellan företag och verksamheter inom besöksnäringen som har familj som målgrupp. Och i år är det större än någonsin. Hela 17 verksamheter deltar i samarbetet med att visa upp Skaraborgs stora utbud för familjer.
Vill visa på bredden av familjeaktiviteter
Syftet med hela kampanjen är att locka familjer till att besöka Skaraborg. Familjer är en viktig målgrupp, både när det gäller besök och inflyttning. Området vill med kampanjen visa upp det stora utbudet av upplevelse som finns och som är väldigt lätt att kombinera tack vare de korta avstånden. Det är enkelt att skapa sommarlovsminnen I Skaraborg – man kan vara vattenforskare på förmiddagen och tidsresenär innan läggdags. Varför krångla till det?
Nya i årets samarbete är Naturum Hornborgasjön. Två nygamla verksamheter som varit med tidigare och nu återkommer är Dalenium och Bokäventyret. Totalt deltar 17 verksamheter i samarbetet och med så många verksamheter blir kombinationsmöjligheterna många.
”Vi vill vara med i Familjeresan för att visa på bredden av familjeaktiviteter i Skaraborg.” Säger Malin Herin naturumföreståndare Naturum Hornborgasjön.
Budskapet nådde ut brett och sågs av många
Årets Familjeresan i Skaraborg kommer som tidigare år att synas genom annonsering på Facebook och Instagram. Geografiskt vänder sig kampanjen till familjer med ca två timmar resa till Skaraborg. Nytt för i år blir annonsering på Youtube och i TV4. Därtill kommer ett samarbete med Familjen Reinhold från Kungälv som kommer besöka Skaraborg och berätta om det i sina kanaler.
”Den stora nyttan med det här samarbetet är att vi blir starka tillsammans. Vi kan visa upp ett gemensamt utbud och synas utanför Skaraborg på ett sätt som inte skulle vara möjligt för enskilda verksamheter och kommuner.” Säger Charlotte Backman, marknadschef på Next Skövde och processledare för Visit Skaraborg.
Förra årets kampanj var den av Skaraborgs kampanjer som gav mest utväxling av de satsade pengarna i form av synlighet. Den kampanjen nådde drygt 530 000 personer och fick över 2 miljoner exponeringar. Så budskapet nådde ut brett och sågs av många. De deltagande verksamheterna fick också ökad trafik till sina webbplatser.
De 17 verksamheter som deltar i samarbetet
Visit Skaraborg är en samverkansplattform för turistorganisationerna i Skaraborgs 15 kommuner. Medfinansiering kommer från Turistrådet Västsverige, Länsförsäkringar Skaraborg, Grevilli Fond och Skaraborgs kommunalförbund.
De 17 verksamheter som deltar i samarbetet Familjeresan är: Arena Skövde, Balthazar Science Center, Barnens Hus, Billingen Skövde, Bokäventyret, Dalenium, Dressin i Gullspång, Ekehagens Forntidsby, Falbygdens museum, Karlsborgs Fästning, Kultur i Skövde, Läckö Slott med naturum, Minizoo, Naturum Hornborgasjön, Skara Sommarland, Vänermuseet samt Västergötlands Museum.
Här kan ni läsa mer om Skaraborg på Turismnytt.
- Text: Next Skövde
- Foto: Falköpings kommun
-
Vattenbrist utmanar turismen i Skåne – Nordsjöregionen samarbetar
Vattenbrist sker på Österlen under turismens säsong. Visit Skåne arbetar i ett internationellt projekt för att hitta hållbara lösningar.
-
Östersund och Kalmar är finalister till titeln Sveriges bästa handelskommun
Östersund är tillsammans med Kalmar och Falkenberg finalister i Svensk Handels utmärkelse Sveriges bästa handelskommun.
-
Destinationsbolaget Borås TME byter namn till Borås & Co
Destinationsbolaget Borås TME har nu utvecklats vidare och bytt namn till Borås & Co. Namnbytet är en del av ett strategiskt arbete.
-
SJ – Jonas Abrahamsson ny VD och Fredrik Henriksson ny Kommunikationsdirektör
Tågbolaget SJ har tillsatt två nya tjänster. Jonas Abrahamsson blir ny VD och Fredrik Henriksson blir ny Kommunikationsdirektör.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 34 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Blekinge satsar på att attrahera unga i ett framtidsprojekt
Visit Blekinge lanserar en treårig satsning för att göra landskapet mer attraktivt för unga i åldern 15–29 år.
-
Öresundslinjen var bara ett skyfall från en miljon resenärer i juli
Efterfrågan på Öresundslinjen har varit extra stor i juli. Ett skyfall hindrade sommartrafiken från att nå en miljon passagerare.
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I början av juli fick JHT följa med Sveriges geologiska undersökning ut i fält under en dag och titta närmare på geologin i västra Jämtland.
-
Sofi Holmgren ny Travel Experience Manager på Swedish Lapland Visitors Board
Swedish Lapland Visitors Board är glada att välkomna Sofi Holmgren i den nya rollen som Travel Experience Manager.
-
Händelserik höst på Spritmuseum med många aktiviteter
Spritmuseum är aktiva i höst och ordnar inte bara utställningar utan även seminarier, mässor och diverse andra aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med lite glest nyhetsflöde är det mest under...
-
Ghost Ships – ny utställning på Sjöhistoriska museet om vraken i Östersjön
Den 4 september öppnar Sjöhistoriska museet dörrarna till Ghost Ships – en ny, omslutande utstäl...
-
JHT – fältdag i västra Jämtland för kartläggning av geologiska platser
I slutet på juni inledde Sveriges geologiska undersökning (SGU) de första fältbesöken för att dokumentera geologi...
-
Nästan 140 000 personer saknas i besöksnäringen de kommande tre åren
Den svenska besöksnäringen står inför en massiv rekryteringsutmaning. En ny rapport visar att branschen behöver r...
-
-
Gästbloggare
-