-
Fem frågor till Andreas Näsman
Om tre veckor är det dags för Travel News Market, hur blir mässan i år?
Det känns snudd på lite overkligt att det snackas om Travel News Market som om den alltid funnits där. Vi har trots allt bara kört tre mässor. Jag var personligen en mycket stor fan av TUR-mässan. Att vi nu till viss del kunnat ta över straffettpinnen känns häftigt. Vi har drygt 200 utställare från hela världen. En bra mix av allt från länder, destinationer och DMCs till boenden och transportörer. Vi kan också se att besökarskaran täcker alla de segment som vi vill nå. Det kommer att bli en bra mässa, som jag hoppas att alla vill besöka.
Är mässan bara fokuserad på ”utlandet” eller är den intressant för oss som jobbar i svensk besöksnäring?
Mässan är, som jag ser det, den enda riktiga branschmässan i Sverige sedan TUR-mässan försvann och den täcker upp hela branschen. Alltså inte bara utlandet. Det är en bra plats för nätverkande, men även för direkta affärer. One-to-one-möten är en viktig del av mässan, i skrivande stund så är nästan 1000 möten uppbokade.
Finns det planer på en svensk avdelning, som på TUR?
Inte på det sättet. Främst eftersom det inte finns samma behov för arrangörer/agenter och destinationer att mötas, men ju större roll mässan får i branschen desto närmare kommer vi kanske någon form av Sverige- eller inrikesavdelning. Men som sagt, redan nu är alla varmt välkomna att ställa ut. En av de stora fördelarna med en mässa av denna storlek är att vi är mycket anpassningsbara och vill verkligen lyssna på de önskemål som finns. Vi har ju faktiskt bara gjort tre mässor och den fjärde är på väg.
Om man vill ställa ut, finns det några montrar eller bord kvar?
Jag skulle vilja säga att mässan är så gott som fullbokad, men visst om någon intresserad kommer nu så tar vi fram skohornet!
Har ni några nya samarbeten inför årets mässa?
Absolut. Vi har Tyskland som är titelsponsor med allt vad det innebär. Bland annat så har de en egen nordisk Workshop dagen innan mässan på Waterfront med ett 35-tal partners från Tyskland. Av dem stannar 15 kvar och blir med på mässan.
Sedan är vi glada över att SBTA lägger ett frukostmingel och ett föredrag hos oss. Dessutom kommer SRF med en intressant debatt om flyget. Det händer mycket den 7 november!
Blir det någon fest i år?
Vi var lite i valet och kvalet huruvida vi skulle mäkta med att ordna en bra fest. Då dök Casino Cosmopol upp och berättade om vad de skulle kunna erbjuda oss. Att sedan Las Vegas flaggade för att få vara en del av festen gjorde inte saken sämre. Så sagt och gjort, Las Vegas Party at Casino Cosmopol blev ett faktum. 500 platser fanns att tillgå och de är redan slut. Dock kan man skriva upp sig på en väntelista och vänta på turen.
Välkomna den 7 november!
Här kan ni registrera er som besökare
- Text: Jakob Norrby
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -24
Mest i kategorierna Destination, Evenemang och Konstateranden, beslut och rapporter
-
Unik supergunga till Gröna Lund 2025 och Gnuttarna flyttar in
Gröna Lund avslöjar att det kommer en ny attraktion 2025 - supergungan ”Pumpen”. Dessutom kommer Gnuttarna att flytta in i parken.
-
Elite Hotel Frost i Kiruna öppnar våren 2025
Elite Hotels of Sweden meddelar att deras nya hotell i Kiruna, som öppnar 2025, kommer att heta Elite Hotel Frost.
-
Alla årets vinnare av SLAO utmärkelser
Vinnarna av alla priser presenterades vid SLAO – Svenska Skidanläggningars Organisations årsmöte den 20 oktober.
-
Sommarens golfhändelse i Helsingborg gynnade lokala näringslivet
I somras var Helsingborg värd för Volvo Car Scandinavian Mixed. Evenemanget genererade en miljonaffär för det lokala näringslivet.
-
BWH Hotels ingår ett partnerskap med Mews
Molntjänsten för hospitalitysektorn Mews har ingått ett avtal med hotellkedjan BWH Hotels om att vara auktoriserad PMS-leverantör.
-
Rock The Night Festival återvänder till Kalmar sommaren 2025
Den 2 augusti återvänder Rock The Night Festival till Kalmar. Evenemanget lockade ca 5 000 besökare i somras.
-
Skåvsjöholm ska nå fler med Countryside Hotels
Skåvsjöholm blir en del av Countryside Hotels. Hotellet har länge varit en eftertraktad mötes- och konferensdestination.
-
Skistar vinner pris för världens första fossilfria skidanläggning
SkiStar vinner SLAO:s första Hållbarhetspris. Detta för sitt pilotprojekt med sikte på fossilfria skidanläggningar i Hammarbybacken.
-
Birka Gotland återkommer till Härnösand och Höga Kusten 2025
Nästa år välkomnas återigen Birka Gotland till Höga Kusten. Den populära kryssningen anlöper till Härnösand vid sex tillfällen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 43 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här vecka är det av naturliga skäl mycket fokus på höst...
-
Öland gör en tydlig markering – vi ska framåt tillsammans
Den 23 oktober samlades drygt 100 personer på VIDA Museum & Konsthall när nätverket Partnerskap Öland firade ...
-
Christer Svärd lämnar rollen som VD för Idre Fjäll efter vintersäsongen
Idre Fjäll meddelar att Christer Svärd kommer att lämna sin position som VD för stiftelsen efter...
-
Göteborg leder EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet stöds av EU och ska utvec...
-
-
Gästbloggare
-