-
Fem frågor till Andreas Näsman
Om tre veckor är det dags för Travel News Market, hur blir mässan i år?
Det känns snudd på lite overkligt att det snackas om Travel News Market som om den alltid funnits där. Vi har trots allt bara kört tre mässor. Jag var personligen en mycket stor fan av TUR-mässan. Att vi nu till viss del kunnat ta över straffettpinnen känns häftigt. Vi har drygt 200 utställare från hela världen. En bra mix av allt från länder, destinationer och DMCs till boenden och transportörer. Vi kan också se att besökarskaran täcker alla de segment som vi vill nå. Det kommer att bli en bra mässa, som jag hoppas att alla vill besöka.
Är mässan bara fokuserad på ”utlandet” eller är den intressant för oss som jobbar i svensk besöksnäring?
Mässan är, som jag ser det, den enda riktiga branschmässan i Sverige sedan TUR-mässan försvann och den täcker upp hela branschen. Alltså inte bara utlandet. Det är en bra plats för nätverkande, men även för direkta affärer. One-to-one-möten är en viktig del av mässan, i skrivande stund så är nästan 1000 möten uppbokade.
Finns det planer på en svensk avdelning, som på TUR?
Inte på det sättet. Främst eftersom det inte finns samma behov för arrangörer/agenter och destinationer att mötas, men ju större roll mässan får i branschen desto närmare kommer vi kanske någon form av Sverige- eller inrikesavdelning. Men som sagt, redan nu är alla varmt välkomna att ställa ut. En av de stora fördelarna med en mässa av denna storlek är att vi är mycket anpassningsbara och vill verkligen lyssna på de önskemål som finns. Vi har ju faktiskt bara gjort tre mässor och den fjärde är på väg.
Om man vill ställa ut, finns det några montrar eller bord kvar?
Jag skulle vilja säga att mässan är så gott som fullbokad, men visst om någon intresserad kommer nu så tar vi fram skohornet!
Har ni några nya samarbeten inför årets mässa?
Absolut. Vi har Tyskland som är titelsponsor med allt vad det innebär. Bland annat så har de en egen nordisk Workshop dagen innan mässan på Waterfront med ett 35-tal partners från Tyskland. Av dem stannar 15 kvar och blir med på mässan.
Sedan är vi glada över att SBTA lägger ett frukostmingel och ett föredrag hos oss. Dessutom kommer SRF med en intressant debatt om flyget. Det händer mycket den 7 november!
Blir det någon fest i år?
Vi var lite i valet och kvalet huruvida vi skulle mäkta med att ordna en bra fest. Då dök Casino Cosmopol upp och berättade om vad de skulle kunna erbjuda oss. Att sedan Las Vegas flaggade för att få vara en del av festen gjorde inte saken sämre. Så sagt och gjort, Las Vegas Party at Casino Cosmopol blev ett faktum. 500 platser fanns att tillgå och de är redan slut. Dock kan man skriva upp sig på en väntelista och vänta på turen.
Välkomna den 7 november!
Här kan ni registrera er som besökare
- Text: Jakob Norrby
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Hur skapar man evenemang som passar för alla?
Att skapa evenemang som tilltalar och inkluderar alla är en utmaning som ständigt diskuteras och utforskas. Varje...
-
-
Gästbloggare
-